was dat in Nederland een pendelsysteem ? Volgens mij gewone dienstregeling met enkele aanvullingen ertussen en een beetje schuiven. Ik heb nergens gelezen dat de stopplaatsen aangepast werden van de doorgaande treinen.Shrek schreef:Ik denk het niet, of toch niet op die manier.Marianne schreef:Misschien toch iets voor Belgie?
Op pakweg Leuven-Brussel kunnen ze de IC's misschien wel inplannen dat ze ongeveer om de 10 minuten rijden, voor zo'n pendelsysteem met overstappen is ons spoornet (en de stations) niet echt bedoeld
Trein elke tien minuten (NS)
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Dit is ook mijn idee over de Brusselse NZV.K V B schreef:Het gaat ook niet om de tijdswinst. Als je treinen niet laat stoppen in Centraal kan je ze korter achter elkaar door de tunnel sturen. Elke trein die niet in Centraal stop is eigenlijk een trein meer die je door de NZV kan sturen.Steven schreef:de ritwinst is hooguit 2 minuten door niet in Brussel Centraal te stoppen. De treinen met Halte te Brussel Centraal krijgen 7 minuten tijd om door de NZV te rijden voor treinen zonder halte maakt men er 6 van, maar met wat geluk en alle seinen open kan het op 5 (maar dat is wel de strikte minimum en echt met alle seinen open).
Als je nu eens het volgende zou doen (ik droom weer, maar dat mag toch, niet?
We reserveren vier sporen voor treinen die overal stoppen, en twee sporen voor doorgaande treinen die niet stoppen. We bouwen ten noorden en ten zuiden van de NZV ene paar fly overs die er voor zorgen dat we alles naar richting bundelen. Dus de 3 westelijke sporen voor treinen van zuid naar noord, en drie oostelijke voor treinen van noord naar zuid. De middelste sporen zijn doorgaand.
Dan hebben we in Centraal een perrron voor treinen naar het zuiden een een perron voor treinen naar het noorden.
In Noord en Zuid worden die vier "stop" sporen acht sporen, met telkens twee eilandperrons. Daarmee is het overstappen overzichtelijk. We hangen een groot display op in de hal van Zuid met "eerstvolgende trein naar Centraal en Noord op spoor #" of zoiets.
We laten verder zoveel IC's nonstop doorrijden als in de centrale koker past, en laten verder veel IRs en P treinen gewoon in Noord of Zuid eindigen. Dat betekent inderdaad voor velen overstappen, maar dat kompenseren we door veel meer treinen te laten rijden. En dat de hele dag door. (Bij de NS en de SBB rijden er zo goed als geen piekuur treinen...)
Ik denk dat een hoop reizigers liever een halfuurverbinding met overstap als een rechtstreekse uurverbinding hebben.
Als we het op deze manier zouden uitvoeren kunnen ook de perrons in centraal verbreed worden, want dat blijkt ook al een probleem te zijn.
Dat sommige treinen niet in centraal stoppen is niet zo'n probleem, alleen moet dan de bereikbaarheid van de metro vanuit het Zuidstation, maar vooral vanuit het Noordstation sterk verbeterd worden. De noodzaak om te stoppen in Centraal heeft vooral te maken met de vlotte overstap naar de metro lijnen 1 en 5.
De treinen die in Centraal stoppen zouden dan ook best een kortere samenstelling hebben zodat ze ook allemaal in Congres en Kapellekerk kunnen stoppen, zo krijgen die stations ook een belangrijkere rol.
Eigenlijk zouden best enkel de GEN treinen mogen stoppen tussen Noord en Zuid, maar kan men ook beter overwegen om de HST's in Noord te laten stoppen.
Op dit moment wordt de splitsing/samenvoeging gedaan in Zuid, waardoor er nu 2 sloten gebruikt worden.
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Even wat sterker uitgedrukt: Brussel-Centraal degraderen tot een voorstadstreinstation, dus?
Ik zie daar heel wat moeilijkheden opduiken, en politiek weinig draagvlak voor, maar an sich zou het een oplossing kunnen zijn, ja. Al vrees ik vooral de aanpassingswerken, de NZV is nu eenmaal dé slagader van het Belgisch spoorwegnet, die een paar jaar quasi onbereikbaar maken is sneller gezegd dan gedaan.
Ik zie daar heel wat moeilijkheden opduiken, en politiek weinig draagvlak voor, maar an sich zou het een oplossing kunnen zijn, ja. Al vrees ik vooral de aanpassingswerken, de NZV is nu eenmaal dé slagader van het Belgisch spoorwegnet, die een paar jaar quasi onbereikbaar maken is sneller gezegd dan gedaan.
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Brussel Centraal is een ontwerpfout in de Noord-Zuid verbinding...groentje schreef:Even wat sterker uitgedrukt: Brussel-Centraal degraderen tot een voorstadstreinstation, dus?
Ik zie daar heel wat moeilijkheden opduiken, en politiek weinig draagvlak voor, maar an sich zou het een oplossing kunnen zijn, ja. Al vrees ik vooral de aanpassingswerken, de NZV is nu eenmaal dé slagader van het Belgisch spoorwegnet, die een paar jaar quasi onbereikbaar maken is sneller gezegd dan gedaan.
Binnen de vijf jaar na de NZ-opening had Centraal al meer reizigers dan Zuid en Noord , wel minder dan het totaal van beide.
Nu heeft Centraal er nog meer.... en dat met de minste perrons....
Evolutie verkeerd ingeschat.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Eindelijk die mij verstaat..K V B schreef:Het gaat ook niet om de tijdswinst. Als je treinen niet laat stoppen in Centraal kan je ze korter achter elkaar door de tunnel sturen. Elke trein die niet in Centraal stop is eigenlijk een trein meer die je door de NZV kan sturen.Steven schreef:de ritwinst is hooguit 2 minuten door niet in Brussel Centraal te stoppen. De treinen met Halte te Brussel Centraal krijgen 7 minuten tijd om door de NZV te rijden voor treinen zonder halte maakt men er 6 van, maar met wat geluk en alle seinen open kan het op 5 (maar dat is wel de strikte minimum en echt met alle seinen open).
Als je nu eens het volgende zou doen (ik droom weer, maar dat mag toch, niet?
We reserveren vier sporen voor treinen die overal stoppen, en twee sporen voor doorgaande treinen die niet stoppen. We bouwen ten noorden en ten zuiden van de NZV ene paar fly overs die er voor zorgen dat we alles naar richting bundelen. Dus de 3 westelijke sporen voor treinen van zuid naar noord, en drie oostelijke voor treinen van noord naar zuid. De middelste sporen zijn doorgaand.
Dan hebben we in Centraal een perrron voor treinen naar het zuiden een een perron voor treinen naar het noorden.
In Noord en Zuid worden die vier "stop" sporen acht sporen, met telkens twee eilandperrons. Daarmee is het overstappen overzichtelijk. We hangen een groot display op in de hal van Zuid met "eerstvolgende trein naar Centraal en Noord op spoor #" of zoiets.
We laten verder zoveel IC's nonstop doorrijden als in de centrale koker past, en laten verder veel IRs en P treinen gewoon in Noord of Zuid eindigen. Dat betekent inderdaad voor velen overstappen, maar dat kompenseren we door veel meer treinen te laten rijden. En dat de hele dag door. (Bij de NS en de SBB rijden er zo goed als geen piekuur treinen...)
Ik denk dat een hoop reizigers liever een halfuurverbinding met overstap als een rechtstreekse uurverbinding hebben.
Misschien zouden de enkelen hier eens beter verder kijken dan hun neus lang is, en dan zullen ze zien dat ik het over vertraging heb, en niet over tijdswinst.
Voor de rest vind ik het een goed plan hoor!
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Door één trein niet te laten stoppen kan je geen extra trein door de nzv sturen daarvoor moet je er al minstens 4 voor laten doorrijden om dan vier minuten winst te boeken (de afstand bedraagt amper 3 km). Voldoende om een extra blok te krijgen en hem te doen stoppen. De werken die je zou moeten maken om alle IC treinen door 1 koker te krijgen zijn vrij kostelijk omdat je enorm veel fly overs zou moeten maken tov de huidige situatie, ik ben er dus geen voorstander van. Ik heb dan liever dan men Brussel West iets verder gaat uitwerken.
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Het zou gaan over mogelijke veranderingen waar vernieuwing en modernisatie van de infrastructuur aan te pas zal komen..
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Steven schreef:Door één trein niet te laten stoppen kan je geen extra trein door de nzv sturen daarvoor moet je er al minstens 4 voor laten doorrijden om dan vier minuten winst te boeken (de afstand bedraagt amper 3 km).
Een stoppende trein zal toch wel minstens het tijd "slot" van twee doorrijdende treinen gebruiken, even op grafiek kijken....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Voor de proef was de doorgaande IC Alkmaar-Maastricht/Heerlen geknipt in twee delen: Amsterdam-Eindhoven-Maastricht/Heerlen en Alkmaar-Amsterdam-Eindhoven. Beide een beetje verschoven zodat er 10 minuten tussen zat.dentheo schreef:was dat in Nederland een pendelsysteem ? Volgens mij gewone dienstregeling met enkele aanvullingen ertussen en een beetje schuiven. Ik heb nergens gelezen dat de stopplaatsen aangepast werden van de doorgaande treinen.
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Als een stoppende trein zeven minuten krijgt en een doorrijdende trein zes minuten is de telling toch niet zo lastig denk ik. Als je denkt veel wonderen te verrichten door de 1 trein niet te laten stoppen en daardoor 1 trein extra er door te krijgen ben je mis.
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Dat kan wel dat ze dat krijgen, maar ik zou wel eens willen zien of dat klopt ....Steven schreef:Als een stoppende trein zeven minuten krijgt en een doorrijdende trein zes minuten is de telling toch niet zo lastig denk ik. Als je denkt veel wonderen te verrichten door de 1 trein niet te laten stoppen en daardoor 1 trein extra er door te krijgen ben je mis.
Een stop op het drukste station van Belgie die maar één minuut kost ????
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Uitzondering van de spits waar dit geregeld is misloopt met een paar treinen (meestal zijn het de P treinen zelf die dan voor een probleem zorgen, hoe raar dat ook mag zijn) lukt dit altijd zonder problemen. Ik spreek vooral uit uit de praktijk en niet uit de theorie. De vele vertragingen gebeuren eerder in het noord of de zuid zelf doordat een er al vertragingen zijn. Hierdoor zijn er dus geregeld treinen die het juiste rijpad niet hebben in de NZV.
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Het is algemeen bekend dat die ene minuut alleen buiten de spits ook gehaald kan worden. Materieel als I10 of MS 96 is niet geschikt voor snel in- en uitstappen: te smalle deuren, te hoge vloer, deuren aan het einde van de rijtuigen, enz. Vertragingen voorkomen begint ook bij materieelontwerp of -keuze.dentheo schreef:Dat kan wel dat ze dat krijgen, maar ik zou wel eens willen zien of dat klopt ....Steven schreef:Als een stoppende trein zeven minuten krijgt en een doorrijdende trein zes minuten is de telling toch niet zo lastig denk ik. Als je denkt veel wonderen te verrichten door de 1 trein niet te laten stoppen en daardoor 1 trein extra er door te krijgen ben je mis.
Een stop op het drukste station van Belgie die maar één minuut kost ????
Groetjes,
Rian
Re: Trein elke tien minuten (NS)
Hetgeen een argument is om inderdaad alleen maar 'geschikt' materieel, en de GEN-treinen zouden dat bij uitstek moeten zijn, te laten stoppen in de NZV.
Re: Trein elke tien minuten (NS)
idd, wat ik al zei, de IC treinen (die toch niet geschikt zijn voor korte stops) laten doorrijden, de GEN treinen laten stoppen.
Volgens mij klopt er toch iets niet als je zegt dat een doorrijdende trein 6 minuten neemt en een stoppende 7.
Alleen al het afremmen en optrekken laat u die minuut bijna opsouperen, dan is de stop zelf nog iets van een 20-30 seconden.
Tuurlijk dat er nogal dure werken moeten gebeuren om een aantal kruisingen weg te werken, maar een 4de koker bijleggen, zoals ik ergens al gelezen heb, zal ook niet goedkoop zijn, integendeel, voor dat geld zet je meerdere fly-overs.
Volgens mij klopt er toch iets niet als je zegt dat een doorrijdende trein 6 minuten neemt en een stoppende 7.
Alleen al het afremmen en optrekken laat u die minuut bijna opsouperen, dan is de stop zelf nog iets van een 20-30 seconden.
Tuurlijk dat er nogal dure werken moeten gebeuren om een aantal kruisingen weg te werken, maar een 4de koker bijleggen, zoals ik ergens al gelezen heb, zal ook niet goedkoop zijn, integendeel, voor dat geld zet je meerdere fly-overs.