1) Dit jaar wordt de nieuwe structuur ingevoerd. Het kan eigenlijk alleen maar beter zijn den de oude. Dus dat komt denk ik wel in orde.Honda-V6 schreef: 1° de verschillende structuren maken de NMBS als het ware onbesuurbaar
2° bij het personeel is er meer stakingsdrang dan ijver om de treinen op tijd te laten rijden
3° de stations in Belgie zijn veel te onverzorg en vuil
4° bepaalde landsdelen (Kempen-Limburg) hebben als het ware géén spoorwegnet de naam waardig
5° de prachtige geschiedenis (HLE 15,16 waarmee ACEC de Duitse fabrieken belachlijk maakte; de "ronde ruiten" elocs HLE 22,23,25 hebben niet het rijvaardige museum status gekregen die ze verdienen,...) met de fiere "B" wordt onrespectvol behandelt
6° het huidige materiaal is rommel hoogste categorie (AM41,VT250,HLE13,...)
2) Dat is slechts bij een heel klein deel van het personeel zo. Helaas hebben zij door teveel bescherming de mogelijkheid om alles plat te leggen. Ik wil toch even aanstippen dat bij de laatste stakingen geen 30% van het personeel mee deed.
3) Onverzorgd wel, maar vuil toch niet vind ik. Op de meeste plaatsen wordt dagelijks gekuist en dat zie je wel.
4) Klopt, maar ook de Ardennen, West-Vlaanderen, Waals Brabant, ... kunnen meer spoorwegen gebruiken. Dat is gewoon een politieke keuze "hoeveel zijn we bereid te betalen voor spoorwegen"
5) Maar wiens taak is dat? Moet een vervoerder dat doen? Moet de overheid dat doen? Moet jij dat doen? Per treinreiziger denk ik dat de NMBS meer rijvaardige museumlocs heeft dan de DB. Je kan moeilijk verwachten dat een vervoersmaatschappij die al in de rode cijfers zit daar nóg meer aan gaat uitgeven.
6) Zever, dikke zever. HLE 18 is één van de beste locs ooit in België. HLE 13 is een goede middenmotor, HLE 28 doet het super en de désiros rijden nog niet lang genoeg om te beoordelen.
De MW41 is meer dan goed genoeg voor de afgelegen diesellijntjes waar hij thuishoort (Herentals-Neerpelt hoort daar niet bij, maar daar moet gewoon bovenleiding komen). De V250 is een jammerlijke keuze van de hollanders, daar kan je de nmbs niet op afrekenen.
Dat is al 180 jaar lang zo. De trein is een vervoermiddel. Punt.Rétro schreef:Heb de indruk dat de mensen tegenwoordig een moderne trein gewoon zien als een gebruiks voorwerp om van A naar B te gaan. Niks meer niks minder. De reis is niet meer een deel van het doel, enkel nog zo snel mogelijk op de bestemming geraken.
Je kan comforteisen stellen of een bepaalde estetiek vragen van het vervoermiddel voor je reis, maar de treinrit zal voor 99.9% van de reizigers nooit een doel zijn is dat ook nooit geweest.