Cipallieter schreef:Naast deze korte termijn zijn er voor Vlaanderen een vier belangrijke spoorinfrastructuurprojecten voor het goederenvervoer cruciaal: de aanleg van de tweede haventoegang tot de haven van Antwerpen, de capaciteitsverhoging op de spoorlijn tussen Gent en Zeebrugge, de optimalisatie van de spoorverbinding Antwerpen – Gent, de upgrade van de IJzeren Rijn.
(...)
Prioritaire knelpunten wegwerken:
· optimalisatie van de verbinding Antwerpen – Gent (personen en goederen)
o optimalisaties lijn 59 Antwerpen – Gent;
Om even concreter in te gaan op deze twee punten.
Zou, om Gent-Zeebrugge en Gent-Antwerpen te optimaliseren, het niet opportuun zijn Lijn 77 Antwerpen - Zelzate - Zeebrugge aan te leggen? Dat traject is reeds gereserveerd. (Geen idee echter hoe eenvoudig de uitvoering daarom zou worden...)
Helaas komt dit niet voor in de lijst van de minister.
nahoj schreef:
Om even concreter in te gaan op deze twee punten.
Zou, om Gent-Zeebrugge en Gent-Antwerpen te optimaliseren, het niet opportuun zijn Lijn 77 Antwerpen - Zelzate - Zeebrugge aan te leggen? Dat traject is reeds gereserveerd. (Geen idee echter hoe eenvoudig de uitvoering daarom zou worden...)
Helaas komt dit niet voor in de lijst van de minister.
Optimaliseren is een mooiere benaming voor rommelen in de marge. Er is helemaal geen geld voor lijn 77, dus moet men met een uitwijkspoor links en een een aparte doorgang rechts de verzadiging enkele jaren uitstellen. Maar eens het geld er is kan lijn 77 er snel komen volgens mij...
Shrek schreef:
Optimaliseren is een mooiere benaming voor rommelen in de marge. Er is helemaal geen geld voor lijn 77, dus moet men met een uitwijkspoor links en een een aparte doorgang rechts de verzadiging enkele jaren uitstellen. Maar eens het geld er is kan lijn 77 er snel komen volgens mij...
Ik vraag me toch af of lijn 77 bouwen niet goedkoper zou zijn dan Gent- Brugge op 4 sporen brengen.
Mogelijk wel, maar de beslissing is genomen, de onteigeningen doorgevoerd, de huizen afgebroken... Nu plots de boel afblazen zou een slag in het gezicht van die mensen zijn. Eerlijk gezegd, mochten de Bourgoyen-Ossemeersen er niet zijn, ik zou eerder gaan voor een goederenlijn via het oude westerringspoor. Nu zou ik eerder pleiten voor een goederenlijn langs de R4 en de toekomstige volmaking ervan in het zuiden, zodat tenminste het goederenverkeer uit de stad blijft, enerzijds, en anderzijds, er een alternatieve reisweg blijft als Gent-St-Pieters nog eens moet ontruimd worden. Want de alternatieven zijn zeer beperkt, als je richting het westen wil.
voordelen van dit traject:
afstand Mechelen Geel is veel korter via dit traject dan via Lier & Herentals
dit traject verbindt Mechelen met de Kempen & Yzeren Rijn zonder dat lijn25/27 extra belast wordt, dit in tegenstelling tot de verbinding via Lier & Herentals
Grote tijdswinst voor inwoners van Neerpelt, Lommel, Mol, Geel & Heist die naar Brussel willen
voordelen van dit traject:
afstand Mechelen Geel is veel korter via dit traject dan via Lier & Herentals
dit traject verbindt Mechelen met de Kempen & Yzeren Rijn zonder dat lijn25/27 extra belast wordt, dit in tegenstelling tot de verbinding via Lier & Herentals
Grote tijdswinst voor inwoners van Neerpelt, Lommel, Mol, Geel & Heist die naar Brussel willen
In het overzicht wordt lijn 29 Aarschot – Herentals vermeld. Is dat nog iets anders?
voordelen van dit traject:
afstand Mechelen Geel is veel korter via dit traject dan via Lier & Herentals
dit traject verbindt Mechelen met de Kempen & Yzeren Rijn zonder dat lijn25/27 extra belast wordt, dit in tegenstelling tot de verbinding via Lier & Herentals
Grote tijdswinst voor inwoners van Neerpelt, Lommel, Mol, Geel & Heist die naar Brussel willen
Er is al geen geld om het grootste deel van de realistische projecten uit te voeren, dus is het nu niet de moment om met zottigheden af te komen
voordelen van dit traject:
afstand Mechelen Geel is veel korter via dit traject dan via Lier & Herentals
dit traject verbindt Mechelen met de Kempen & Yzeren Rijn zonder dat lijn25/27 extra belast wordt, dit in tegenstelling tot de verbinding via Lier & Herentals
Grote tijdswinst voor inwoners van Neerpelt, Lommel, Mol, Geel & Heist die naar Brussel willen
In het overzicht wordt lijn 29 Aarschot – Herentals vermeld. Is dat nog iets anders?
fietpad opnieuw opbreken en opnieuw sporen leggen
(aarschot Aurodenberg - Ramsel - Westmeerbeek, Heultje, Morkhoven, Noorderwijk, Herentals)
Cipallieter schreef:In het overzicht wordt lijn 29 Aarschot – Herentals vermeld. Is dat nog iets anders?
fietpad opnieuw opbreken en opnieuw sporen leggen
(aarschot Aurodenberg - Ramsel - Westmeerbeek, Heultje, Morkhoven, Noorderwijk, Herentals)
Als we dan toch geld aan het uitgeven zijn, doe dan behalve sporen ook maar een bovenleiding. Het stuk van L29 tussen Herentals en Turnhout heeft ook stroom en L15 heeft er binnenkort tot in Mol.
Shrek schreef: Er is al geen geld om het grootste deel van de realistische projecten uit te voeren,
jammer genoeg de realiteit
Shrek schreef: ... dus is het nu niet de moment om met zottigheden af te komen
Shrek het is niet omdat iets niet in uw denkpatroon past dat het allemaal zottigheden zijn.
ter illustratie er zijn nog al mensen op dit forum die zo'n idee geopperd hebben.
Steve schreef: Zeker, maar wat is het alternatief als je zit in een situatie waarbij al het verkeer (spoor- maar ook grotendeels weg-) geconcentreerd is op de as Antwerpen - Aarschot - Leuven/Hasselt? Een nieuwe spoorverbinding aanleggen? Strategisch gezien zou dat misschien niet eens zo'n slecht idee zijn als je dan meteen doortrekt naar Limburg (Brussel - luchthaven - Haacht - Heist - Geel - Mol - Lommel - Bree - Maaseik, ik zeg maar wat!), maar het zou wel stukken van mensen kosten.
pietmol schreef:
Shrek het is niet omdat iets niet in uw denkpatroon past dat het allemaal zottigheden zijn.
Een nieuwe spoorlijn door dichtbebouwd gebied waar er absoluut geen ruimte is vrijgehouden is gewoon totaal onhaalbaar. Zowel financieel als qua maatschappelijk draagvlak kan je zoiets onmogelijk realiseren.
Als zoiets in een officieel document van de vlaamse regering zou staan kan je enkel concluderen dat die mensen geen flauw idee hebben van wat haalbaar is
pietmol schreef:
ter illustratie er zijn nog al mensen op dit forum die zo'n idee geopperd hebben.
Steve schreef: Zeker, maar wat is het alternatief als je zit in een situatie waarbij al het verkeer (spoor- maar ook grotendeels weg-) geconcentreerd is op de as Antwerpen - Aarschot - Leuven/Hasselt? Een nieuwe spoorverbinding aanleggen? Strategisch gezien zou dat misschien niet eens zo'n slecht idee zijn als je dan meteen doortrekt naar Limburg (Brussel - luchthaven - Haacht - Heist - Geel - Mol - Lommel - Bree - Maaseik, ik zeg maar wat!), maar het zou wel stukken van mensen kosten.
Ik zei er wel expliciet bij dat het stukken van mensen zou kosten, dus ook volgens mij helaas totaal niet aan de orde van de dag momenteel... als men al grote moeite ondervindt om de bestaande verbindingen correct te bedienen, vrees ik dat een dergelijke "nice to have" nog veraf ligt. Neemt niet weg dat er gerust alvast de nodige algemene mobiliteitsstudies rond zouden mogen worden gevoerd.