Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door LHOON »

nahoj schreef:
Retard schreef:
nahoj schreef:De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
Gaat dit, MUX vertaalt digitaal naar analoog, maar kan dit ook andersom? Lijkt mij toch ingewikkelder.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
MUX zorgt -- eenvoudig gesteld -- voor de vertaling van de stuurtafel naar de UIC-treindraden, en van de UIC-treindraden naar de machinekamer van het tractievoertuig (wanneer een andere dan de stuurpost van dat tractievoertuig gebruikt wordt). M.a.w. er is zowiezo A/D- èn D/A-omzetting.
De tractiekabels zoals die bestaan op HLE 21 zijn van geen tel bij MUX.
Is "MUX" dan een soort bussysteem ? Welk protocol wordt hiervoor gebruikt?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Retard »

Hier nog wat over dat gemux:
2012 schreef:Vooral in combinatie met een M6 stuurrijtuig geeft da dikwijls problemen, de 27'ers zijn ondertussen allemaal "gemuxt", d.w.z. er zit nu een computer in die kan communiceren met een stuurrijtuig M6 via de sono kabel, die pc zet dat dan om in analoge bevelen op de loc zodat de panto's tegen de draad komen, DUR sluit, tractie geven ... Maar die communicatie loopt nogal es fout. Veel M6 reizigers kunnen daarvan meespreken vrees ik.
2012 schreef:De M4 en de M5 zijn allemaal analoog "geboren" en analoog gebleven, ook de M5 in de nieuwe look, dus inzetbaar als trekduw met een 11/12/21. De M6 en de I11 zijn allebei digitaal en dus met de radiokabel te besturen, de fameuze MUX treinen dus.
Een M6 is licht aangepast zodat die zowel met 13 + 27 kan TD rijden en ook met de 18 (als die ooit OK komt)
Een I11 is voor de 13. (I11+27 werkt niet)
2012 schreef:MUX is gewoon het feit dat de radio kabel gebruikt word om de lok te bedienen vanuit stuurrijtuig of zelfs vanuit andere lok in het geval van de 15xx waar ze met 2 lok's rijden. Alles 27'ers zijn nu MUX lok's en de analoge 3 kabels zijn weg gehaald, bijgevolg kan een 27 NIET meer TD rijden met M4 of M5 en bovendien kan deze niet meer in treinschakeling rijden met een 21.
M6, I11 is allemaal sturing via de radiokabel, dus allemaal MUX dus.
Lok's die met MUX werken zijn de 13, 18 en 27.
Bovendien hebben de 2742 tot 2760 een GF koppeling aan één zijde en in die GF koppeling zitten ook weer die radio- of MUXkabels zoals je wil.
Nu duidelijker ? :D
2012 schreef:Die zijn altijd zo geweest, MUX is eigelijk de digitale versie om trek/duw te kunnen rijden. Met de oude analoge versies (11/12/21/23/26) heb je PER BEVEL een draadje nodig, vandaar dat je om in treinschakeling te kunnen rijden 3 stekkers vol met draadjes nodig (hoeveel weet ik nu niet meteen) OM trek/duw te kunnen rijden volstaan er 2 van de 3 stekkers. Een 11 en 12 heeft trouwens maar 2 stekkers, deze kunnen niet in treinschakeling rijden (nooit gekunnen ook)
Bij de 11/12/21 heb je vb 3 tractie draden, een draad voor panto 1, een draad voor panto 2, draad voor DUR, ... alles wat je nodig hebt om te kunnen rijden heeft zijn eigen draad die onderspanning kan gezet worden.
Bij de radio kabel gaat dit signaal digitaal en kan men over zelfde draden diverse signalen gaan doorsturen.
Steven schreef:Effe wat opzoekwerk in het frans geeft het volgende antwoord:
Un multiplexeur (abréviation: MUX) est un circuit permettant de concentrer sur une même voie de transmission différents types de liaisons (informatique, télécopie, téléphonie, télétex) en sélectionnant une entrée parmi N. Il possèdera donc N entrées, une seconde entrée de log2 N bits permettant de choisir quelle entrée sera sélectionnée, et une sortie.

Ik dacht dat MUX enkel signalen van digitaal naar analoog kon vertalen. Krijgen we dan straks M4+18?
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Tijgernoot »

Ik las elders geruchten dat van de hele vloot vierledige stellen er maar liefst twintig defect aan de kant zouden staan. Wat is daar van waar?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bordensteker »

In reactie op het eerdere franstalige citaat dat Retard van Steven opdiste:
Mux staat inderdaad voor multiplex: meervoudig.

Zonder mij er nader in te verdiept te hebben, heb ik begrepen dat het als volgt werkt: in een Boeing 747 of Airbus A380 heeft elke passagier een eigen knopje om het cabinepersoneel op te roepen. Daarvoor liggen er echter niet voor elke stoel aparte draadjes naar het systeem dat het cabinepersoneel inlicht wie er om assistentie gevraagd heeft. Om die enorme bundels draadjes te ondervangen heeft men één ringlijn waar alle stoelen op aangesloten zitten.
Elke stoel kan met zijn oproepknopje via die ringlijn een datapakketje versturen waarin het ‘adres’ van de stoel zit plus de soort van opdracht: verwittig een stewardess, doe het leeslampje aan, doe het leeslampje uit. Bij leeslampjes in het plafond of in de bagagebakken zou je anders draadjes moeten hebben van elke stoel naar het bijbehorende leeslampje. En met computertechniek kan dat eenvoudiger opgelost worden. Wel zie je vaak dat het leeslampje niet precies tegelijk op hetzelfde moment aanfloept als dat jij op de knop drukt.

Je kunt het misschien beschouwen als een razendsnel en steeds weer opnieuw uitgevoerde rondvraag.

Met deze soort technieken kun je natuurlijk ook vanuit een stuurrijtuig met aangepaste datapakketjes een duwende loc bedienen. Als het een moderne, computergestuurde loc is althans. En dat kan dus allemaal via de UIC treinkabel. Geen zware stekkers met vele tientallen contacten meer nodig.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

Tijgernoot schreef:Ik las elders geruchten dat van de hele vloot vierledige stellen er maar liefst twintig defect aan de kant zouden staan. Wat is daar van waar?
Bij het draadje over treinsamenstellingen valt op dat overal in het land treinen plotseling korter worden, dus sneeuw zal daar wel voor iets tussenzitten.
Misschien pendelen tuusen Essen en Roosendaal toch maar volhouden om de nederlanders op de IC te krijgen.
Dan kan men misschien 800jes sparen op de rest van het traject.
Alhoewel vrijdag precies al een kortere IC gezien.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Steven »

bij langdurig vriesweer kan er al eens iets kapotvriezen he, zeker met al die onderdelen die onder de motorstellen hangen en onderhevig zijn aan die opvliegen sneeuw die overal begint tussen te plakken en echt dikke lagen begint te vormen op allerlei onderdelen.
carlos

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door carlos »

Steven schreef: Vanwaar haal jij die info dat MS96 ooit in Maastricht geweest is?
Het enige materieel dat heden nog te vinden is dat op NS net al dienst heeft gedaan zijn

Klassiekjes
sprinters (MS86)
Breaks (MS80)
HLE 11
HLE 13
HLE 21
HLE 27

in het voorjaar van 1998 werd de IC knokke/Blankenberge - Genk/Luik-Maastricht met AM96 gereden (voorheen jarenlang dmv breaks AM80). Die wissel van AM80 naar AM96 was trouwens een hilarisch feit, want NMBS was vergeten om dit te melden aan NS, dus de eerste dagen mocht AM96 niet naar Maastricht


vanaf zomer 1998 reed deze trein via Aarschot; en werd Maastricht bediend door de IR trein Antwerpen Aarschot Hasselt Luik Maastricht (100/200/600/700)



(hoewel niet altijd de meest betrouwbare bron wordt dit ook vermeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/MS96)
rvdborgt
Berichten: 4340
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door rvdborgt »

carlos schreef:
Steven schreef: Vanwaar haal jij die info dat MS96 ooit in Maastricht geweest is?
in het voorjaar van 1998 werd de IC knokke/Blankenberge - Genk/Luik-Maastricht met AM96 gereden (voorheen jarenlang dmv breaks AM80). Die wissel van AM80 naar AM96 was trouwens een hilarisch feit, want NMBS was vergeten om dit te melden aan NS, dus de eerste dagen mocht AM96 niet naar Maastricht

vanaf zomer 1998 reed deze trein via Aarschot; en werd Maastricht bediend door de IR trein Antwerpen Aarschot Hasselt Luik Maastricht (100/200/600/700)

(hoewel niet altijd de meest betrouwbare bron wordt dit ook vermeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/MS96)
Ik betwijfel of MS96 ooit in Maastricht is geweest. Bij mijn weten heeft die een onderspanningsbeveiliging op ca. 2000 V.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Steven »

Ik betwijfel het al even sterk, net omdat er in de handleidingen en dergelijke meer niets vermeld is over de werking bij 1500V en al evenzeer werd er niets van vermeld bij de opleiding. Wikipedia bevat al wel is meer fouten en beschouw ik niet altijd als een correcte bron.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

Zonet bevestiging vanuit epb Rsd.
Morgen om 7:07 loopt IC uit Antwerpen binnen, om 9:07 de volgende
Dit is meen ik, iets later dan vorig WE, het lijkt erop dat hij zowel uit Antwerpen als naar Antwerpen de IC Charleroi volgt.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietmol

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door pietmol »

rvdborgt schreef:
carlos schreef:
Steven schreef: Vanwaar haal jij die info dat MS96 ooit in Maastricht geweest is?
in het voorjaar van 1998 werd de IC knokke/Blankenberge - Genk/Luik-Maastricht met AM96 gereden (voorheen jarenlang dmv breaks AM80). Die wissel van AM80 naar AM96 was trouwens een hilarisch feit, want NMBS was vergeten om dit te melden aan NS, dus de eerste dagen mocht AM96 niet naar Maastricht

vanaf zomer 1998 reed deze trein via Aarschot; en werd Maastricht bediend door de IR trein Antwerpen Aarschot Hasselt Luik Maastricht (100/200/600/700)

(hoewel niet altijd de meest betrouwbare bron wordt dit ook vermeld op http://nl.wikipedia.org/wiki/MS96)
Ik betwijfel of MS96 ooit in Maastricht is geweest. Bij mijn weten heeft die een onderspanningsbeveiliging op ca. 2000 V.

Groetjes,
Rian

dat van die dienstregeling klopt wel degelijk, en dat AM96 op de 1ste werkdag Maastricht niet binnen mocht, ook; maar of dat AM96 ooit effectief naar Maastricht gereden is, daar vind ik nergens bewijzen van. (als hij daar echt geweest is, ook als heeft deze dienst idd maar enkele maanden geduurd, dan zouden toch fotos van bestaan van "MS96 in maastricht").
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door ferry »

Na het goede nieuws het slechte

Van zodra de "oude Benelux" terug gaat rijden zijn de reizigers van lijn 12 weeral de peaneut!
Zowel in Antwerpen als in Roosendaal wordt vertrek vervroegd, nadien uitwijken op wijkspoor Kapellen en dan ongeveer 6 minuten(naargelang rijrichting) verder. De reizigers zullen zeer tevreden zijn!
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

Behalve in het Weekend...dan wacht de "Benelux" in Antwerpen of Roosendaal zodat de stoptrein naar de Luchthaven "stipt" kan rijden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie