Ja, die vertraging ontstaat deels in Brussel omdat de treinen gewoon staan aan te schuiven om de tunnel in te rijden. Zoveel andere treinrelaties zitten er niet in die koker:trainlovertje schreef: ↑11 jan 2023, 22:46Om te beginnen: ontstaat die vertraging in Brussel? Ik heb geen cijfers over die stiptheid en kan dus al helemaal niet zeggen dat die stiptheid zowat de slechtste van allemaal is. Ik weet ondertussen wel dat daar oud en slechter onderhouden (uit Charleroi) materieel wordt ingezet en dat er nog steeds maar twee sporen liggen tussen Linkebeek en Nijvel... Misschien is dat de hoofdoorzaak?DR-fan schreef: ↑11 jan 2023, 22:30 Geef nu eens gewoon antwoord op mijn vraag van daarnet: als fly-overs en corridors dé oplossing zijn, waarom is dan net de volledig conflictvrije route L25-koker 3-L124 nu net één van de slechtst presterende relaties van het net? Misschien toch capaciteitsproblemen zoals ik probeer duidelijk te maken?
Trouwens, hoezo noem jij die koker volledig conflictvrij? Er zijn toch een heel aantal treinen in de oostelijke koker die niet richting lijn 124 volgen, maar naar lijn 96 wisselen? Dat is een gelijkvloerse kruising waar de in/uitrit vaak niet vrij is bij aankomst/vertrek in Brussel-Zuid, reeds zelf ervaren.
- reeks 155x Schaarbeek - Geraardsbergen
- reeks 34xx Turnhout - Binche
- reeks 365x Braine - Leuven
Dat zijn dus 3 extra treinen per uur bovenop die van L124/L25, dat mag dus geen probleem zijn. In Brussel-Zuid komen die van (of gaan naar) L96 waarbij hooguit 2 perronsporen worden gekruist - alweer geen groot probleem. In de spits zijn er nog P-treinen natuurlijk, maar op 1 trein naar L96 na, gaan die allemaal naar L124 - dus geen conflicten. Toch moeten we vaststellen dat er tussen Brussel-N en Brussel-Z (of omgekeerd natuurlijk) dikwijls 5' tot 10' vertraging wordt gemaakt tijdens de rit in de NZV. Dat is dan meestal geen extra vertraging bij vertrek, maar vertraging die geleidelijk oploopt in de NZV. Hoe komt dat? Deels om de redenen die ik al een paar keer heb gegeven, deels vanwege het constant op dubbel geel rijden en deels reizigersbeweging in het Centraal station. Er werd hier al gewezen op de moeilijkheden bij lange treinen wegens de onoverzichtelijke perrons.