Dit is vooral vervelend op het traject Antwerpen-Breda waar er geen andere dienstverlening is dan de Beneluxtrein.
Waarom wordt er niet meer moeite gedaan om bij afschaffingen minstens het traject Antwerpen-Breda te blijven bedienen ?
Van Brussel naar Antwerpen en van Breda naar Amsterdam kunnen mensen uitwijken naar andere treinen.
Zoals in het voorbeeld hierboven.
Trein 9240 Amsterdam 13h28 - Breda 14h42 - Antwerpen 15h16 - Brussel 16h17 wordt afgeschaft.
Ten laatste om 13h28 is de afschaffing dus bekend bij alle betrokken spoorweginstanties.
De 9239 Brussel 12h45 - Antwerpen 13h44 - Breda 14h18 - Amsterdam 15h35 is dan onderweg tussen Mechelen en Antwerpen.
13h28 is nog ruim op tijd om te beslissen deze trein 9239 te beperken tot Breda 14h18.
Vervolgens gebruik je die stam om alsnog trein 9240 te rijden van Breda 14h42 naar Brussel 16h17.
---------------
Analoog kan men bij een afgeschafte trein vanaf Brussel beslissen om de Benelux te doen keren in Antwerpen.
Bvb. 9239 Brussel 12h45 - Antwerpen 13h44 - Breda 14h18 - Amsterdam 15h35 raakt niet weg uit Brussel.
Op datzelfde moment is de 9232 net vertrokken uit Breda 12h42 en kan men beslissen hem te beperken tot Antwerpen Centraal 13h16.
Dan keren in Berchem of Schijnpoort en terug aan perron in Antwerpen Centraal om 13h44 zodat de stam dienst kan doen als 9239 terug naar Breda.
Na aankomst in Breda leeg terug naar Antwerpen Centraal om er om 15h44 de 9247 te doen. Op die manier raakt die stam terug in zijn normale dienstregeling.
--------------
Kortom : Hoofdzaak is dat het stuk Antwerpen-Breda altijd bediend blijft.
Maar ik zie weer van alles over het hoofd zeker ?