dentheo schreef:Het enige nut dat ik nog zie is dat een machinist die op permissief (rijden op zicht ?) rijdt, niet gaat denken dat hij terug mag "omdenken" naar normaal (grote beweging ?).
In de tijd van de armseinen was het verschil een stuk groter.
Dus misschien "heel" de achtergrond van de plaat geel en niet alleen dat klein rond dekseltje...
In het donker zie je die gele achtergrondplaat te laat om (naar een seinbeeld twee geel of groen toe rijdend) niet misleid te kunnen worden, maar als je het van een opvallender plaat of achtergrondscherm moet hebben ben je toch al te laat, zeker waar het licht van het sein al van verre zichtbaar was.
Het nut van een opvallend ander uiterlijk werkt echter wél door in je lijnkennis. Je komt er ook overdag langs en dán zie je het verschil wél, en dan zou je je moeten inprenten dat het een verwittiger is.
Echter, ook als er helemaal geen sprake is van verwittigingsseinen, dan blijft het euvel bestaan dat je, eens je aan het "onbeschermd" overschrijden in rit op zicht begonnen bent, een "indringer" bent in de betreffende sectie, en dat de seinbeelden die je dan tegenkomt veelal niet voor u bestemd en (zoals in de opleiding echt wel benadrukt wordt) uitermate misleidend kunnen zijn.
De ronde gele plaat hoort vanaf dichtbij in het licht van de frontverlichting wel zichtbaar te worden, en is er (inderdaad, zoals dentheo al opmerkte) op de eerste plaats om je te behoeden voor de onjuiste aanname dat je op dat moment
een stopsein passeert (je rijdt er namelijk sowieso voorbij want het staat nooit dicht) en derhalve meent dat je de
"rit op het zicht tot aan de voet van het volgend groot stopsein" nú achter de rug hebt en zelfs kunt gaan optrekken indien dat sein groen gaf. Bij een verwittigingssein ben je ook daarvoorbij nog steeds in dezelfde sectie die in veel gevallen bezet was toen je er inkwam (en inderdaad: een voorafgaande en voor dat volgend stopsein gestopte trein zul je vaak pas in het laatste stuk van die sectie aantreffen, dus juist in het gebied waar het abusievelijk optrekken de zwaardere gevolgen heeft).
Een en ander even los van wat er in Voeren gebeurd zou kunnen zijn.