Stations gesloten in 1993/1994

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door groentje »

Een halte ter hoogte van de Schaatsstraat in Vorst langs lijn 124 zou mij persoonlijk ook goed uitkomen :mrgreen: Maar of het sop de kolen waard is? Er ligt ook een parallelle, frequente tramlijn, en stations liggen op minder dan 3 km (Brussel-Zuid) of 2 km (Vorst-Oost), en als het Brussels Gewest haar zin krijgt, dan is ook een station aan Wiels niet zo ver. Is een station Schaats dan werkelijk opportuun? Of zou de stop meer reizigers van de huidige stoptrein wegjagen, dan dat er hier zouden opstappen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5339
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Steve »

groentje schreef:Een halte ter hoogte van de Schaatsstraat in Vorst langs lijn 124 zou mij persoonlijk ook goed uitkomen :mrgreen: Maar of het sop de kolen waard is? Er ligt ook een parallelle, frequente tramlijn, en stations liggen op minder dan 3 km (Brussel-Zuid) of 2 km (Vorst-Oost), en als het Brussels Gewest haar zin krijgt, dan is ook een station aan Wiels niet zo ver. Is een station Schaats dan werkelijk opportuun? Of zou de stop meer reizigers van de huidige stoptrein wegjagen, dan dat er hier zouden opstappen?
Even iets van me afschrijven: een stop ter hoogte van Verboekhoven in Schaarbeek (de zogenaamde Berenkuil), dáár zou men eens wat moeite in mogen steken. Het gaat om een van de meest dichtbevolkte wijken van Brussel, er is een grote nood aan snel openbaar vervoer met grote capaciteit (daar waar er nu bijna enkel lokale tramlijnen zijn), er is een metro gepland (ideaal potentieel knooppunt), er is plaats genoeg voor alle gewenste infrastructuur... en toch lijkt er geen haan naar te kraaien, althans geen haan die wat invloed kan laten gelden en/of de juiste personen weet aan te spreken. Gewoonweg helemaal niets concreets gepland, terwijl er verder overal en nergens stopplaatsen uit de grond gestampt worden die meestal een pak minder potentieel hebben. Een gigantische gemiste kans, en nog maar eens een mooie illustratie hoezeer heel het GEN vooral iets is dat door mensen van buiten Brussel gedreven wordt en later dus ook gebruikt zal worden.

Mij persoonlijk maakt het weinig meer uit, ik woon niet langer in de buurt en woon nu juist pal aan een van de best bediende stations van heel het Gewest (buiten de grote 5, en dan nog), maar voor de velen die blijven in die wijk met veel potentieel is het hard nodig.
groentje
Berichten: 7302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door groentje »

Ik heb begrepen dat een halte daar niet zo vlot te installeren is als je gelooft, maar ik deel wel je hoop dat daar ooit een halte komt. Net zoals Wiels (en met een hogere prioriteit nog) is het Brussels Gewest vragende partij. Maar je zegt het al, het GEN is niet gebouwd voor Brusselaars... Dat het niet uitsluitend gebouwd wordt voor Brusselaars, is maar normaal, maar men negeert hier toch een serieus stuk van de bevolking én de potentiële gebruikers.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Tijgernoot »

overweg13 schreef:
Tijgernoot schreef:Als ik op Google Maps kijk snap ik heel goed dat het station gesloten is. Ik zet hem op het lijstje :)
En toch: er lag een voetbalveld vlakbij (FC Droeshout) en op een zondagmorgen kwam die halte me best uit... Waarmee ik vooral wil aantonen dat een stop wel altijd voor iemand handig kan zijn. We zijn er trouwens ook nog eens gaan wandelen, mijn vrouw en ik. Ik denk dat er weinig afgeschafte halten zijn die ik zo vaak gebuikt heb, op Beert-Bellingen na dan...
Voor elk station is wel wat volk te vinden, maar de kosten moeten wel enigszins tegen de baten opwegen. Er zijn veel mensen die graag in de buurt van een station wonen, ik ook hoor (dat doe ik dan ook), maar bij sommige stations kon men inderdaad het nut ervan in twijfel stellen. Dat het sluitbeleid niet altijd evenwichtig is geweest door politiek wil ik best geloven als ik zie wat wel gesloten is en wat niet, maar in het geval van Droeshout lijkt sluiting niet onredelijk geweest te zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door overweg13 »

Tijgernoot schreef:
overweg13 schreef:
Tijgernoot schreef:Als ik op Google Maps kijk snap ik heel goed dat het station gesloten is. Ik zet hem op het lijstje :)
En toch: er lag een voetbalveld vlakbij (FC Droeshout) en op een zondagmorgen kwam die halte me best uit... Waarmee ik vooral wil aantonen dat een stop wel altijd voor iemand handig kan zijn. We zijn er trouwens ook nog eens gaan wandelen, mijn vrouw en ik. Ik denk dat er weinig afgeschafte halten zijn die ik zo vaak gebuikt heb, op Beert-Bellingen na dan...
Voor elk station is wel wat volk te vinden, maar de kosten moeten wel enigszins tegen de baten opwegen. Er zijn veel mensen die graag in de buurt van een station wonen, ik ook hoor (dat doe ik dan ook), maar bij sommige stations kon men inderdaad het nut ervan in twijfel stellen. Dat het sluitbeleid niet altijd evenwichtig is geweest door politiek wil ik best geloven als ik zie wat wel gesloten is en wat niet, maar in het geval van Droeshout lijkt sluiting niet onredelijk geweest te zijn.
Toch kan zo een sluiting echt menselijke drama's veroorzaken. Ik herinner me dat in 1984 Beert-Bellingen gesloten werd. Dat was een halte die absoluut slecht besiend werd, maar er werd blijkbaar wel min of meer rekening gehouden met een ploegenstelsel in de fabrieken van de Zennevallei (Buizingen tot Vorst). Eén van de klanten was een verstandelijk wat minder begaafde die werk gevonden had in Fabricable in Buizingen, en die plots al zijn treinen zag wegvallen. De arme jongen is ander werk moeten gaan zoeken, en is sindsdien nooit meer op zijn poten terechtgekomen. We denken al te veel in functie dat iedereen wel zijn plan trekt met de auto, en dat is pertinent niet zo.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie