Een ander idee : bij terugkeer van de fortuintjes uit de "belastingsparadijzen" , fiscale amnestie toepassen mits een "kleine" heffing voor het in stand houden van ons patrimonium ( dus ook een deel voor onze historische loks !)Steven schreef:Nee van de uwe
Och waarom niet gelijk TSP doen en voor elke loc een rekening openen bij de koning boudewijnstichting. Dan kan iedereen naar eigen wens bijdragen tot het behoud van die locs?
Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Het probleem met het type 12 is hetzelfde als locs zoals de HLE18 (I), BR103 en CC6500: het zijn allemaal types die best voor expresstreinen met weinig stops ingezet worden, en voor langere duur 140/160/200 moeten kunnen rijden om tot hun recht te komen. Zet die voor stoptreinen of goederentreinen en de apparatuur overhit (HLE18 !), of de locs zien zwaar af qua slijtage (BR103 in hun latere jaren voor InterRegio's). Het is ook niet voor niets dat de 12.002 de Blauwe Wimpel voor stoomtreinen haalde, en al in 1939 gemiddeld 121 km/u tussen Brugge en Brussel-Zuid haalde:
http://www.b-holding.be/historisch-erfg ... uwe-wimpel
Probleem is dat de huidige regelgeving voor historisch materieel geen hogere snelheid dan 80 km/u toelaat (als ze sneller kunnen worden ze immers als commerciëel inzetbaar beschouwd, wat weerspiegeld wordt in de duurdere tarieven van Infrabel). Ook de K-rijtuigen zijn allemaal beperkt tot 80, de M2'en tot 125 (maar die passen sowiso al niet bij de 12 wegens te recent) en buiten de I2 AR is er ook niets qua historische internationale rijtuigen. Resten enkel CIWL-rijtuigen. Die van VSOE zelf hebben geen stoomverwarming meer (alles elektrisch), dus kan je vergeten. Dan wordt het eerder bijeensprokkelen bij de buitenlandse verenigingen om een historisch verantwoorde trein te kunnen samenstellen.
http://www.b-holding.be/historisch-erfg ... uwe-wimpel
Probleem is dat de huidige regelgeving voor historisch materieel geen hogere snelheid dan 80 km/u toelaat (als ze sneller kunnen worden ze immers als commerciëel inzetbaar beschouwd, wat weerspiegeld wordt in de duurdere tarieven van Infrabel). Ook de K-rijtuigen zijn allemaal beperkt tot 80, de M2'en tot 125 (maar die passen sowiso al niet bij de 12 wegens te recent) en buiten de I2 AR is er ook niets qua historische internationale rijtuigen. Resten enkel CIWL-rijtuigen. Die van VSOE zelf hebben geen stoomverwarming meer (alles elektrisch), dus kan je vergeten. Dan wordt het eerder bijeensprokkelen bij de buitenlandse verenigingen om een historisch verantwoorde trein te kunnen samenstellen.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Het 'opvullen' van Trainworld gaat steeds verder .....
Ook de replica van één van de eerste loks die ooit in België reden , " L'Eléphant - De Olifant" werd in het museum geïnstalleerd
( foto Trainworld )
En op 14-15 april ll. werd de HLV 10.018 , de laatste Pacific van Flamme uit 1910 , na haar opknapbeurt te Kinkempois en tijdelijk verblijf te Tubize , naar Schaarbeek overgebracht
(foto G.Bricman )
( foto G.Bricman )
Ook de replica van één van de eerste loks die ooit in België reden , " L'Eléphant - De Olifant" werd in het museum geïnstalleerd
( foto Trainworld )
En op 14-15 april ll. werd de HLV 10.018 , de laatste Pacific van Flamme uit 1910 , na haar opknapbeurt te Kinkempois en tijdelijk verblijf te Tubize , naar Schaarbeek overgebracht
(foto G.Bricman )
( foto G.Bricman )
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Volgens een bericht op Facebook is de Atlantic HLV 12.004 bij Trainworld aangekomen vrijdagnacht 28/11 op 29/11 !!!!???
Heeft iemand daar meer nieuws of foto's over ?
Heeft iemand daar meer nieuws of foto's over ?
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Daarnet ben ik nog eens langs Schaarbeek gereden met de trein.
De bouw van het museum is nu wel een heel dik pak opgeschoten!
Volgens mij is de buitenkant zo goed als klaar zelfs..
Vroeger kon je nog langs de zijkant naar binnen kijken, nu is alles potdicht gemaakt.
De bouw van het museum is nu wel een heel dik pak opgeschoten!
Volgens mij is de buitenkant zo goed als klaar zelfs..
Vroeger kon je nog langs de zijkant naar binnen kijken, nu is alles potdicht gemaakt.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Voortgaande op een foto van "Wallorail" , werd de HLV12 inderdaad naar Schaarbeek GESLEEPT , en niet over de weg vervoerd zoals de meeste andere loks voor Trainworld
Werd ze dan ook in het museum binnengereden , m.a.w. ligt er een spoor tot binnen ?
Betekent dit dat ze later ook terug buitengereden kan worden .... ?
Werd ze dan ook in het museum binnengereden , m.a.w. ligt er een spoor tot binnen ?
Betekent dit dat ze later ook terug buitengereden kan worden .... ?
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Normaal is dat voorzien maar geen idee of dat ondertussen klaar is.
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
er ligt een spoor dat tot binnen Trainworld loopt.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Welke stoomloks kunnen nog via het spoor gesleept worden ? Type 1 , 7 , ....?
Ik zou zeggen : laat ze maar binnen , en bij mooi weer in het zonnetje voor de foto's !
Ik zou zeggen : laat ze maar binnen , en bij mooi weer in het zonnetje voor de foto's !
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Type 12 in elk geval? De typ 10. staat blijkbaar vast of de voorgevel moet uitgebroken worden... ? De typ 1 staat in Treignes wss?
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
- Locatie: Zingem ( Kruisem )
- Contacteer:
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Zaterdag 9 mei : een nieuw konvooi komende van Monceau naar het Museum : de opgeknapte HLD 6041 op kop van de HLE 1503 , een BN inox TEE rijtuig ,de HLD 211.006 (en een I5BC ligrijtuig dat naar Brugge werd gesleept ) :
G.Bricman
De 1503 werd in originele 1963 livrei herschilderd , en zo komt ze na vele jaren terug door de Noord-Zuidverbinding als een echte "Etoile du Nord" , één van de eerste driespanningsloks in België en Europa
Dankzij haar konden de eerste elektrische treinen van Parijs tot Amsterdam rijden zonder lokwissels aan de grens , de voorloper van de Thalys dus
G.Bricman
Ook de diesel-hydraulische 6406 werd in de originele livrei geschilderd , de laatste keer zagen we haar schitteren op de Bocqlijn van TSP ( jammer genoeg nooit meer rijvaardig )
G.Bricman
G.Bricman
De 1503 werd in originele 1963 livrei herschilderd , en zo komt ze na vele jaren terug door de Noord-Zuidverbinding als een echte "Etoile du Nord" , één van de eerste driespanningsloks in België en Europa
Dankzij haar konden de eerste elektrische treinen van Parijs tot Amsterdam rijden zonder lokwissels aan de grens , de voorloper van de Thalys dus
G.Bricman
Ook de diesel-hydraulische 6406 werd in de originele livrei geschilderd , de laatste keer zagen we haar schitteren op de Bocqlijn van TSP ( jammer genoeg nooit meer rijvaardig )
G.Bricman
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Opening voorzien blijkbaar voor de herfst 2015... ?
Of heeft iemand andere info daaromtrend ? ? ?
Of heeft iemand andere info daaromtrend ? ? ?
Re: Train World, het nieuwe NMBS-museum in Schaarbeek
Voorzien, ja. En misschien halen ze het ook wel...