wie maakt de dienstregeling?
wie maakt de dienstregeling?
Wie organiseert eigenlijk de treindienst (=de dienstregeling), dus alle ritten van punt A naar punt B op bepaalde tijdstippen.
Ik zou denken Mobililty , maar dat is enkel binnenlands vervoer, wat dan met de hsl...
Europe is het zeker niet.
Logistics ook niet.
Zou het dan Technics zijn?
Infrabel is het zeker ook niet.
Ik zou denken Mobililty , maar dat is enkel binnenlands vervoer, wat dan met de hsl...
Europe is het zeker niet.
Logistics ook niet.
Zou het dan Technics zijn?
Infrabel is het zeker ook niet.
Re: wie maakt de dienstregeling?
NMBS-Mobility tekent de treindienst binnenlands verkeer uit.
NMBS-Europe doet hetzelfde voor het internationale verkeer (uiteraard in nauw overleg met de betrokken buurlanden)
Beiden vragen aan B-Technics het materieel en aan Toegang-Net (de 'commerciele dienst van Infrabel') de rijpaden.
Het is natuurlijk zo dat Mobility en Europe buiten het treinbegeleidingspersoneel zelf -vooral- enkel financiele beperkingen hebben. Technics is in haar mogelijkheden beperkt door de beschikbaarheid van het treinmaterieel (en bestuurders), waardoor de plannen van Mobility/Europe soms moeten ingedijkt of bijgestuurd worden.
Ook Toegang-net kan geen 'onmogelijke' rijpaden verkopen.
daarom dat zeker Mobility bij het uittekenen van de treindienst zelf al rekening houdt met de beperkingen die er zijn: financieel, materieel, infrastructureel,... en uiteraard zitten Mobility en Europe ook samen omdat wij samen op veel plaatsen gebruik maken van dezelfde infrastructuur.
NMBS-Europe doet hetzelfde voor het internationale verkeer (uiteraard in nauw overleg met de betrokken buurlanden)
Beiden vragen aan B-Technics het materieel en aan Toegang-Net (de 'commerciele dienst van Infrabel') de rijpaden.
Het is natuurlijk zo dat Mobility en Europe buiten het treinbegeleidingspersoneel zelf -vooral- enkel financiele beperkingen hebben. Technics is in haar mogelijkheden beperkt door de beschikbaarheid van het treinmaterieel (en bestuurders), waardoor de plannen van Mobility/Europe soms moeten ingedijkt of bijgestuurd worden.
Ook Toegang-net kan geen 'onmogelijke' rijpaden verkopen.
daarom dat zeker Mobility bij het uittekenen van de treindienst zelf al rekening houdt met de beperkingen die er zijn: financieel, materieel, infrastructureel,... en uiteraard zitten Mobility en Europe ook samen omdat wij samen op veel plaatsen gebruik maken van dezelfde infrastructuur.
spoorwegrealist
Re: wie maakt de dienstregeling?
Europe is toch maar verkoopbureel internationaal, geen andere treinprovideriktrein schreef: Ik zou denken Mobililty , maar dat is enkel binnenlands vervoer, wat dan met de hsl...
Europe is het zeker niet.
.
Mobility geeft de voorzet.
Infrabel moet de zegen geven (want zij krijgen ook de vragen van de concurrenten, als die er zijn)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: wie maakt de dienstregeling?
Toch wel, infrabel moet uiteindelijk het rijpad van elke trein goedkeuren.iktrein schreef:Infrabel is het zeker ook niet.
Re: wie maakt de dienstregeling?
Zij kijken de haalbaarheid na en keuren goed, maar ontwerpen hem toch niet ?Shrek schreef:Toch wel, infrabel moet uiteindelijk het rijpad van elke trein goedkeuren.iktrein schreef:Infrabel is het zeker ook niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
wie maakt de dienstregeling?
Maar kunnen bijsturen en een alternatief voorleggen.
Ook het bepalen van de sporen is voor Infrabel.
Dat is geen eenvoudige opdracht, denk maar aan de twee grote stations op de NZV en Antwerpen-C.
Ook het bepalen van de sporen is voor Infrabel.
Dat is geen eenvoudige opdracht, denk maar aan de twee grote stations op de NZV en Antwerpen-C.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: wie maakt de dienstregeling?
Het artikel doet me een beetje denken aan de kritiek die treintrambus telkens weer moet geven bij het uitkomen van de nieuwe dienstregeling.
Alsof aan ieders eisen kan voldaan worden...
Alsof aan ieders eisen kan voldaan worden...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: wie maakt de dienstregeling?
Maar de huidige dienstregelingswijzigingen zijn oplapwerk. Zelfs Spriet moet dat toegeven. Pas op, stefanic, hier aanwezig, kan bevestigen dat zelfs dat oplapwerk geen simpele klus is. Raak aan 1 trein in de NZV, en je moet met bijna de hele dienstregeling beginnen schuiven. En dan moet het resultaat ook nog eens liefst zo efficiënt mogelijk zijn, met niet te lange keertijden, moet je goede aansluitingen behouden in de belangrijkste knooppunten (al zijn er veel van die knopen ontrafeld, de laatste jaren), etc. Ik benijd de dienstregelingsmakers niet, ze hebben een lastige job, waar je wel van een rondje puzzelen moet houden, én moet kunnen onderhandelen bij andere bedrijfseenheden (ik denk dan vooral aan Technics).
Kritiek op de dienstregelingen zijn dan ook niet in de eerste plaats kritiek op de dienstregelingsmakers, maar op de politiek van stille sluipmoord op veel vroege en late verbindingen, op de koele rekenaars die willen besparen, en daarbij manipulatie van cijfers niet schuwen... Veranderingen zijn onvermijdelijk, maar er zijn bijna altijd reizigers het slachtoffer van. Geen potentiële reizigers, maar effectieve reizigers, vaak trouwe reizigers, die die veranderingen doorgaans lijdzaam ondergaan. Als daarbij ook nog de communicatie op niets trekt (al helemaal niet de fout van de dienstregelingsmakers), zoals laatst op lijn 12, dan krijg je toch een paar mensen die het niet pikken, en die erin slagen om hun grieven in de pers te krijgen. En terecht.
Kritiek op de dienstregelingen zijn dan ook niet in de eerste plaats kritiek op de dienstregelingsmakers, maar op de politiek van stille sluipmoord op veel vroege en late verbindingen, op de koele rekenaars die willen besparen, en daarbij manipulatie van cijfers niet schuwen... Veranderingen zijn onvermijdelijk, maar er zijn bijna altijd reizigers het slachtoffer van. Geen potentiële reizigers, maar effectieve reizigers, vaak trouwe reizigers, die die veranderingen doorgaans lijdzaam ondergaan. Als daarbij ook nog de communicatie op niets trekt (al helemaal niet de fout van de dienstregelingsmakers), zoals laatst op lijn 12, dan krijg je toch een paar mensen die het niet pikken, en die erin slagen om hun grieven in de pers te krijgen. En terecht.