Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door Dieselfreak »

Soms rijdt een trein vlak vóór hij vertrekt een heel klein beetje achteruit. Dit komt ook voor op vlakke stukken. Hoe komt dit?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door Robin »

uitbufferen van de buffers zodra de remmen gelost worden, lijkt mij het meest logische.
Kan ook zijn dat het niet zo vlak ligt als je denkt ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22569
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door Steven »

Robin schreef:uitbufferen van de buffers zodra de remmen gelost worden, lijkt mij het meest logische.
Kan ook zijn dat het niet zo vlak ligt als je denkt ;).
klopt volledig, niet alles is zo vlak als het lijkt en een trein heeft echt niet veel nodig om wat beginnen te rollen (bergaf wel te verstaan).

Zelfs in Brussel zuid zijn er meerdere sporen waren de treinen zo gaan rollen als je de remmen lost zonder meer.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door Dieselfreak »

Dus het soms achteruit rollen van de trein is te wijten aan het niet 100 % vlak zijn van het spoor waarop hij staat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22569
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door Steven »

Het niet altijd 100 % strak aangedraaid zijn van de koppelingen tussen de rijtuigen is de tweede mogelijkheid. Bij het ontspannen van de buffers (op het moment dat de remmen lossen) kan je dan het effect hebben dat de rijtuigen lichtjes bewegen. Bij het remmen komen de rijtuigen namelijk dichter bij elkaar en bestaat de kans da de buffers wat ingeduwd worden.
40.005

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door 40.005 »

Ik dacht vroeger geleerd te hebben dat dit ook met kinematika te maken heeft. Een lichtjes bewegende trein is gemakkelijker in gang te trekken. Door eventjes achteruit te rijden wordt door de buffers de trein eventjes aan het rollen gebracht, waarna terug vooruit geschakeld wordt en de trein met minder weerstand kan vertrekken?
Of zit ik er kompleet naast? :)
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door 2012 »

40.005 schreef:Ik dacht vroeger geleerd te hebben dat dit ook met kinematika te maken heeft. Een lichtjes bewegende trein is gemakkelijker in gang te trekken. Door eventjes achteruit te rijden wordt door de buffers de trein eventjes aan het rollen gebracht, waarna terug vooruit geschakeld wordt en de trein met minder weerstand kan vertrekken?
Of zit ik er kompleet naast? :)
We rijden ni achteruit bij het vertrek signaal om dan weer vooruit te gaan rijden zunne. T'heeft te maken met hellingen of buffers die uitduwen nadat de remmen los zijn, trekhaken die weer op spanning komen en al zo een zaken meer.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door dentheo »

40.005 schreef:Ik dacht vroeger geleerd te hebben dat dit ook met kinematika te maken heeft. Een lichtjes bewegende trein is gemakkelijker in gang te trekken. Door eventjes achteruit te rijden wordt door de buffers de trein eventjes aan het rollen gebracht, waarna terug vooruit geschakeld wordt en de trein met minder weerstand kan vertrekken?
Of zit ik er kompleet naast? :)
Daar zit je naast, want dan bewegen ze net andersom dan je graag wil. Je moet de beweging eerst vertragen en dan omkeren...

Toch zit er iets in... een goederentrein wordt normaal "losser" gekoppeld dan een personentrein.
Als je ernaast staat als hij wegrijdt, kun je de wagens één voor één zien starten, dat maakt het voor de lok iets makkelijker om te starten.
Al weet ik niet of moderne loks dat nog nodig hebben....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1219
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door Tim »

Een goederentrein en een reizigerstrein worden wel op dezelfde manier gekoppeld denk ik.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door 2012 »

Tim schreef:Een goederentrein en een reizigerstrein worden wel op dezelfde manier gekoppeld denk ik.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.

Nee toch ni ... goederen treinen draaien ze de koppeling ni zo strak aan, dan zet de trein aan wagen per wagen

Reizigers treinen draaien ze wel strakker aan, die zetten dan aan in één geheel
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1219
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door Tim »

Hazo, ja ik heb geen ervaring in het koppelen van reizigerstreinen :lol:
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door 2012 »

Tim schreef:Hazo, ja ik heb geen ervaring in het koppelen van reizigerstreinen :lol:


A nee ?

en die M1's dan bij ulle ... :lol:
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door nighttrain »

Tim schreef:Een goederentrein en een reizigerstrein worden wel op dezelfde manier gekoppeld denk ik.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.
Ik dacht dat dat per snede van 4à5 wagons was dat ze iets losser gekoppeld werde op het Noord.
goldbird

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door goldbird »

Ik heb destijds gemerkt dat met de 27reeks (trek-duw met stuurpost,antwerpen -charleroi) er blijkbaar een beveiliging in werking trad.
Gebeurde in Antwerpen berchem regelmatig,met het gevolg dat het een hele tijd duurde vooraleer de loc terug op gang kwam.Is me destijds verteld door een stationschef.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein

Bericht door HLE 2302 »

Tim schreef:Een goederentrein en een reizigerstrein worden wel op dezelfde manier gekoppeld denk ik.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.
Het rare is dat er bij ons in de opleiding is aangeleerd dat men bij goederentreinen de koppeling aandraait tot de buffers lichtjes zijn ingedrukt. :?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie