Remrijtuig

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Remrijtuig

Bericht door Bibke »

Graag informatie over het hoe en waarom van remrijtuigen.
Men haalt wel regelmatig "remrijtuig" aan op websites over treinen, maar nergens vindt men er een juiste beschrijvinig over en hoe ze gebruikt worden.

Alvast bedankt
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Remrijtuigen zijn gewone rijtuigen, die ze aan de trein hangen om extra remgewicht te hebben. Dat wordt dikwijls gedaan bij meettreinen, waar men eigenlijk alleen het meetrijtuig nodig heeft, men er toch nog twee wagonnen bijhangt om tijdig te kunnen stoppen.

Een loc mag wel los of met één rijtuig rijden, maar dan wordt zijn maximum snelheid sterk gereduceerd.
TSP

Bericht door TSP »

Ik weet dat vroeger bij de DB (D) er wel een remrijtuig werd aangekoppeld. Dit bij passagierstreinen en goederen shuttles. Meestal was dat het achterste rijtuig voorzien van een extra (zwaar) remsysteem zodat al de trein bergafwaards ging niet alle rempower door de voorste loc geleverd moest worden.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Remrijtuigen zijn eigenlijk gewone rijtuigen, die als 'remgewicht' gebruikt worden. Zo is in België de regel dat een locomotief minstens drie rijtuigen achter zich moet hebben om aan volle snelheid te mogen rijden.
Plaats reactie