Lynx schreef: ↑13 mar 2022, 16:33
Het vertrekproces wordt in gang gezet als de afteller gaat lopen en zodra de teller op 0 staat en het sein open is, wordt de laatste deur gesloten en kan er meteen vertrokken worden.
Zo heb je een efficiënt vertrekproces en hoef je na het openen van het sein ook niet onnodig de rijweg bezet te houden.
Dit zou met LINDA denk ik ook wel kunnen, mits men daar de motivatie voor vindt.
Ik ben zojuist nog getuige geweest van deze klok in Hilversum, voor de weggebruikers is het een hele verbetering. Ze werkt natuurlijk alleen efficiënt als de boordchef ook op de klok let, wat nu niet het geval was.
Vanaf volgend weekend zou LINDA overal en in elke trein in gebruik zijn. Voorlopig nog met een sterke nadruk op zou, want veel animo is er niet bij de TBGs en vakbonden door problemen die blijven opduiken.
Nou, volgens mij ligt dat net iets anders. Er wordt nu ook getest op internationale treinen binnen België maar er is geen uitbreiding van binnenlandse testtreinen dus nog altijd geen testen met gesleepte treinen.
Mijn ervaringen met LINDA zijn beter dan ik had verwacht maar het is m.i. nog altijd mijlenver van een volwassen systeem. Ik heb in deze testmaand meer papier verbruikt dan in het hele jaar ervoor…
Ik weet 1 ding dat we met LINDA enorm veel nutteloze vertragingen gaan maken , helft van de tijd komen de "verrichtingen gedaan" niet door op onze Edrive ofwel 20-30sec te laat , dan moet men volgens de HLT steeds contact opnemen met TBG bia Intercom/dienst gsm , en ondertussen tikt de tijd maar verder , onlangs op de S3 naar Dendermonde op deze manier met 6' vertraging aangekomen , enkel en alleen dankzij de slechte werking van LINDA , dus voor mij hoeft het niet , gewoon ding-dong en lamp deuren en weg!
Ik snap echt niet waarom er zo'n ingewikkeld systeem moet zijn. Op dat vlak kan men wat leren van de Nederlanders, die hebben een simpele en duidelijke vertrekprocedure.
Voor wie het ook eens wil horen: als je net achter de bestuurder zit, bvb aan een Break-stuurpost kant tweede klasse, hoor je een stem 'Verrichtingen gedaan' twee maal op rij zeggen, wanneer de trein vertrekkensklaar is uiteraard. Ik heb een licht vermoeden dat de bestuurder dan alsnog wacht tot hij op z'n dashboard ziet aan één van de lampjes dat ook de laatste deur van TBG gesloten is, vooraleer effectief te vertrekken.
trainlovertje schreef: ↑12 apr 2022, 17:05
Voor wie het ook eens wil horen: als je net achter de bestuurder zit, bvb aan een Break-stuurpost kant tweede klasse, hoor je een stem 'Verrichtingen gedaan' twee maal op rij zeggen, wanneer de trein vertrekkensklaar is uiteraard.
Gohja, vertrekkensklaar. Soms heeft de TBG al lang "geswiped" op zijn horloge maar wilt de tablet liever nog een paar minuten stilstaan of heeft hij zijn stem verloren. Echt positief voor de stiptheid is dat toch ook niet.
Inderdaad, al moeten de deuren eigenlijk al dicht zijn op het moment dat dat geluidssignaal klinkt. Na het signaal controleert de bestuurder of alle deuren gesloten zijn en kan dan vertrekken (mits het sein open staat).
Ben ik de enige die vindt dat LINDA een stap achteruit is wat de veiligheid betreft? Alleen al vorige week waren er twee seinoverschrijdingen nadat de bestuurder vertrok hoewel het uitritsein nog dicht stond... AVG was tenminste aan het sein gekoppeld.
DR-fan schreef: ↑20 feb 2023, 10:15
Ben ik de enige die vindt dat LINDA een stap achteruit is wat de veiligheid betreft? Alleen al vorige week waren er twee seinoverschrijdingen nadat de bestuurder vertrok hoewel het uitritsein nog dicht stond... AVG was tenminste aan het sein gekoppeld.
Nee, dat vindt zowat iedereen, behalve de directie.
DR-fan schreef: ↑20 feb 2023, 10:15
Ben ik de enige die vindt dat LINDA een stap achteruit is wat de veiligheid betreft? Alleen al vorige week waren er twee seinoverschrijdingen nadat de bestuurder vertrok hoewel het uitritsein nog dicht stond... AVG was tenminste aan het sein gekoppeld.
Hangt er vanaf met wat je vergelijkt. Een TBG die uit de deur hangt en dan nog reizigers van zich af moet slaan is minder veilig dan LINDA. Een integratie met het sein - wat technisch perfect mogelijk is - zou wel veel veiliger zijn.
Shrek schreef: ↑20 feb 2023, 10:50
Hangt er vanaf met wat je vergelijkt. Een TBG die uit de deur hangt en dan nog reizigers van zich af moet slaan is minder veilig dan LINDA. Een integratie met het sein - wat technisch perfect mogelijk is - zou wel veel veiliger zijn.
Ook met AVG was het perfect mogelijk onmiddellijk de laatste deur te sluiten na het bedienen - dat gebeurde de laatste jaren tenslotte ook al. Als LINDA inderdaad gekoppeld kan worden aan het sein, vraag ik me toch af waarom dat niet gebeurd is, temeer omdat de veiligheidshysterie de laatste jaren toch wel nieuwe hoogtepunten (en dieptepunten) heeft bereikt. Het zou niet alleen veiliger zijn, maar ook de stiptheid ten goede komen omdat drukke stations niet meer geblokkeerd worden door te vroeg geopende seinen.