Steven schreef:Inderdaad, tbl1+ heeft weinig gemeen met zijn naamgenoten. Het gebruikt al andere bakens. Andere verkeersregels dan tbl1. Met tbl2 heeft het nog minder te maken. Tbl2 is veiliger (vollediger) dan tbl1+. Tbl2 is stuurpostsignalisatie en dus een veiligheidssysteem. Tbl1+ is echter een hulpuitrusting want het doet geen permanente snelheidscontrole.
Het belangrijke verschil kan je als volgt omschrijven: de 'hulpuitrustingen', zoals Memor, TBL1, TBL1+,... grijpen in wanneer een trein een bepaald punt voorbij rijdt waar hij niet voorbij mag (tegen een bepaalde snelheid), dus a.h.w. 'nà de feiten'. De 'veiligheidssystemen' zoals de stuurpostsignalisatiesystemen TBL2, ETCS,... werken met het principe van een
movement authority: ze geven een trein 'op voorhand' al dan niet een toelating om een baanvak binnen te rijden tegen een bepaalde snelheid, en grijpen dus steeds op tijd ('voor de feiten') in.