Pagina 165 van 168

Re: BENELUX

Geplaatst: 21 feb 2024, 23:10
door FLV-FGSP
Anders dan oorspronkelijk voorzien komt er geen inzet van ICNG-B in de huidige Beneluxtrein. Er is momenteel maar 1 stel beschikbaar voor opleidingsritten.

Re: BENELUX

Geplaatst: 22 feb 2024, 06:47
door dovaere
FLV-FGSP schreef: 21 feb 2024, 23:10 Anders dan oorspronkelijk voorzien komt er geen inzet van ICNG-B in de huidige Beneluxtrein. Er is momenteel maar 1 stel beschikbaar voor opleidingsritten.
Je bedoelt dan tot december 2024?
Misschien wel eens een vervanging tussen de ICR door als test met reizigers of zelfs dat niet?
Wat met de snelle variant die al zou rijden vanaf april, later juni: die komt er dan niet?
Waarom maar 1 beschikbaar?
Zullen ze in Nederland worden ingezet om daar de krapte aan beschikbare ICNG op te vangen?

Re: BENELUX

Geplaatst: 22 feb 2024, 09:37
door maarten
Algemene inzet in Nederland zal ook pas in 2025 zijn. Uiteraard rijden ze tot die tijd zoveel mogelijk met ICNG, ook gedwongen omdat een aantal Traxx'en al teruggestuurd zijn, maar alles op basis van beschikbaarheid.
Vanaf dienstregeling 2025 is daadwerkelijk vaste inzet gepland, dan worden in Nederland ook een aantal lijnvoeringen via de HSL aangepast (en die zijn dan weer ingekort vanwege verminderde beschikbaarheid) en een daarvaan is de 9500 Brussel - Amsterdam - Lelystad (niet via Breda).

Tegen die tijd zouden 50 (van de 99) stellen geleverd moeten zijn.
Er zouden 16 stellen door NS geaccepteerd zijn, maar er worden 8 stellen regelmatig in reizigersdienst ingezet. Er is één ICNG-B door NS geaccepteerd en er zijn er nog 3 die in Nederland door Alstom getest worden. Alstom geeft verschillende redenen voor de vertraging, een groot deel is corona (niet kunnen testen in Tsjechië) en de oorlog in de Oekraïne (blijkbaar veel Oekraïners die in Katowice werken)
Lees ook https://www.treinreiziger.nl/ad-icng-bl ... e-treinen/

Het zal zeker voorkomen dat ze voor het eind van het jaar eens met een ICNG naar Brussel gaan rijden, ze zullen echt niet koud op 15 december overschakelen. Maar een planning hiervoor is niet bekend.

Re: BENELUX

Geplaatst: 22 feb 2024, 13:46
door Steven
De planning voor dit jaar is inderdaad volledig afhankelijk van beschikbaarheid. 3314 is nu in Nederland aangekomen en laat ons hopen dat deze wel onmiddellijk kan aanvaard worden zonder grote zorgen zodat er een tweede ICNG -B beschikbaar is. 3301/3302/3303-3311 zijn de andere stellen waarvan ik hoop dat ze snel beschikbaar komen.

Re: BENELUX

Geplaatst: 23 feb 2024, 08:18
door FLV-FGSP
dovaere schreef: 22 feb 2024, 06:47 Wat met de snelle variant die al zou rijden vanaf april, later juni: die komt er dan niet?
Er is momenteel sprake van 4 snelle toegevoegde treinparen vanaf september, maar zoals Steven al schreef is dat afhankelijk van de beschikbaarheid.

Re: BENELUX

Geplaatst: 23 feb 2024, 09:37
door maarten
4 treinparen, dat is één omloop. Dus met een beetje goede (slechte, want het is toch een extra trein) wil één treinstel.

Re: BENELUX

Geplaatst: 23 feb 2024, 10:42
door desirootje
maarten schreef: 23 feb 2024, 09:37 4 treinparen, dat is één omloop. Dus met een beetje goede (slechte, want het is toch een extra trein) wil één treinstel.
Ik denk niet dat ze een nieuwe dienst willen starten die minder betrouwbaar is dan de oude benelux... Ze zullen wel wachten op minstens 1 extra treinstel, wss meer dan dat.

Re: BENELUX

Geplaatst: 23 feb 2024, 10:53
door maarten
Ja, ze zullen waarschijnlijk zeker twee of zelfs drie stellen operationeel willen hebben, maar je hoeft er dan maar een in de reguliere dienst in te zetten.

Re: BENELUX

Geplaatst: 23 feb 2024, 11:09
door dovaere
maarten schreef: 23 feb 2024, 09:37 4 treinparen, dat is één omloop.
Eén omloop zal niet lukken met de vier paden die de NMBS-app nu toont: 7u22, 12u22, 15u22, 20u22. Misschien twee stellen die voordien/nadien invallen op de "trage" Benelux?

Ik hoop dat er tegen dan nog genoeg ICRm beschikbaar zijn om de volledige dienstregeling van de bestaande Benelux te blijven rijden. Wanneer stromen er I11 in?
"Toegevoegde" treinparen vanaf september? Of stilzwijgend al een gedeeltelijke inkorting van de huidige Beneluxtrein? In ieder geval een vervanging van een van de bestaande treinen op het deel ten noorden van Rotterdam, gezien de acute krapte in de dienstregeling wegens snelheidslimieten ("scheurtjes" op de Nederlandse hogesnelheidslijn).

Re: BENELUX

Geplaatst: 23 feb 2024, 11:33
door dovaere
Aansluitend bij mijn eigen bedenking:
dovaere schreef: 23 feb 2024, 11:09 een vervanging van een van de bestaande binnenlandse treinen op het deel ten noorden van Rotterdam...
...die sowieso gepland is in de Nederlandse dienstregeling voor 2025, stel ik mij de vraag of daar in Nederland (Amsterdam-Schiphol-Rotterdam) wel een bijkomende beperking nodig is om de "snelle" ICNG-Benelux te behoeden voor overbezetting. Ik denk van niet, want er is op het Nederlands deel nauwelijks een snelheidsvoordeel van de reiziger tegenover de binnenlandse IC's over de HSL.
Ik denk dus dat op dat traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam de toekomstige "snelle" IC Amsterdam-Brussel gewoon geïntegreerd kan blijven tussen de binnenlandse IC's, zowel qua dienstregeling als tarief.

Rest nog de vraag hoe dat tarief en/of beperkingen er zullen uitzien:
1. Binnenlands in België
2. Grensoverschrijdend

Re: BENELUX

Geplaatst: 23 feb 2024, 12:29
door maarten
Ik heb nog wel eens gelezen dat de 9500 in Rotterdam zou splitsen/combineren met de 900. Maar hoezeer dat nog het plan is weet ik niet.

Ik denk dat de bestaande Benelux in heel 2024 blijft rijden. Daar speelt het probleem met de Traxx lease niet.

Re: BENELUX

Geplaatst: 23 feb 2024, 13:18
door Steven
Ik stel vast dat de snelle treinen nog steeds in de app zitten vanaf 15 april. Ben benieuwd of iemand daar nog aan denkt.

Re: BENELUX

Geplaatst: 04 mar 2024, 19:35
door FLV-FGSP
Wat de naamgeving betreft hebben NS Int en NMBS Int gekozen voor EuroCity Direct (voor IC-snel naar Lelystad) en EuroCity (voor IC-traag naar Rotterdam). Eerdere voorstellen zoals BrAm (Brussel-Amsterdam), Swifty en Blaze zijn afgewezen.
Inmiddels maakt men zich in Utrecht en Brussel zorgen of er wel genoeg Wespen zullen zijn om de volledige dienst Lelystad - Brussel te rijden ...

Re: BENELUX

Geplaatst: 04 mar 2024, 19:51
door DDietzen
Als dat waar is, heb ik één prangende vraag: waarom kon het niet gewoon Intercity (direct) blijven heten? Zo krijg je een wirwar van treincategorieën, minstens op het Nederlandse deel: op Lelystad-Rotterdam afwisselend een ECd en een ICd, op Duivendrecht-Rotterdam 3x/u een ICd en 1x/u een ECd, en op Rotterdam-Breda maar liefst drie soorten: 2x ICd, 2x IC, 1x EC. Ik wacht nu al op de verwarde reizigers die komen vragen of hun ICd-toeslag ook geldig is in de ECd, of je als binnenlandse reiziger überhaupt een internationale EC(d) in mag, enz. ...

Re: BENELUX

Geplaatst: 04 mar 2024, 20:04
door trainlovertje
Als de trein als EuroCity wordt gecatalogeerd, moet er in principe ook catering aan boord zijn. Is dat zo? Of gaan we een stapje verder met 'normvervaging' van de vooropgestelde kwaliteitscriteria?