BENELUX

FLV-FGSP
Berichten: 1887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

AlexNL schreef:Dat ging toch 'slechts' om uitstel met enkele maanden, tot april 2017?
In eerste instantie wel, maar inmiddels is duidelijk dat de vroegst haalbare datum voor de 'omklap' 1 september 2017 zou zijn. Dan wachten NS en NMBS liever tot de grote dienstregelingswissel van december 2017.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Bedankt, FLV-FGSP.

Mijn mond valt open bij zo'n blijk van incompetentie van Bombardier. Al sinds het najaar van 2013 is bekend dat die Traxx-locomotieven over HSL 4 moeten gaan rijden, en nog altijd is het niet gelukt om dat in orde te krijgen? En dat terwijl er een aantal jaar geleden ook al uitvoerig is getest op HSL 4 en men dus vele jaren heeft gehad om de resultaten te analyseren? :roll:
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: BENELUX

Bericht door Commendatore »

Levert de route over de HSL4 dan veel voordeel op voor reizigers van/naar Noord-Brabant? Want voor de rest lijkt het me niet zo'n ramp dat het nog wat langer duurt, aangezien de reistijd nauwelijks verandert en de stops in Dordrecht en Roosendaal zo nog even blijven bestaan.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Breda heeft betere verbindingen met de rest van het land (denk aan Den Bosch, Arnhem, Eindhoven) dan Roosendaal, mede omdat het een meer centrale ligging heeft.

Daarnaast is er nog zoiets als 'je afspraken nakomen': in december 2012 werd de afspraak gemaakt dat er in april 2013 een verbinding zou komen tussen Breda en Antwerpen. Dat liep anders dan gepland, in het najaar van 2013 werden er nieuwe afspraken gemaakt.

Afspraken waar we 'op konden rekenen' aldus NS destijds. Echter, in april 2017 - dus vier jaar later dan oorspronkelijk afgesproken - zal er nog altijd geen verbinding bestaan tussen Breda en Antwerpen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Bedankt, FLV-FGSP.

Mijn mond valt open bij zo'n blijk van incompetentie van Bombardier. Al sinds het najaar van 2013 is bekend dat die Traxx-locomotieven over HSL 4 moeten gaan rijden, en nog altijd is het niet gelukt om dat in orde te krijgen? En dat terwijl er een aantal jaar geleden ook al uitvoerig is getest op HSL 4 en men dus vele jaren heeft gehad om de resultaten te analyseren? :roll:
Alle testen die Bombardier sinds 2007 gedaan heeft waren op één of ander punt niet bevredigend om de toelating "ETCS België" te krijgen. Het gaat dus niet om 1 test lang geleden, maar een opeenvolging van testreeksen gedurende al die jaren.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: BENELUX

Bericht door Commendatore »

Alleen ligt Breda amper twintig kilometer van Roosendaal en is verder ook geen heel groot spoorwegknooppunt. Ik vraag me dus af of het voor Noord-Brabant en zuidelijk Gelderland wel zo veel uitmaakt.

Momenteel heb ik eerder de indruk dat het er vooral om gaat dat er meer treinen over de HSL4 /HSL-Zuid rijden, die zogenaamd niet of nauwelijks gebruikt zou worden. (Wat onzin is, met de Thalys, IC Direct en Antwerpen-Noorderkempen.) Die afspraken komen volgens mij ook vooral voort uit de (Nederlandse) politiek die even wat daadkracht moest tonen en niet uit een daadwerkelijke vervoersvraag, aangezien het kleine beetje winst dat het voor Noord-Brabant en zuidelijk Gelderland oplevert meteen weer verdampt als je het tegenover de nadelige effecten voor Roosendaal, de gebieden ten westen daarvan en in (duidelijk) mindere mate Dordrecht zet. Begrijp me overigens niet verkeerd: ik gun Breda, Noord-Brabant en zuidelijk Gelderland hun treinverbinding met België - graag zelfs - maar ik denk dat je over het geheel bekeken een beter resultaat bereikt als je de Benelux verder over de oude route laat rijden en de trein Antwerpen-Noorderkempen doortrekt naar Breda, liefst in de vorm van een IC Brussel-Mechelen-Antwerpen-Noorderkempen-Breda-'s Hertogenbosch. (Ook in historisch opzicht een interessante treinverbinding.)
Laatst gewijzigd door Commendatore op 20 sep 2016, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3526
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

liefst in de vorm van een IC Brussel-Mechelen-Antwerpen-Noorderkempen-Breda-'s Hertogenbosch. (Ook in historisch opzicht een interessante treinverbinding.
Met een historisch monkeltje: als zo'n trein uit Leuven vertrok verdiende hij zelfs de naam "Hertog Jan" - al zou een bepaalde brouwer een trein met die naam liever langs Haacht zien passeren :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: RE: Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: Alle testen die Bombardier sinds 2007 gedaan heeft waren op één of ander punt niet bevredigend om de toelating "ETCS België" te krijgen. Het gaat dus niet om 1 test lang geleden, maar een opeenvolging van testreeksen gedurende al die jaren.
Het is gelukt met de Thalys, de V250, de M6 en de Desiro. Dat Bombardier na 9 jaar werken nog steeds geen werkende ETCS heeft voor HSL 4 is werkelijk waar stuitend. En daarbij: is er ook maar enige garantie dat het over 12 maanden wel geregeld is?
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Dat is het resultaat wanneer de EEG een "systeem" oplegt dat nog niet rijp was/is.
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

dentheo schreef:Dat is het resultaat wanneer de EEG een "systeem" oplegt dat nog niet rijp was/is.
Dat was een aantal jaar geleden het geval, inmiddels allang niet meer. Dat er enkel ERTMS op de HSL ligt is een controversiële keuze geweest, maar die is gemaakt door de ontwerpers van de HSL en niet door 'Europa': de Fransen leggen tegenwoordig ERTMS + TVM430 en dat is toegestaan.

Dat Bombardier nog steeds moeite heeft met ERTMS zegt meer over Bombardier dan over ERTMS als systeem.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Dat is het resultaat wanneer de EEG een "systeem" oplegt dat nog niet rijp was/is.
Nee nee, dat is zeker niet het geval. Het beste bewijs is toch wel dat Siemens, Alstom en Ansaldo wèl hun homologatie rondkrijgen. De specificaties van het systeem zijn sinds 2009 ook niet meer gewijzigd, dat kan je dus bezwaarlijk niet rijp noemen.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Het lukt Alstom, Ansaldo(!), Thales... wel...
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Dit is vast een gek idee, maar zou NMBS een nieuwe 'dromedaris' kunnen samenstellen om daarmee de verbinding Antwerpen - Noorderkempen - Breda v.v. te verzekeren zolang de Beneluxtrein nog niet over de HSL kan/mag? Dan wordt er tenminste nog een beetje recht gedaan aan de afspraken die in 2012/2013 waren gemaakt.

De M6-stuurrijtuigen hebben inmiddels ERTMS Level 2 (2.3.0d) aan boord, dus (in theorie) kunnen ze in alle veiligheid van Antwerpen tot aan de Bredase Woonboulevard rijden. Enkel het laatste stukje (Breda HSL aansluiting - station Breda) wordt er dan weliswaar zonder beveiliging gereden, maar dat is een afstand van slechts drie kilometer aan maximaal 80 km/u. Van/naar Roosendaal en Maastricht rijdt NMBS-materieel veel langer zonder beveiliging.

Tweede vraag (en die is wat serieuzer): Kan een Bx van een M6 een Traxx aansturen, of enkel T13/T18/T21/T27?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

er zijn 2 problemen.
zover ik weet kan de traxx niet praten met onze m6
de boog van HSL zuid naar Breda schijnt ook nog niet te zijn gehomologeerd. Zelfs Thalys mag/kan er niet over indien er problemen zijn zoals er recent waren. Thalys ging toen via de klassieke lijn via Breda en Utrecht rond naar Amsterdam.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:er zijn 2 problemen.
zover ik weet kan de traxx niet praten met onze m6
Dat had ik al verwacht, dank voor de bevestiging. :)
de boog van HSL zuid naar Breda schijnt ook nog niet te zijn gehomologeerd. Zelfs Thalys mag/kan er niet over indien er problemen zijn zoals er recent waren. Thalys ging toen via de klassieke lijn via Breda en Utrecht rond naar Amsterdam.
Naar mijn weten zijn die bogen in dienst, ze worden gebruikt om Thalys om te leiden wanneer Rotterdam niet bereikbaar is.

Enkele maanden terug (op 6 maart) waren er 's ochtend werkzaamheden bij Rotterdam waardoor een paar vroege Thalyssen moesten worden omgeleid. Na Breda gingen deze via de boog over de HSL naar Antwerpen. Ook in noordelijke richting worden ze incidenteel gebruikt.
Plaats reactie