Pagina 6 van 7

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 06 jan 2024, 11:37
door Lynx
Het idee was inderdaad om vanaf april met reizigers te gaan rijden in een proefbedrijf. Het proefbedrijf zonder reizigers zou al eerder van start moeten gaan. Echter weet ik niet hoe het laatste afleveringsschema voor de ICNG-B eruit ziet en daarmee ook de planning voor het proefbedrijf met en zonder reizigers.
Het is goed mogelijk dat het proefbedrijf met reizigers inmiddels opgeschoven is naar juni om wat meer speling te hebben, maar dat deze treinritten nog niet uit de planner verwijderd zijn.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 06 jan 2024, 20:46
door Steven
Gewoon afwachten, als ze weer uit de planner verdwijnen tegen dan weten we het wel.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 07 jan 2024, 10:52
door dentheo
Anderzijds had ik ergens gelezen dat men meer treinen wilde inplannen tussen Amsterdam en Brussel om het wegvallen van de Eurostar, tijdens ombouw Amsterdam, te compenseren. De vroegere Thalys en de Benelux zouden die extra reizigers naar Brussel niet aankunnen. Die reizigers moeten idd allemaal van/naar Midi...

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 10 jan 2024, 21:50
door Commendatore
Maar voor regulier gebruik is het wel erg onhandig als ze niet in Noord en Centraal stoppen.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 10 jan 2024, 23:26
door desirootje
Eten ze ook niet extra capaciteit op door sneller door de NZV te gaan?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 11 jan 2024, 03:30
door DDietzen
De snelle ICNG-ritten gebruiken exact hetzelfde rijpad als de Eurostars, dus ervan uitgaand dat dat pad de hele dag elk (half)uur beschikbaar is, eten ze in ieder geval niet *extra* capaciteit op. Mogelijk zou dat juist wél het geval zijn als je wél een stop in Noord en/of Centraal inlast, omdat je dan later pas de NZV in kunt, de volgende trein niet strak erachter kan vertrekken uit Noord en/of je op een ander moment overkruist ten noorden van het Zuidstation.

Daarnaast zou ik het ietwat vreemd vinden als NS extra ritten moet optrommelen om een capaciteitsprobleem van Eurostar op te lossen; dat zijn immers twee verschillende bedrijven die tot op zekere hoogte elkaar beconcurreren.
Bovendien, was het plan niet juist dat de Eurostar Blue in vergelijkbare frequentie zou blijven rijden, enkel in de richting Amsterdam->Londen met een knip in Brussel voor alle checks, zoals tot oktober 2020 het geval was toen de Nederlandse terminals nog niet open waren? Dan zou er geen capaciteitsprobleem moeten zijn. Eerder een capaciteitsoverschot, zou ik denken, want een Eurostar Blue kan straks van Amsterdam tot Brussel weer tot de nok gevuld worden; nu rijden alle treinen meer dan de helft leeg omdat de krappe terminals in Amsterdam (250 pax) en Rotterdam (165 pax) niet zijn bemeten voor meer reizigers.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 11 jan 2024, 09:14
door rvdborgt
DDietzen schreef: 11 jan 2024, 03:30 Daarnaast zou ik het ietwat vreemd vinden als NS extra ritten moet optrommelen om een capaciteitsprobleem van Eurostar op te lossen; dat zijn immers twee verschillende bedrijven die tot op zekere hoogte elkaar beconcurreren.
Eurostar (beide smaken) wordt in Nederland geëxploiteerd door NS. Dat zie je ook op het ticket. Verder kan ik me heel goed voorstellen dat NS en Eurostar hierover afspraken maken.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 jan 2024, 10:58
door railtravelmanager
Lynx schreef: 06 jan 2024, 11:37 Het idee was inderdaad om vanaf april met reizigers te gaan rijden in een proefbedrijf. Het proefbedrijf zonder reizigers zou al eerder van start moeten gaan. Echter weet ik niet hoe het laatste afleveringsschema voor de ICNG-B eruit ziet en daarmee ook de planning voor het proefbedrijf met en zonder reizigers.
Het is goed mogelijk dat het proefbedrijf met reizigers inmiddels opgeschoven is naar juni om wat meer speling te hebben, maar dat deze treinritten nog niet uit de planner verwijderd zijn.
pas van midden juni 2024 zouden de ICNG stellen gaan rijden, is wel nog hoogst onzeker ... wordt pas een snelle Benelux geen stops in Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Noorderkempen, Breda :)

benieuwd of een kaartje dan duurder wordt tegenover de huidige sandwich treinen met 28/186 + IC rijtuigen

Erwin

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 jan 2024, 17:12
door HLE18
Als die zoals de Eurostar stapvoets door Mechelen gaat dan kunnen ze er evengoed stoppen.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 jan 2024, 17:38
door ovspotter_be
Doorheen Mechelen rijd de Eurostar al vlotjes indien ze over sporen 11 of 12 worden gestuurd, worden ze over spoor 7/8 gestuurd gaat het inderdaad wat trager.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 jan 2024, 23:56
door Steven
Sporen 7 en 8 = 40 km/u voor alle treinen of ze nu stoppen of niet.
Spoor 11 kan je tegen 90 berijden met het idee dat je moet afremmen naar 60 km/u om de wissel te nemen nabij Nekkerspoel. Om na die wissel terug te versnellen naar 90/140/160 . Spoor 12 gebruiken om naar Antwerpen te rijden zal men niet snel doen.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 04 feb 2024, 18:38
door wbrm
Vandaag zag ik iets voor 16u een ICNG in Antwerpen-Centraal op spoor 5. Geeft men ook opleiding op zondag?

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 04 feb 2024, 19:16
door Steven
Zowel gisteren als vandaag zijn er ritten om praktijkervaring te geven aan machinisten. Gisteren was ikzelf onder meer van de partij.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 04 feb 2024, 19:29
door Steve
Ik heb het misschien gemist, maar wat wordt eigenlijk de voorziene inzet van de ICNG's? 1 of 2 stellen? In het eerste geval lijkt het me toch een achteruitgang in capaciteit in vergelijking met de huidige ICR-stammen (van grofweg 480 naar 430?) in een context waar er veeleer capaciteit tekort dan te veel is, in het tweede geval weet ik niet of die samenstelling overal aan de perrons zal passen.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 04 feb 2024, 19:41
door groentje
Je kan ze dacht ik wel koppelen, en zouden we ook geen 2 treinen per uur gaan rijden, de Benelux van vandaag, met I11, en deze voor een snellere Benelux, die o.a de luchthaven en Breda overslaat?