Pagina 30 van 36

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 24 aug 2023, 14:53
door Shrek
DR-fan schreef: 24 aug 2023, 14:31 Hoezo? Je vervangt gewoon de bestemming van de bestaande IC. Voor reizigers vanuit Aachen naar Brussel en verder kan je een vlotte overstap in Luik of Leuven aanbieden (zelfde perron bv).
Vandaag worden overstappen in de luchthaven bewust uit de planner gehouden. Gewoon de bestemming vervangen zou ertoe leiden dat reizigers uit Oudenaarde, Doornik, Denderleeuw, Knokke,... niet eens weten dat ze op deze trein kunnen overstappen. Zolang dat niet kan lijkt het mij beter de trein naar FBMZ te sturen waar er wel overstappen gegeven worden.
Maar dit probleem is uiteraard veel groter dan voor deze trein alleen.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 24 aug 2023, 15:30
door Steven
Goh de overstap is niet echt de snelste oplossing.
Neem bijvoorbeeld Leuven Mechelen. Zowel de variant via Haacht (met meerdere stops) als de variant via de luchthaven duren 25 min. Elke andere verbinding met overstap in de luchthaven is dus veel trager. Ik heb maar 1 verbinding gezocht maar ik neem aan dat dit resultaat ook voor andere verbindingen rondom de luchthaven telt. Voor de mensen die van brussel Luxemburg komen zal het waarschijnlijk een ander verhaal zijn.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 24 aug 2023, 21:42
door rvdborgt
Shrek schreef: 24 aug 2023, 14:53
DR-fan schreef: 24 aug 2023, 14:31 Hoezo? Je vervangt gewoon de bestemming van de bestaande IC. Voor reizigers vanuit Aachen naar Brussel en verder kan je een vlotte overstap in Luik of Leuven aanbieden (zelfde perron bv).
Vandaag worden overstappen in de luchthaven bewust uit de planner gehouden.
Al een aantal jaar; ik meen dat de minimumoverstaptijd daar op 45 minuten staat. De NMBS verbergt daardoor een aantal nuttige, snelle verbindingen.
Enig idee welk probleem ze daarmee proberen op te lossen?

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 24 aug 2023, 21:47
door Shrek
Steven schreef: 24 aug 2023, 15:30 Goh de overstap is niet echt de snelste oplossing.
Neem bijvoorbeeld Leuven Mechelen. Zowel de variant via Haacht (met meerdere stops) als de variant via de luchthaven duren 25 min. Elke andere verbinding met overstap in de luchthaven is dus veel trager. Ik heb maar 1 verbinding gezocht maar ik neem aan dat dit resultaat ook voor andere verbindingen rondom de luchthaven telt. Voor de mensen die van brussel Luxemburg komen zal het waarschijnlijk een ander verhaal zijn.
Het wordt wel de snelste oplossing voor een heel aantal bestemmingen als je opeens een trein Duitsland-Nederland daar wel laat halteren maar niet in de NZV.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 24 aug 2023, 21:49
door Shrek
rvdborgt schreef: 24 aug 2023, 21:42 Al een aantal jaar; ik meen dat de minimumoverstaptijd daar op 45 minuten staat. De NMBS verbergt daardoor een aantal nuttige, snelle verbindingen.
Enig idee welk probleem ze daarmee proberen op te lossen?
Ik vermoed omdat er niet genoeg trappen en roltrappen zijn om veel volk snel naar een ander perron te krijgen. Maar dat kan dus wel aangepast worden als het moet, volgens mij zijn er zelfs trappen aan de zuidkant die momenteel niet gebruikt worden.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 aug 2023, 06:55
door Steven
Daar zijn zowel vaste trappen als roltrappen om te stijgen en dalen dus ik zie niet onmiddellijk een probleem op dat vlak. Er is nog een lift per perron. Voor een deel overstappen heb je zelfs geen trappen/lift nodig want dat kan op spoor 1-2

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 25 aug 2023, 08:34
door thejay
Steven schreef: 24 aug 2023, 12:26 Tja. Ook Duitse treinen vind ik geregeld vuil. Zeker de buitenkant. Het interieur valt mee. Ik weet dat ze in Nederland heel wat personeelstekort hebben bij de onderhoudsploegen. Nog meer dan hier bij ons.
In het Fernverkehr bij de DB komt er regelmatig een vuilophaler langs in de trein, gewoon tijdens de dienst. Heel normaal. En deze reinigt ook de WC's.
Ik heb al wel gezien dat men tussen Welkenraedt en Eupen hetzelfde doet, maar de afgelopen tijd is dat precies minder het geval.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 31 aug 2023, 16:08
door maarten
DR-fan schreef: 23 aug 2023, 18:34 Even een denkspelletje: zou het niet beter zijn om dan een IC Aachen - Luik - Luchthaven - Antwerpen te creëren? Het zou voor Antwerpen een troef zijn. De huidige IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt is toch minder nuttig, alleen al door de omslachtige frontverandering in Leuven.
Uitwerking:
IC Aachen - Hergenrath - Welkenraedt - Luik - Luchthaven - Antwerpen (I11)
IC Eupen - Oostende (M7)
IC Welkenraedt - Kortrijk die tussen Welkenraedt en Luik als stoptrein rijdt (M7).

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 31 aug 2023, 16:30
door AlexNL
Trek die IC Aken - Antwerpen dan meteen door naar Breda :D

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 31 aug 2023, 17:58
door jan_olieslagers
Een grappig idee, en in Breda zullen ze niet kwaad zijn om een goede verbinding met Mechelen, Leuven, en de Brusselse luchthaven. Maar wordt zo'n dienst niet erg lang en daarmee erg storinggevoelig? Bovendien is er nu materiaal nodig dat zowel in NL als in DE kan en mag opereren.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 31 aug 2023, 18:16
door AlexNL
Dat materieel komt er op zich al: de HLE 17 (Traxx Universal), en de I11-stuurrijtuigen worden omgebouwd voor inzet in Nederland, België en Duitsland.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 31 aug 2023, 21:35
door wbrm
maarten schreef: 31 aug 2023, 16:08
DR-fan schreef: 23 aug 2023, 18:34 Even een denkspelletje: zou het niet beter zijn om dan een IC Aachen - Luik - Luchthaven - Antwerpen te creëren? Het zou voor Antwerpen een troef zijn. De huidige IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt is toch minder nuttig, alleen al door de omslachtige frontverandering in Leuven.
Uitwerking:
IC Aachen - Hergenrath - Welkenraedt - Luik - Luchthaven - Antwerpen (I11)
IC Eupen - Oostende (M7)
IC Welkenraedt - Kortrijk die tussen Welkenraedt en Luik als stoptrein rijdt (M7).
Lengte van de perrons in Hergenrath? Met 4 rijtuigen kom je niet ver op Antwerpen - Welkenraedt.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 31 aug 2023, 21:41
door maarten
wbrm schreef: 31 aug 2023, 21:35
Lengte van de perrons in Hergenrath? Met 4 rijtuigen kom je niet ver op Antwerpen - Welkenraedt.
Doet de NMBS tegenwoordig moeilijker voor treinen die niet helemaal aan het perron passen? Een jaar of twee geleden nog eens met een fiets vanuit de I11 stuurstand door het rijtuig moeten manouvreren omdat de achterste deur niet aan het perron paste.

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 31 aug 2023, 21:45
door jan_olieslagers
AlexNL schreef: 31 aug 2023, 18:16 Dat materieel komt er op zich al: de HLE 17 (Traxx Universal), en de I11-stuurrijtuigen worden omgebouwd voor inzet in Nederland, België en Duitsland.
Zo wordt verteld, ja. Deze scepticus is erg benieuwd om het te zien...

Re: Klassieke treinen Aken-België

Geplaatst: 31 aug 2023, 22:21
door Portbou
wbrm schreef: 31 aug 2023, 21:35
maarten schreef: 31 aug 2023, 16:08
DR-fan schreef: 23 aug 2023, 18:34 Even een denkspelletje: zou het niet beter zijn om dan een IC Aachen - Luik - Luchthaven - Antwerpen te creëren? Het zou voor Antwerpen een troef zijn. De huidige IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt is toch minder nuttig, alleen al door de omslachtige frontverandering in Leuven.
Uitwerking:
IC Aachen - Hergenrath - Welkenraedt - Luik - Luchthaven - Antwerpen (I11)
IC Eupen - Oostende (M7)
IC Welkenraedt - Kortrijk die tussen Welkenraedt en Luik als stoptrein rijdt (M7).
Lengte van de perrons in Hergenrath? Met 4 rijtuigen kom je niet ver op Antwerpen - Welkenraedt.


Kan dit niet opgelost worden met :
EMMA schreef: De reizigers met bestemming Hergenrath mogen niet instappen in de laatste x rijtuigen.
?