75 treinen reden door het rood in 2012

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

75 treinen reden door het rood in 2012

Bericht door Retard »

75 treinen reden door het rood in 2012

Er zijn vorig jaar 75 treinen door het rode sein gereden, of meer dan één per week. In 34 gevallen was er potentieel gevaar. Dat schrijft De Standaard. Spoorbeheerder Infrabel erkent dat het er "nog steeds 75 te veel" zijn, maar toont zich tevreden met de daling ten opzichte van 2011 (-16) en 2010 (-29).

"Potentieel gevaar" houdt in dat een trein in de buurt van een wissel kwam waar mogelijk een trein uit de andere richting naderde. In 2011 waren er nog 43 gevaarlijke situaties, vorig jaar 34.

Als een trein door het rood rijdt, is dat meestal te wijten aan onoplettendheid van de bestuurder, luidt het voorts. De invoering van het automatische noodstopsysteem TBL1+, versneld na de treinramp in Buizingen, moet tegen eind 2015 zowat volledig rond zijn. Sinds eind vorig jaar zijn alle hoofdassen al uitgerust.
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: 75 treinen reden door het rood in 2012

Bericht door profke »

hoeveel treinen werden succesvol GESTOPT door de TBL1+ ?
zijn daar cijfers over?
of heeft men er al iemand over horen spreken dat het gebeurd is? (buiten de labo-omstandigheden waarin men getest heeft natuurlijk, )
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Treinen door het rood: "Dringend tijd voor externe audit"

Bericht door Retard »

Treinen door het rood: "Dringend tijd voor externe audit"

Ondanks de daling van het aantal treinen dat door een rood sein gereden is, blijft het cijfer onrustwekkend hoog. Dat vinden de groene Kamerleden Ronny Balcaen (Ecolo) en Stefaan Van Hecke (Groen). Ze vinden dat het dringend tijd is voor de externe audit die al bijna twee jaar geleden werd gevraagd.


De daling is volgens Balcaen en Van Hecke "aanmoedigend", maar ze wijzen erop dat de statistieken in 2012 gelijk liepen aan die van 2009. Telkens werden precies 117 seinoverschrijdingen genoteerd. Nochtans was vier jaar geleden de versnelde uitrol van het automatische noodstopsysteem TBL1+ nog niet begonnen.

In de Kamercommissie Infrastructuur zei staatssecretaris Melchior Wathelet dinsdagmiddag dat de externe audit naar de seinoverschrijdingen nog steeds niet begonnen is. Nochtans keurde het federaal parlement die aanbeveling mee goed toen het bijna twee jaar geleden groen licht gaf aan het rapport van de commissie-Buizingen over de spoorveiligheid.

Eind december 2012 is de opdracht voor de audit toegekend. De audit zelf zou niet voor 23 januari beginnen, zei Wathelet. Volgens de groenen is het niet duidelijk hoe lang de audit zal duren en ook niet hoe lang de aanbevelingen om het aantal overschrijdingen te verminderen op zich zullen laten wachten.

Bron: HLN
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 75 treinen reden door het rood in 2012

Bericht door Shrek »

Een zoveelste onnodige audit? :roll:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 75 treinen reden door het rood in 2012

Bericht door Asterix »

Retard schreef:Er zijn vorig jaar 75 treinen door het rode sein gereden, of meer dan één per week.
En dan nu een andere versie:
DS schreef:In 2012 reden er in België 75 treinen door het rode sein. 34 keer was er potentieel gevaar in het spel. ‘Het zijn er nog te veel, maar het aantal daalt wel', aldus Infrabel.

In 2012 reden er op de hoofdsporen 75 treinen door het rode sein., dat is er meer dan één per week. ‘Dat zijn er nog steeds 75 te veel', geeft Frédéric Petit, de woordvoerder van spoornetwerkbeheerder Infrabel toe, ‘maar we zijn tevreden dat de trend gunstig is. Het waren er 16 minder dan een jaar voordien, en 29 minder dan in 2010.'

In 34 van de 75 gevallen was er sprake van potentieel gevaar. Dat betekent dat een trein in de buurt van een wissel komt waar mogelijk een trein uit de andere richting nadert. In 2011 waren er nog 43 gevaarlijke situaties. Petit voegt er aan toe dat sinds twee jaar iedere seinoverschrijding, al is het maar één meter, geregistreerd wordt.

Op de nevensporen (op weg naar een rangeerterrein, op uitwijktrajecten) deden zich 43 overschrijdingen voor, precies even veel als in 2011. Incidenten zijn hier minder risicovol, omdat er zich nooit reizigers op de treinen bevinden en de snelheid er laag ligt, tussen 20 en 40 km per uur.

Als een trein door het rood rijdt, is dat meestal te wijten aan onoplettendheid van de bestuurder. Om de prestaties te verbeteren hamert de NMBS op opleiding en op voortdurende sensibilisering van de bestuurders.

Na het dramatische treinongeval van Buizingen in februari 2010, waarbij achttien doden vielen, is veiligheid fors gestegen op het prioriteitenlijstje van de spoorwegen. De invoering van het automatische noodstopsysteem TBL1+ werd versneld. Sinds eind 2012 zijn alle hoofdassen van het spoor uitgerust met dat systeem. Tegen eind 2015 zou nagenoeg het hele net (99,9 procent) erdoor gedekt zijn. Dit jaar zijn alle binnenlandse treinen van de NMBS ermee uitgerust.

Dit systeem doet een trein vanzelf afremmen als hij een rood sein negeert. Het verkleint het ongevalsrisico met 75 procent.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 75 treinen reden door het rood in 2012

Bericht door dekooiker »

Onrustwekkend!
Zoveel bestuurders die hun werk niet ernstig nemen zeg!

Zo wil men het laten overkomen.
Alsof die bestuurders het opzettelijk doen...trekken we de gevallen eraf waar de trein één of twee meter voorbij het sein zit, hoeveel voorbijrijdingen zijn er dan?
Tellen we alle (geregistreerde) gevallen op, dan wil dat zeggen dat op zoveel treinen per jaar slechts bij een klein aantal ritten een mogelijk gevaar ontstaat.
Bestuurders zijn, na zorgvuldig onderzoek, ook mensen gebleken!

Hoeveel autobestuurders rijden door het rood?
Hoeveel van die bestuurders bracht iemand in gevaar?
Heel wat meer dan die ocharme 113 seinvoorbijrijdingen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 75 treinen reden door het rood in 2012

Bericht door Shrek »

Ja maar toch, elke trein door het rood is er één teveel en vormt een ernstig probleem.
Zeker omdat het treinverkeer relatief makkelijk te beveiligen is (ETCS voor auto's bestaat nog niet).
In een auto zit ook veel minder volk als in een trein, dus moet je de veiligheid in de treinen nog veel ernstiger nemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22569
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 75 treinen reden door het rood in 2012

Bericht door Steven »

Alle veiligheid moet je ernstig nemen, je mag terecht ongerust zijn als een trein door het rood gaat maar dat doe ik bij een auto ook. Maakt mij weinig uit of daar nu 1 of 100 levens tegenover staan.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 75 treinen reden door het rood in 2012

Bericht door Retard »

Shrek schreef:Ja maar toch, elke trein door het rood is er één teveel en vormt een ernstig probleem.
Zeker omdat het treinverkeer relatief makkelijk te beveiligen is (ETCS voor auto's bestaat nog niet).
In een auto zit ook veel minder volk als in een trein, dus moet je de veiligheid in de treinen nog veel ernstiger nemen.
Met ASB kun je in een auto bijna vrijwel hetzelfde doen. Alleen het stuur kan moet de bestuurder zowiso recht houden.
Plaats reactie