rvdborgt schreef: ↑19 jun 2022, 16:19
Daar lees ik: "[...] de SNCF draait bijna volledig op de winst die de TGV's maken. Als die winst kleiner wordt door meer concurrentie zal SNCF nog meer moeten gaan besparen op lokale of plattelandsdiensten."
Enerzijds vernauw je daar je definitie niet bepaald: lokale diensten kunnen overal zijn, niet alleen op het platteland.
Anderzijds suggereer je dat de SNCF onder concurrentie zou gaan bezuinigen op boekhoudkundig gescheiden segmenten. Het lijkt me wat ver gaan om illegaal gedrag te veronderstellen. Want hoe zou dat moeten werken dan? Of kun je een voorbeeld geven?
Ik heb het nog eens nagevraagd bij enkele Franse collega's die het kunnen weten en die bevestigen toch ook dat SNCF grotendeels draait op TGV-winst.
Dat is ook niet zo vreemd en zeker niet illegaal, overal zijn er winstgevende en verlieslatende lijnen. Ook bij ons draait de NMBS vooral op de winst van de drukke IC's en kosten de L-treinen hopen geld (meer nog dan dat er subsidie voor gegeven wordt). Transfers zijn er en daar is op zich helemaal niets mis mee. Als je enkel de markt laat spreken hou je enkel de hoofdverbindingen over met zeer goedkope tickets. Transfers zorgen dat er ook elders treinen kunnen rijden.
Dit fenomeen speelt trouwens niet enkel bij staatsmonopolisten, ook bij aanbestede verbindingen kunnen die open-acces treinen voor veel schade zorgen.
Een mooi voorbeeld is Lumo, een nieuwe operator die rechtstreekse treinen Londen-Edinburgh aanbiedt aan bodemprijzen. Voor reizigers tussen Londen en Schotland is dit uiteraard een heel goede zaak, het aantal reizigers op deze verbinding zal zeker en vast stijgen hierdoor.
Maar...
Tot voor kort was Londen-Edinburgh de grote melkkoe van de East-Coast concessie. De concessiehouder kon dankzij de relatief grote winstmarges op Londen-Edinburgh rekenen op een stabiele inkomstenbron voor de rest van de concessie. Die valt nu weg dus zijn er twee opties: ofwel gaat de volgende concessiehouder moeten besparen op zijn verlieslatende plattelandslijnen ofwel zal de staat een pak minder geld krijgen voor de concessie dan wat ze tot nu toe kregen. In het eerste geval betalen de reizigers in landelijke gebieden het gelach, in het tweede geval betalen alle Britten ervoor.
Kort gezegd: open acces zorgt altijd voor verliezers, het is geen wondermiddel om opeens iedereen de trein in te lokken.