Prijzen valkuil DB-SNCF

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Olivier_Doorne
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Prijzen valkuil DB-SNCF

Bericht door Olivier_Doorne »

In juni ga ik naar Straatsburg en keer terug op een zondag naar België.
Ik was aan het uitzoeken om via Paris Est te rijden en daar enkele rond te wandelen, om vervolgens in Paris Nord de Eurostar naar Brussel te nemen.

Ik vind via bahn.de de ICE sprinter ICE 9568 van Frankfurt via Mannheim, Karlsruhe en Straatsburg naar Paris Est.
De prijs staat er niet bij en is verder te bepalen. Als je op de knop drukt wordt je doorverwezen naar de site van Bahn International.
Daar kom je dan te weten dat de trein 118 euro kost en dat je eigenlijk een ticket bij de SNCF via Bahn International.

Als ik vervolgens mijn opzoeking op bahn.de wijzig naar een reis van Karlsruhe naar Paris Est dan krijg ik ook deze ICE sprinter ICE9568 te zien met de prijs van 49,90 euro.
Dus een ticket op dezelfde trein voor een langer traject waarbij je dus ook in Straatsburg stopt kost ruim de helft minder en doet je bijna 70 euro uitsparen. Ik heb ondertussen voor een andere treinreis via Luxemburg gekozen (en zal daar de trein naar Brussel en die naar Luik bijna letterlijk het station voor mijn neus zien uitrijden).

Enkele vragen:
1) Stel dat je wel naar Parijs wil. Mag je dan dit goedkoper ticket kopen vanuit Karlsruhe en toch pas in Straatsburg opstappen?
2) Waarom verkoopt bahn(international) een SNCF ticket op het segment Straatsburg-Parijs terwijl de rit wel door de Deutsche Bahn wordt uitgevoerd?
Ik dacht dat cabotage reeds was toegestaan door Europa en toch zeker op langere trajecten. Of gaat het hier om vrijwillige afspraken tussen DB en SNCF om elkaar niet te beconcurreren?
Laatst gewijzigd door Olivier_Doorne op 25 apr 2024, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Prijzen valkuil DB-SNCF

Bericht door K V B »

Voor deze trein wordt de rit tussen Straatsburg en Parijs niet door DB, maar door SNCF uitgevoerd. In Straatsburg wisselt de crew, and vanaf dat station is dit gewoon een binnenlandse TGV, en dus gelden de TGV tarieven an voorwaarden (oa. verplichte reservatie). Omgekeerd worden de "TGV" diensten in Duitsland door DB uitgebaat, en gelden daar dan de Duitse voorwaarden (zoals geen reservatieplicht bijvoorbeeld).

DB en SNCF hebben inderdaad een gentlemen's agreement om elkaar niet te beconcurreren.

Dat een ticket vanuit Duitsland soms goedkoper is kan je ook vaststellen op Duitsland - Zwitserland verbindingen (bijv. Freiburg - Chiasso is goedkoper ban Basel - Chiasso...). Dit omdat DB een heel ander prijssysteem hanteert dan SNCF, en SNCF haar klanten eigenlijk veracht.

Of je met een ticket Karlsruhe - Parijs ook in Straatsburg kan opstappen weet ik niet. In principe moet dat gewoon kunnen. Maar in Straatsburg worden tegenwoordig de kaartjes ook voor het instappen gecontroleerd. (Weerom: SNCF haat treinreizigers...) Ik weet dus niet of je dus voorbij die controle komt. En je zitplaats kan je wel eventueel kwijt zijn.
desirootje
Berichten: 661
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Prijzen valkuil DB-SNCF

Bericht door desirootje »

https://www.euclaim.nl/blog/wat-is-skiplagging
Klinkt als skiplagging, als het mag met het vliegtuig dan moet het ook gelden met een trein, het kan wel zijn dat ze moeilijk doen maar je hebt denk ik wel het recht.
Plaats reactie