U schrijft het: 'Samenwerken'. Dat is inderdaad het sleutelwoord.Steven schreef:Het kan zeker, dat bewijzen ze daar maar al te goed, het aantal bedrijven zal niet bepalen of iets zeker zal slagen of zal falen. Het is de manier waarop iedereen samenwerkt dat alles zal bepalen.dentheo schreef:Ach, in Zwitserland zijn er nog veel meer splitsingen en toch sluit het op elkaar aan. Het KAN dus wel.
Eerst een logisch IC net, dan de daarop aansluiten L treinen, dan de bussen en trams in functie daarvan en je zal al een veel beter net krijgen dat beter op elkaar afgestemd is.
Maar om goed te kunnen samenwerken over de grenzen van de deelstaten heen moet er op het politieke niveau ook wederzijds vertrouwen en respect zijn en daar mankeert het in dit landje aan.
In Zwitserland hebben ze dat heel goed opgelost. Er zijn daar slechts 3 politieke niveaus. Het belangrijkste niveau is het gemeentelijke niveau, gevolgd door de kantons (die je enigszins kan vergelijken met onze deelstaten) en het federale niveau dat alleen bevoegd is wanneer dit uitdrukkelijk in de wetgeving voorzien is.
De soevereiniteit van een kanton binnen zijn grondgebied wordt blijkbaar door de andere kantons gerespecteerd want ik vind nergens een bericht omtrent communautaire spanningen in Zwitserland.
In België daarentegen respecteren (respecteerden?) de Franstaligen de soevereiniteit van de Vlaamse overheid niet voor wat het grondgebied van Brussel-Halle-Vilvoorde betreft. Hopelijk is deze splijtzwam na decennia eindelijk van de baan met de huidige staatshervorming en vormt de weigering van sommige FDF-burgemeesters om de wet in Vlaanderen niet na te leven niet de kiemen van een nieuwe.
Voor wat het federale niveau betreft is het wachten op de invulling van artikel 35 van de grondwet.
Dat artikel zegt dat de federale overheid enkel die bevoegdheden mag uitoefenen die haar uitdrukkelijk zijn toegewezen door de grondwet en de gewone wetten. Alle andere, 'residuaire', bevoegdheden, worden dan automatisch aan de deelstaten toegewezen. Eenvoudig gezegd moet er een lijst komen van de bevoegdheden van de federale staat, en alles wat niet op die lijst staat is voor de deelstaten. Het artikel is nooit uitgevoerd omdat de Franstaligen hier nooit voor te vinden waren.
U mag driemaal raden welke partij voorstander is van dit ‘Zwitsers model’ , waarvan de praktijk leert dat het niet verhindert dat het openbare vervoer in het algemeen en de spoorwegen in het bijzonder het er goed kan doen.