Geen trein, geen Westerschelde
Geen trein, geen Westerschelde
VRT:
De Nederlandse verkeersminister Camiel Eurlings wil dat ons land zijn afspraken nakomt om een hsl-treinstel aan te kopen voor snelle verbinding tussen Den Haag, Breda en Brussel.
Hij koppelt die belofte aan de verdieping van de Westerschelde.
"Ik heb positieve verwachtingen, nu we toch bezig zijn dossiers op te lossen," zei Eurlings vandaag in de Tweede Kamer.
Hij herinnerde eraan dat het bewuste contract in 2005 over de levering van hogesnelheidslijn-treinen door België op dezelfde dag werd ondertekend als de Scheldeverdragen, die de verdieping van de Westerschelde regelen.
De Nederlandse verkeersminister Camiel Eurlings wil dat ons land zijn afspraken nakomt om een hsl-treinstel aan te kopen voor snelle verbinding tussen Den Haag, Breda en Brussel.
Hij koppelt die belofte aan de verdieping van de Westerschelde.
"Ik heb positieve verwachtingen, nu we toch bezig zijn dossiers op te lossen," zei Eurlings vandaag in de Tweede Kamer.
Hij herinnerde eraan dat het bewuste contract in 2005 over de levering van hogesnelheidslijn-treinen door België op dezelfde dag werd ondertekend als de Scheldeverdragen, die de verdieping van de Westerschelde regelen.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
De bal ligt dus nu in het kamp van de NMBS.
Blijkbaar is men in Nederland nog altijd Vande Lanotte niet vergeten.
Blijkbaar is men in Nederland nog altijd Vande Lanotte niet vergeten.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Ik vond al dat het zolang duurde eer de Nederlanders er mee op de proppen kwamen
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Dan moeten we uit protest maar een Alstom-TGV-stel kopen, die worden net iéts sneller geleverd dan die van AnsaldoBreda...
mvg
JJN
mvg
JJN
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Met een treinstel alleen los je het probleem nog niet op.JayBeeke schreef:Dan moeten we uit protest maar een Alstom-TGV-stel kopen, die worden net iéts sneller geleverd dan die van AnsaldoBreda...
De NMBS moet ook nog bereid gevonden worden om vanuit Brussel naar Breda en Den Haag te rijden.
En dat zie ik nog niet onmiddellijk gebeuren.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Tja, destijds werd beloofd (blijkbaar door Vande Lanotte) aan Nederland dat de NMBS zou meewerken aan de internationale verbinding via Breda. Hij was dit blijkbaar wel eerst vergeten te vragen aan de NMBS.
NMBS wil dan wel financieel gesteund worden voor zulk een verbinding, maar dat mag dan weer niet van Europa voor internationale verbindingen.
NMBS wil dan wel financieel gesteund worden voor zulk een verbinding, maar dat mag dan weer niet van Europa voor internationale verbindingen.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Financiële steun voor internationale verbindingen is helemaal niet verboden. Dat is een sprookje. Wel is dat alleen onder bepaalde voorwaarden mogelijk.peejee2 schreef:Tja, destijds werd beloofd (blijkbaar door Vande Lanotte) aan Nederland dat de NMBS zou meewerken aan de internationale verbinding via Breda. Hij was dit blijkbaar wel eerst vergeten te vragen aan de NMBS.
NMBS wil dan wel financieel gesteund worden voor zulk een verbinding, maar dat mag dan weer niet van Europa voor internationale verbindingen.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Vreemde chantagetechniek hanteren de Nederlanders. Zij weten vast niet dat spoorwegen en havenbeleid onder twee verschillende regeringen ressorteren. Het Vlaamse niveau heeft geen invloed op de aankoop van die treinstellen.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 01 okt 2009, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
In theorie klopt dat, maar misschien dat de Nederlanders ook doorhebben dat er "onder tafel" in België nogal veel "gemarchandeerd" wordt.Hogersluys schreef:Vreemd chantagetechniek hanteren de Nederlanders. Zij weten vast niet dat spoorwegen en havenbeleid onder twee verschillende regeringen ressorteren. Het Vlaamse niveau heeft geen invloed op de aankoop van die treinstellen.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
De Vlaamse regering kan dat treinstel ook aan De Lijn schenkenHogersluys schreef:Vreemd chantagetechniek hanteren de Nederlanders. Zij weten vast niet dat spoorwegen en havenbeleid onder twee verschillende regeringen ressorteren. Het Vlaamse niveau heeft geen invloed op de aankoop van die treinstellen.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
blijkbaar gaan er boten die over de schelderijn verbinding gaan en ze hebben plots beslist om sluizen in onderhoud te plaatsen zodat de nederlandse boten niet door kunnen.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Ja dat stond ook bij ons in de krant. Een soort van chantage, omdat Nederland niet opschiet met uitdieping van de Westerschelde. Dan gaan ze maar scheepje pesten
Er stond ook een tijdje geleden al, dat de Belgen niet opschieten met die trein of verbinding naar Breda, ook vanwege die Westerschelde. Zo werd het bij ons in de krant verteld althans. Nu gebruikt Eurlings het opeens als ruilmiddel, terwijl er nog geen besluit is genomen. Pas 9 oktober als ik het goed heb.
Al bij al is het wel idioot als die verbinding er niet zou komen. De aftakking ligt er al naar Breda en Breda bouwt een heel nieuw station ervoor en promoot dit ook vanwege de internationale verbinding die er gaat komen. Zal wel vreemd zijn, mocht het niet doorgaan of kortzichtig van Breda...
Vind overigens wel dat Nederland zijn belofte na moet komen met betrekking tot die uitdieping. Dacht zelfs dat ze in 2005 daar al een contract voor getekend hadden.
Groeten,
Marianne
Er stond ook een tijdje geleden al, dat de Belgen niet opschieten met die trein of verbinding naar Breda, ook vanwege die Westerschelde. Zo werd het bij ons in de krant verteld althans. Nu gebruikt Eurlings het opeens als ruilmiddel, terwijl er nog geen besluit is genomen. Pas 9 oktober als ik het goed heb.
Al bij al is het wel idioot als die verbinding er niet zou komen. De aftakking ligt er al naar Breda en Breda bouwt een heel nieuw station ervoor en promoot dit ook vanwege de internationale verbinding die er gaat komen. Zal wel vreemd zijn, mocht het niet doorgaan of kortzichtig van Breda...
Vind overigens wel dat Nederland zijn belofte na moet komen met betrekking tot die uitdieping. Dacht zelfs dat ze in 2005 daar al een contract voor getekend hadden.
Groeten,
Marianne
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Eventueel kunnen het ook 2 relaties worden, hé, Brussel-Breda en Breda-Den Haag of wat dan ook. Ik denk ook niet dat er veel reizigers zullen blijven zitten. Het zou dus sowieso een technische doorkoppeling worden, en om dan als NMBS een binnenlandse verbinding in NL te gaan verzorgen...
Re: Geen trein, geen Westerschelde
Die optie valt zowiezo af: Den Haag heeft een "directe" verbinding met België via de HSL afgedwongen wat een verbinding via Breda is geworden omdat rechtstreeks onvoldoende rendabel zou zijn.
Oorspronkelijk zou Den Haag namelijk een pendeltrein naar Rotterdam krijgen met daar aansluiting op de HSL naar Brussel, wat men niet accepteerde.
Oorspronkelijk zou Den Haag namelijk een pendeltrein naar Rotterdam krijgen met daar aansluiting op de HSL naar Brussel, wat men niet accepteerde.
Re: Geen trein, geen Westerschelde
En groot gelijk hebben de Belgen. De Nederlanders hebben al tijd genoeg gehad!
Volgens professoren aan Vlaamse universiteiten kunnen we in theorie zelfs Zeeuws-vlaanderen en zuid-limburg toe-eigenen als de Nederlanders weigeren.
(zie de afgesloten verdragen in de 19de eeuw)
Volgens professoren aan Vlaamse universiteiten kunnen we in theorie zelfs Zeeuws-vlaanderen en zuid-limburg toe-eigenen als de Nederlanders weigeren.
(zie de afgesloten verdragen in de 19de eeuw)