Klassieke treinen Aken-België

desirootje
Berichten: 670
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

Gydo schreef: 01 mei 2024, 21:19
FLV-FGSP schreef: 19 feb 2024, 09:53 Volgens berichten uit Aken gaan ook de Duitsers vanaf december 2024 van de S41 spreken. RE29 blijft dan gereserveerd voor de toekomstige snellere trein.
Waar gaat die dan stoppen? Wat wordt de frequentie?
Dit is verre toekomst, ze bewaren gewoon de naam voor wanneer we die trein kunnen inzetten.
De Duitsers willen die doen stoppen in Keulen Messe Deutz, Keulen HBf, Düren, Stolberg HBf en Aachen HBf. Zij zien die graag dan direct doorrijden naar Luik, Leuven en Brussel. NMBS zou die graag eerst via de luchthaven sturen zodat die niet gebruikt wordt door pendelaars Leuven-Brussel. Ik denk ook dat de mogelijkheid tot de bediening van Welkenraedt, Verviers en mogelijks zelfs Pepinster en Angleur ook niet uit te sluiten valt.
Frequentie is hoogst waarschijnlijk een uurdienst, meer zou ik niet verwachten en minder zal een tijdelijke situatie zijn als proef of vanwege een tekort aan materiaal voor de hele dienst (zoals de snelle Benelux die begint met een paar ritten per dag).
ovspotter_be
Berichten: 739
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door ovspotter_be »

Ze kunnen eventueel gewoon de Oostende - Eupen verlengen, al is M7 wel niet toegelaten voor Duitsland.
Waarom moet per se iedere trein langs de luchthaven gewoon als "pestmaatregel" zodat "gewone" reizigers niet zo snel die trein opstappen.
desirootje
Berichten: 670
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

ovspotter_be schreef: 01 mei 2024, 22:04 Ze kunnen eventueel gewoon de Oostende - Eupen verlengen, al is M7 wel niet toegelaten voor Duitsland.
Waarom moet per se iedere trein langs de luchthaven gewoon als "pestmaatregel" zodat "gewone" reizigers niet zo snel die trein opstappen.
Dat is geen pestmaatregel, pendelaars op I11'en steken om tussen Leuven en Brussel te gaan is een pestmaatregel. Om diezelfde reden rijdt de 36xx via de luchthaven, die kan die stroom mensen niet aan die anders op dubbeldekkers zitten. Totdat we een M8 kopen die in Duitsland kan rijden zullen dit soort trucjes nodig blijven. Ik wil het ook niet maar het is de realiteit met het huidige materieel...
trainlovertje
Berichten: 2373
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 01 mei 2024, 22:07
ovspotter_be schreef: 01 mei 2024, 22:04 Ze kunnen eventueel gewoon de Oostende - Eupen verlengen, al is M7 wel niet toegelaten voor Duitsland.
Waarom moet per se iedere trein langs de luchthaven gewoon als "pestmaatregel" zodat "gewone" reizigers niet zo snel die trein opstappen.
Dat is geen pestmaatregel, pendelaars op I11'en steken om tussen Leuven en Brussel te gaan is een pestmaatregel. Om diezelfde reden rijdt de 36xx via de luchthaven, die kan die stroom mensen niet aan die anders op dubbeldekkers zitten. Totdat we een M8 kopen die in Duitsland kan rijden zullen dit soort trucjes nodig blijven. Ik wil het ook niet maar het is de realiteit met het huidige materieel...
Ik weet niet waar steeds dat verhaaltje van M7 kán niet in Duitsland rijden komt omwille van spanningsproblemen. Bij een trek-duwcombinatie wordt de spanning in dat geval door de locomotief toch omgezet in een andere spanning waarmee wel gecommuniceerd kan worden?
groentje
Berichten: 7288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door groentje »

Het gaat niet enkel om de spanning, dat is momenteel voor naar Aken ook geen probleem, we kunnen nog altijd op 3 kV naar daar. Maar er zijn geen testen uitgevoerd om de M7 toegelaten te krijgen, past die wel in het Duitse vrijeruimteprofiel, zijn de remmen conform, voldoet de stuurpost aan de Duitse botsnormen, zouden ze worden uitgerust met het Duitse signalisatiesysteem...? Ouder materieel heeft grootvaderrechten, I-rijtuigen voldoen aan het omgrenzingsprofiel in alle Europese landen (uitgezonderd het VK) en moet zich geen zorgen maken over signalisatie, want het zijn maar rijtuigen...
Het is goed mogelijk dat de M7 (of M6) goedgekeurd kan worden voor Duitsland, maar de stappen zijn nooit gezet. En ik zie het ook niet snel gebeuren, de NMBS heeft rijtuigen (de I11 en I10) die nog wel even dienst kunnen doen, het enthousiasme is eerder beperkt bij zowel NMBS als DB om niet-HST-materieel goedgekeurd te krijgen voor het buitenland, dus tot er een zak geld gevonden worden bij een overheid die het wél belangrijk vindt...
desirootje
Berichten: 670
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 01 mei 2024, 22:20
desirootje schreef: 01 mei 2024, 22:07
ovspotter_be schreef: 01 mei 2024, 22:04 Ze kunnen eventueel gewoon de Oostende - Eupen verlengen, al is M7 wel niet toegelaten voor Duitsland.
Waarom moet per se iedere trein langs de luchthaven gewoon als "pestmaatregel" zodat "gewone" reizigers niet zo snel die trein opstappen.
Dat is geen pestmaatregel, pendelaars op I11'en steken om tussen Leuven en Brussel te gaan is een pestmaatregel. Om diezelfde reden rijdt de 36xx via de luchthaven, die kan die stroom mensen niet aan die anders op dubbeldekkers zitten. Totdat we een M8 kopen die in Duitsland kan rijden zullen dit soort trucjes nodig blijven. Ik wil het ook niet maar het is de realiteit met het huidige materieel...
Ik weet niet waar steeds dat verhaaltje van M7 kán niet in Duitsland rijden komt omwille van spanningsproblemen. Bij een trek-duwcombinatie wordt de spanning in dat geval door de locomotief toch omgezet in een andere spanning waarmee wel gecommuniceerd kan worden?
Locomotieven zetten 25 kV AC om naar 1500 kV AC die de trein kan gebruiken, daarom vermelden alle M7's dat ze daar ookmee om kunnen, ze kunnen ingezet worden op lijnen met 25 kV AC. Locomotieven zetten 15 kV AC om naar 1 kV AC, iets waarmee de M7 niet om kan gaan.
maarten
Berichten: 337
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 01 mei 2024, 22:01
Gydo schreef: 01 mei 2024, 21:19
FLV-FGSP schreef: 19 feb 2024, 09:53 Volgens berichten uit Aken gaan ook de Duitsers vanaf december 2024 van de S41 spreken. RE29 blijft dan gereserveerd voor de toekomstige snellere trein.
Waar gaat die dan stoppen? Wat wordt de frequentie?
Dit is verre toekomst, ze bewaren gewoon de naam voor wanneer we die trein kunnen inzetten.
De Duitsers willen die doen stoppen in Keulen Messe Deutz, Keulen HBf, Düren, Stolberg HBf en Aachen HBf. Zij zien die graag dan direct doorrijden naar Luik, Leuven en Brussel. NMBS zou die graag eerst via de luchthaven sturen zodat die niet gebruikt wordt door pendelaars Leuven-Brussel. Ik denk ook dat de mogelijkheid tot de bediening van Welkenraedt, Verviers en mogelijks zelfs Pepinster en Angleur ook niet uit te sluiten valt.
Frequentie is hoogst waarschijnlijk een uurdienst, meer zou ik niet verwachten en minder zal een tijdelijke situatie zijn als proef of vanwege een tekort aan materiaal voor de hele dienst (zoals de snelle Benelux die begint met een paar ritten per dag).
Is dat niet iets waar je de RE1 voor kunt verlengen? En dan tot Luik of op zijn minst Verviers om aansluiting te geven op de IC-01/IC-12?
Uiteraard moet je dan meerspanningsmaterieel bestellen, en hopen dat bijvoorbeeld een Desiro HC die nu op de RE1 rijdt binnen profiel is in België.
desirootje
Berichten: 670
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 02 mei 2024, 07:44 Is dat niet iets waar je de RE1 voor kunt verlengen? En dan tot Luik of op zijn minst Verviers om aansluiting te geven op de IC-01/IC-12?
Uiteraard moet je dan meerspanningsmaterieel bestellen, en hopen dat bijvoorbeeld een Desiro HC die nu op de RE1 rijdt binnen profiel is in België.
Ik neem aan dat ze de extra capaciteit nodig hebben voor een nieuwe treindienst. Ze vinden snelheid ook zeer belangrijk op deze route, vandaar dat het stoppatroon meer lijkt op een Belgische IC dan de andere RE'en en dat ze hem graag via HSL4 zien gaan. Men lijkt zich ook sterk vast te houden aan het idee van een RE naar Brussel, ik denk niet dat ze blij gaan zijn met een eindpunt in Luik of zelfs Leuven.
desirootje
Berichten: 670
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 01 mei 2024, 12:01 De Benelux gaat trek-duw worden eens de nieuwe HLE17 er zijn.
Waarom hebben we dan ATB in de I11 gezet, of is dat niet door gegaan?
trainlovertje
Berichten: 2373
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 02 mei 2024, 08:41
Steven schreef: 01 mei 2024, 12:01 De Benelux gaat trek-duw worden eens de nieuwe HLE17 er zijn.
Waarom hebben we dan ATB in de I11 gezet, of is dat niet door gegaan?
Omdat ook het stuurrijtuig uitgerust moet zijn met ATB, lijkt me.
TKR
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door TKR »

De vraag lijkt mij eerder waarom we in sandwich compositie blijven rijden tot de HLE 17 geleverd is, en we niet nu al loc + stuurrijtuig rijden met de HLE 28.

m'n gokje van de dag is dat het I11 stuurrijtuig niet werkt met de HLE 28?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5331
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steve »

TKR schreef: 02 mei 2024, 10:13 m'n gokje van de dag is dat het I11 stuurrijtuig niet werkt met de HLE 28?
Ik had altijd gehoord dat dat inderdaad het grootste probleem was, misschien niet de zuivere basisfuncties zoals tractie en remmen maar toch genoeg verschillen om het onwerkbaar te maken?
260689
Berichten: 3362
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door 260689 »

TKR schreef: 02 mei 2024, 10:13 De vraag lijkt mij eerder waarom we in sandwich compositie blijven rijden tot de HLE 17 geleverd is, en we niet nu al loc + stuurrijtuig rijden met de HLE 28.

m'n gokje van de dag is dat het I11 stuurrijtuig niet werkt met de HLE 28?
De Traxxen hebben geen MUX systeem wat wel op de I11BDX zit. Op de T17 zal de module MUX inzitten om te kunnen communiceren naar het stuurrijtuig. Op de I11BDX komen ETCS (is reeds aanwezig) PZB (dacht geen LZB??) en ATB. Geïntegreerd in het scherm. Dus er zullen geen fysieke bakken in de stuurpost komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22537
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

desirootje schreef: 02 mei 2024, 08:41
Steven schreef: 01 mei 2024, 12:01 De Benelux gaat trek-duw worden eens de nieuwe HLE17 er zijn.
Waarom hebben we dan ATB in de I11 gezet, of is dat niet door gegaan?
Om trek en duw te kunnen/mogen rijden moet atb aanwezig zijn in elke stuurpost dus ook in die van de i11. Anders kan je er niet veel mee doen in Nederland.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22537
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke treinen Aken-België

Bericht door Steven »

260689 schreef: 02 mei 2024, 10:37
TKR schreef: 02 mei 2024, 10:13 De vraag lijkt mij eerder waarom we in sandwich compositie blijven rijden tot de HLE 17 geleverd is, en we niet nu al loc + stuurrijtuig rijden met de HLE 28.

m'n gokje van de dag is dat het I11 stuurrijtuig niet werkt met de HLE 28?
De Traxxen hebben geen MUX systeem wat wel op de I11BDX zit. Op de T17 zal de module MUX inzitten om te kunnen communiceren naar het stuurrijtuig. Op de I11BDX komen ETCS (is reeds aanwezig) PZB (dacht geen LZB??) en ATB. Geïntegreerd in het scherm. Dus er zullen geen fysieke bakken in de stuurpost komen.
De traxx werkt met ZMS/ZWS om te communiceren daar waar nmbs inderdaad mux gebruikt.
Plaats reactie