Veel leegstand in NMBS-stations

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Jean

Veel leegstand in NMBS-stations

Bericht door Jean »

Momenteel staan er in België 22 stationsgebouwen volledig en 64 gedeeltelijk leeg.
Vijfentwintig hiervan staan voor 50 procent leeg.
Bij de overige gebouwen is de leegstand geringer. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Bruno Tuybens op een schriftelijke vraag van Jef Van den Bergh (CD&V).

Naargelang het plan zoekt de NMBS huurders of kopers of heeft de maatschappij plannen voor afbraak.
De leegstand situeert zich vooral in Wallonië. Dat is het geval voor veertien van de volledig leegstaande gebouwen en 51 van de gedeeltelijk leegstaande.
Tweeëntwintig stationsgebouwen worden momenteel in hun geheel verhuurd aan derden, in 25 gevallen is dat gedeeltelijk het geval. Zes andere gebouwen werden in erfpacht gegeven. (kva) (Belga 16:14)
bron : http://www.demorgen.be/telex/index.html?newsrss=B324476
Wover

Bericht door Wover »

er zijn toch veel stationsgebouwen ook die veel te groot zijn eigenlijk e.

Waar enkel loketten zijn, maar waar den nog 2 verdiepen zijn (bv Geel).

Of Herentals ook, daar was vroeger ook nog een stuk van de post, maar nu staat dat daar ook leeg volgens mij.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja stamt allemaal uit den tijd van de stoom en zo he :-) toen was er nog een telegrafische dienst in elk station en zo :-)
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Waren er vroeger ook geen appartementen voor de stationschef?
Heel wat stationsgebouwen zijn inderdaad te groot voor wat ze nog dienen. Maar wat moet je ermee? Afbreken? Het zijn gebouwen, die vaak in staat zijn een bombardement te overleven, bij wijze van spreken, dus dat zou zonde zijn. Bovendien zijn ze waardevol uit erfgoedoogpunt.
Andere functies? Wat kan je in een station doen? Die bovenverdieping, ik kan me voorstellen dat die alleen te bereiken is vanuit de dienstruimte van de lokettist. Moeilijk apart te verhuren, dus.
Helemaal verhuren/verkopen, als winkel, restaurant, postkantoor of woonhuis, en een verkooppunt bouwen ernaast? Is misschien nog de beste oplossing...
jumper

Bericht door jumper »

Hoi, ik kan mis zijn hé, maar zijn er zo soms geen stationshuizen opgekocht die heden ten dage bewoond worden? Ik heb het wellicht over stations waar geen trein meer stopt, anders heb je niet veel aan zo'n huis, als er elkedag pakken mensen over je terras komen lopen. Natuurlijk wel de place to be voor een horeca zaakske hé :).

Gade mee achter een pakske frieten naar "spoor 13", of "tperronneke"
Mensen komen van den trein, en van de geur alleen al willen ze een pakske kopen, en ge woont op de bovenverdieping ofzo hé, of as ge het helemaal groot ziet, een restaurant met twee etages :p
België heeft nood aan jonge ondernemers, iemand die zich geroepen voelt?
Pierre

Bericht door Pierre »

't Is wel zo dat je de toegang naar de sporen moet afsluiten dan heb ik eens gelezen. Hier in de buurt, in Hove, was er tot niet zo lang geleden nog verkoop, maar nu staat het station leeg. Het is precies een spookhuis. Elke keer ik er voorbij kom zijn er minder ruiten heel en is er meer graffiti aangebracht.
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

jumper schreef:Hoi, ik kan mis zijn hé, maar zijn er zo soms geen stationshuizen opgekocht die heden ten dage bewoond worden? Ik heb het wellicht over stations waar geen trein meer stopt, anders heb je niet veel aan zo'n huis, als er elkedag pakken mensen over je terras komen lopen. Natuurlijk wel de place to be voor een horeca zaakske hé :).
In Hoboken-Polder (lijn 52: Antwerpen-Boom-Puurs(-Dendermonde)) is het stationsgebouw een woonhuis geworden, voor de privacy heeft het juist geblindeerde ramen aan de perronkant. Heel druk is het daar nu niet, maar toch stopt daar elk uur één lokaaltrein per richting, aangevuld met drie piekuurtreinen en een viertal goederentreinen per dag.

Wat verder is het station van Niel een café geworden.

En dan is er ook nog Oppuurs op die lijn, dat is ook een woonhuis geworden, maar daar komt af en toe alleen nog maar een stoomtreintje langs.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Begrijpelijk, maar ergens spijtig, dat de toegang naar het perron is afgeschaft. Een café in het stationsgebouw, zou zo ook dienst kunnen doen als restauratie...
Jean

Bericht door Jean »

Er is ook ergens station waar ze een (financiele ) bank + appartementen in gemaakt hebben
Joeri

Bericht door Joeri »

Eine
Plaats reactie