wie maakt de dienstregeling?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
iktrein

wie maakt de dienstregeling?

Bericht door iktrein »

Wie organiseert eigenlijk de treindienst (=de dienstregeling), dus alle ritten van punt A naar punt B op bepaalde tijdstippen.
Ik zou denken Mobililty , maar dat is enkel binnenlands vervoer, wat dan met de hsl...
Europe is het zeker niet.
Logistics ook niet.
Zou het dan Technics zijn?
Infrabel is het zeker ook niet.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: wie maakt de dienstregeling?

Bericht door stefanic »

NMBS-Mobility tekent de treindienst binnenlands verkeer uit.
NMBS-Europe doet hetzelfde voor het internationale verkeer (uiteraard in nauw overleg met de betrokken buurlanden)

Beiden vragen aan B-Technics het materieel en aan Toegang-Net (de 'commerciele dienst van Infrabel') de rijpaden.

Het is natuurlijk zo dat Mobility en Europe buiten het treinbegeleidingspersoneel zelf -vooral- enkel financiele beperkingen hebben. Technics is in haar mogelijkheden beperkt door de beschikbaarheid van het treinmaterieel (en bestuurders), waardoor de plannen van Mobility/Europe soms moeten ingedijkt of bijgestuurd worden.
Ook Toegang-net kan geen 'onmogelijke' rijpaden verkopen.
daarom dat zeker Mobility bij het uittekenen van de treindienst zelf al rekening houdt met de beperkingen die er zijn: financieel, materieel, infrastructureel,... en uiteraard zitten Mobility en Europe ook samen omdat wij samen op veel plaatsen gebruik maken van dezelfde infrastructuur.
spoorwegrealist
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: wie maakt de dienstregeling?

Bericht door dentheo »

iktrein schreef: Ik zou denken Mobililty , maar dat is enkel binnenlands vervoer, wat dan met de hsl...
Europe is het zeker niet.
.
Europe is toch maar verkoopbureel internationaal, geen andere treinprovider

Mobility geeft de voorzet.
Infrabel moet de zegen geven (want zij krijgen ook de vragen van de concurrenten, als die er zijn)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: wie maakt de dienstregeling?

Bericht door Shrek »

iktrein schreef:Infrabel is het zeker ook niet.
Toch wel, infrabel moet uiteindelijk het rijpad van elke trein goedkeuren.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: wie maakt de dienstregeling?

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
iktrein schreef:Infrabel is het zeker ook niet.
Toch wel, infrabel moet uiteindelijk het rijpad van elke trein goedkeuren.
Zij kijken de haalbaarheid na en keuren goed, maar ontwerpen hem toch niet ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

wie maakt de dienstregeling?

Bericht door dekooiker »

Maar kunnen bijsturen en een alternatief voorleggen.
Ook het bepalen van de sporen is voor Infrabel.
Dat is geen eenvoudige opdracht, denk maar aan de twee grote stations op de NZV en Antwerpen-C.
De trein.
Alleen voor durvers.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wie maakt de dienstregeling?

Bericht door Retard »

Luc Spriet is daarvoor verantwoordelijk bij de NMBS:
Bijlagen
Luc Spriet 001.jpg
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: wie maakt de dienstregeling?

Bericht door dekooiker »

Het artikel doet me een beetje denken aan de kritiek die treintrambus telkens weer moet geven bij het uitkomen van de nieuwe dienstregeling.
Alsof aan ieders eisen kan voldaan worden...
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: wie maakt de dienstregeling?

Bericht door groentje »

Maar de huidige dienstregelingswijzigingen zijn oplapwerk. Zelfs Spriet moet dat toegeven. Pas op, stefanic, hier aanwezig, kan bevestigen dat zelfs dat oplapwerk geen simpele klus is. Raak aan 1 trein in de NZV, en je moet met bijna de hele dienstregeling beginnen schuiven. En dan moet het resultaat ook nog eens liefst zo efficiënt mogelijk zijn, met niet te lange keertijden, moet je goede aansluitingen behouden in de belangrijkste knooppunten (al zijn er veel van die knopen ontrafeld, de laatste jaren), etc. Ik benijd de dienstregelingsmakers niet, ze hebben een lastige job, waar je wel van een rondje puzzelen moet houden, én moet kunnen onderhandelen bij andere bedrijfseenheden (ik denk dan vooral aan Technics).
Kritiek op de dienstregelingen zijn dan ook niet in de eerste plaats kritiek op de dienstregelingsmakers, maar op de politiek van stille sluipmoord op veel vroege en late verbindingen, op de koele rekenaars die willen besparen, en daarbij manipulatie van cijfers niet schuwen... Veranderingen zijn onvermijdelijk, maar er zijn bijna altijd reizigers het slachtoffer van. Geen potentiële reizigers, maar effectieve reizigers, vaak trouwe reizigers, die die veranderingen doorgaans lijdzaam ondergaan. Als daarbij ook nog de communicatie op niets trekt (al helemaal niet de fout van de dienstregelingsmakers), zoals laatst op lijn 12, dan krijg je toch een paar mensen die het niet pikken, en die erin slagen om hun grieven in de pers te krijgen. En terecht.
Plaats reactie