Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Soms rijdt een trein vlak vóór hij vertrekt een heel klein beetje achteruit. Dit komt ook voor op vlakke stukken. Hoe komt dit?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
uitbufferen van de buffers zodra de remmen gelost worden, lijkt mij het meest logische.
Kan ook zijn dat het niet zo vlak ligt als je denkt .
Kan ook zijn dat het niet zo vlak ligt als je denkt .
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
klopt volledig, niet alles is zo vlak als het lijkt en een trein heeft echt niet veel nodig om wat beginnen te rollen (bergaf wel te verstaan).Robin schreef:uitbufferen van de buffers zodra de remmen gelost worden, lijkt mij het meest logische.
Kan ook zijn dat het niet zo vlak ligt als je denkt .
Zelfs in Brussel zuid zijn er meerdere sporen waren de treinen zo gaan rollen als je de remmen lost zonder meer.
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Dus het soms achteruit rollen van de trein is te wijten aan het niet 100 % vlak zijn van het spoor waarop hij staat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Het niet altijd 100 % strak aangedraaid zijn van de koppelingen tussen de rijtuigen is de tweede mogelijkheid. Bij het ontspannen van de buffers (op het moment dat de remmen lossen) kan je dan het effect hebben dat de rijtuigen lichtjes bewegen. Bij het remmen komen de rijtuigen namelijk dichter bij elkaar en bestaat de kans da de buffers wat ingeduwd worden.
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Ik dacht vroeger geleerd te hebben dat dit ook met kinematika te maken heeft. Een lichtjes bewegende trein is gemakkelijker in gang te trekken. Door eventjes achteruit te rijden wordt door de buffers de trein eventjes aan het rollen gebracht, waarna terug vooruit geschakeld wordt en de trein met minder weerstand kan vertrekken?
Of zit ik er kompleet naast?
Of zit ik er kompleet naast?
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
We rijden ni achteruit bij het vertrek signaal om dan weer vooruit te gaan rijden zunne. T'heeft te maken met hellingen of buffers die uitduwen nadat de remmen los zijn, trekhaken die weer op spanning komen en al zo een zaken meer.40.005 schreef:Ik dacht vroeger geleerd te hebben dat dit ook met kinematika te maken heeft. Een lichtjes bewegende trein is gemakkelijker in gang te trekken. Door eventjes achteruit te rijden wordt door de buffers de trein eventjes aan het rollen gebracht, waarna terug vooruit geschakeld wordt en de trein met minder weerstand kan vertrekken?
Of zit ik er kompleet naast?
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Daar zit je naast, want dan bewegen ze net andersom dan je graag wil. Je moet de beweging eerst vertragen en dan omkeren...40.005 schreef:Ik dacht vroeger geleerd te hebben dat dit ook met kinematika te maken heeft. Een lichtjes bewegende trein is gemakkelijker in gang te trekken. Door eventjes achteruit te rijden wordt door de buffers de trein eventjes aan het rollen gebracht, waarna terug vooruit geschakeld wordt en de trein met minder weerstand kan vertrekken?
Of zit ik er kompleet naast?
Toch zit er iets in... een goederentrein wordt normaal "losser" gekoppeld dan een personentrein.
Als je ernaast staat als hij wegrijdt, kun je de wagens één voor één zien starten, dat maakt het voor de lok iets makkelijker om te starten.
Al weet ik niet of moderne loks dat nog nodig hebben....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Een goederentrein en een reizigerstrein worden wel op dezelfde manier gekoppeld denk ik.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Tim schreef:Een goederentrein en een reizigerstrein worden wel op dezelfde manier gekoppeld denk ik.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.
Nee toch ni ... goederen treinen draaien ze de koppeling ni zo strak aan, dan zet de trein aan wagen per wagen
Reizigers treinen draaien ze wel strakker aan, die zetten dan aan in één geheel
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Hazo, ja ik heb geen ervaring in het koppelen van reizigerstreinen
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Tim schreef:Hazo, ja ik heb geen ervaring in het koppelen van reizigerstreinen
A nee ?
en die M1's dan bij ulle ...
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Ik dacht dat dat per snede van 4à5 wagons was dat ze iets losser gekoppeld werde op het Noord.Tim schreef:Een goederentrein en een reizigerstrein worden wel op dezelfde manier gekoppeld denk ik.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Ik heb destijds gemerkt dat met de 27reeks (trek-duw met stuurpost,antwerpen -charleroi) er blijkbaar een beveiliging in werking trad.
Gebeurde in Antwerpen berchem regelmatig,met het gevolg dat het een hele tijd duurde vooraleer de loc terug op gang kwam.Is me destijds verteld door een stationschef.
Gebeurde in Antwerpen berchem regelmatig,met het gevolg dat het een hele tijd duurde vooraleer de loc terug op gang kwam.Is me destijds verteld door een stationschef.
Re: Achteruit rijden vóór het vertrek van de trein
Het rare is dat er bij ons in de opleiding is aangeleerd dat men bij goederentreinen de koppeling aandraait tot de buffers lichtjes zijn ingedrukt.Tim schreef:Een goederentrein en een reizigerstrein worden wel op dezelfde manier gekoppeld denk ik.
Normaal draai je de koppeling volledig aan en keer je dan een slag terug. Te strakke koppelingen kunnen leiden tot een koppelingsbreuk.
Zo kan het zijn dat als een trein aanzet de buffers niet tegen mekaar komen. Vooral bij een lange goederentrein kan je zo soms zien dat als de remmen gelost worden de wagons een beetje achteruit gaan door het ontspannen van de koppelingen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...