Goederencorridors van start
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Goederencorridors van start
twee van de 3 goederencorridors door België van start
Bron: NA INFRABEL 14/11/2013
Op 10 november 2013 werden de eerste twee goederencorridors door België operationeel. Concreet gaat het om Corridor 1, die van Zeebrugge/Antwerpen/Rotterdam tot Genua loopt, en Corridor 2 van Antwerpen/Rotterdam tot Basel. Vanaf heden kunnen naast spoorwegondernemingen ook andere aanvragers (applicants) capaciteit aanvragen.
Zoals voorzien in de Europese Verordening 913/2010 zijn op 10 november 2013 de eerste twee goederencorridors door België operationeel geworden. Het gaat hierbij om “Rail Freight Corridor 1” (RFC 1) die van Zeebrugge en Antwerpen/Rotterdam via Duitsland en Zwitserland naar Genua loopt en “Rail Freight Corridor 2” (RFC 2) van Rotterdam en Antwerpen via Luxemburg naar Dijon/Lyon en Basel. De derde corridor door België, RFC 8, moet tegen november 2015 klaar zijn.
Deze goederencorridors hebben als doel de dienstverlening te verbeteren door een versterkte samenwerking op het vlak van de lidstaten en de infrastructuurbeheerders, waarbij in de eerste plaats rekening gehouden
wordt met de klanten. Deze klanten zijn via adviesgroepen betrokken bij de ontwikkeling van de corridor.
Bron: NA INFRABEL 14/11/2013
Op 10 november 2013 werden de eerste twee goederencorridors door België operationeel. Concreet gaat het om Corridor 1, die van Zeebrugge/Antwerpen/Rotterdam tot Genua loopt, en Corridor 2 van Antwerpen/Rotterdam tot Basel. Vanaf heden kunnen naast spoorwegondernemingen ook andere aanvragers (applicants) capaciteit aanvragen.
Zoals voorzien in de Europese Verordening 913/2010 zijn op 10 november 2013 de eerste twee goederencorridors door België operationeel geworden. Het gaat hierbij om “Rail Freight Corridor 1” (RFC 1) die van Zeebrugge en Antwerpen/Rotterdam via Duitsland en Zwitserland naar Genua loopt en “Rail Freight Corridor 2” (RFC 2) van Rotterdam en Antwerpen via Luxemburg naar Dijon/Lyon en Basel. De derde corridor door België, RFC 8, moet tegen november 2015 klaar zijn.
Deze goederencorridors hebben als doel de dienstverlening te verbeteren door een versterkte samenwerking op het vlak van de lidstaten en de infrastructuurbeheerders, waarbij in de eerste plaats rekening gehouden
wordt met de klanten. Deze klanten zijn via adviesgroepen betrokken bij de ontwikkeling van de corridor.
Re: Goederencorridors van start
volgens ik het begrijp gaat het vooral over de infra waar de treinen over kunnen rijden. Gaat het dus niet eerder om een samenwerking tussen netwerkbeheerders?
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Goederencorridors van start
denk ook dat het een samenwerking is tussen de netwerkbeheerders , volgens mij is de bedoeling de goederen op die corridors meer " voorang'' te geven op reizigersverkeer
Re: Goederencorridors van start
Het zijn die corridors die zo snel mogelijk moeten voorzien zijn van ETCS.
Die corridors moeten er van Europa komen om een betere doorstroming te hebben van goederentreinen.
Die corridors moeten er van Europa komen om een betere doorstroming te hebben van goederentreinen.
Re: Goederencorridors van start
Het gaat hier niet om technische zaken, maar een zuiver administratief proces.
Tegenwoordig kan een operator met één enkele aanvraag zijn hele route plannen in plaats van er per land één nodig te hebben.
Tegenwoordig kan een operator met één enkele aanvraag zijn hele route plannen in plaats van er per land één nodig te hebben.
Re: Goederencorridors van start
Met doorstroming heeft deze maatregel niets te maken hoor. Dat is een lokale verantwoordelijkheid van de infrabeheerders. Dit initiatief gaat enkel om de documenten.Bibke schreef:Het zijn die corridors die zo snel mogelijk moeten voorzien zijn van ETCS.
Die corridors moeten er van Europa komen om een betere doorstroming te hebben van goederentreinen.
Re: Goederencorridors van start
die moeten ook in orde zijn om een goede doorstroming te krijgen specifiek aan de grenzen want ondanks alles is het spoorwegverkeer nog niet zo open al dat het zou moeten zijn, op dat vlak is wegtransport al vele stappen verder.Shrek schreef:Met doorstroming heeft deze maatregel niets te maken hoor. Dat is een lokale verantwoordelijkheid van de infrabeheerders. Dit initiatief gaat enkel om de documenten.Bibke schreef:Het zijn die corridors die zo snel mogelijk moeten voorzien zijn van ETCS.
Die corridors moeten er van Europa komen om een betere doorstroming te hebben van goederentreinen.
Re: Goederencorridors van start
Ik zou mij kunnen inbeelden dat dat een soort prefab "slots" zijn van bv. Rotterdam tot Genua, die door één organisatie "beheerd" worden.
Die tot een bepaalde dag ter beschikking staan en indien niet ingenomen vrij komen voor "plaatselijk" verkeer.
Zoiets ?
Die tot een bepaalde dag ter beschikking staan en indien niet ingenomen vrij komen voor "plaatselijk" verkeer.
Zoiets ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide