dentheo schreef:Probleem is dat het sein te snel open gezet wordt, eerst even kijken welke trein het "dichtste" is...EPB kan dat oplossen ?
Als men EBP de reiswegen automatisch laat aanleggen hangt het er vanaf wat de lijnsnelheid is voordat een sein geopend wordt.
Ook de seininrichting zelf speelt een rol.
Maar in principe klopt uw redenering.
In Kalmthout worden de overloopwissels blijkbaar vergrendeld en het sein ervoor open gezet, wanneer de trein het voorlaatste blok binnenrijdt.
Het zou ook een blok eerder kunnen zijn. Kan dat niet zo goed tegelijk zien, er zit nog een viaduct tussen.
Zou dus kunnen kloppen, dat systeem geeft voorrang aan de trein die het dichtste "bij" is.
L.21B schreef:Die vijftien minuten zijn enkel voorzien wanneer het toezichtspersoneel op seinhuis of blokpost niet in staat is de bestuurder van de betrokken trein te contacteren. Als we met hem persoonlijk spreken en van hem de bevestiging hebben dat hij het terug gesloten sein niet zal voorbijrijden, dan kunnen we de reisweg onmiddelijk afbreken om een andere aan te leggen.
Inderdaad, maar zelfs dan duurt het langer dan drie minuten om de reisweg af te breken en opnieuw te beginnen. Trouwens, een seinpost mag een bestuurder enkel in zéér dringende gevallen op de GSM contacteren. Normaal moet dat via de GSM-R, en op kleinere posten moet je dan via Traffic-Control passeren. Dat duurt langer dan die 6 minuten wachten in het voorbeeld.
In de praktijk gebeurt zoiets constant
Vorige maand nog een "leuk" geval gehad in Denderleeuw. Binnenrijden met GGH om de uitrit rood te zien staan. Toen ik blok 5 opbelde was de reactie laconiek "we hadden ons vergist van reisweg". In zo'n gevallen is een belletje wel leuk
Als HKM-bestuurder kan ik trouwens boeken schrijven over verkeersbeheer, wat men soms uitsteekt is ongelofelijk.