ICNG stellen voor inzet in Nederland
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Ondertussen is de volgende ICNG-B klaar. In nederland is dit weekend de 3311 aangekomen en de 3312 staat te Antwerpen ter beschikking voor opleiding. Stellen 3301/3302/3303 zijn terug naar Polen gebracht om de nodige aanpassingen te krijgen na de testen/homologatie. Voor de 3301/3302 wil dat eveneens zeggen dat ze de “flow” kleuren krijgen.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Blijkbaar heeft de 3311 vandaag helaas zijn pantograaf verloren op een testrit in Nederland op een brug zonder bovenleiding.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Ik vraag me wel af wat er zo speciaal aan is, aangezien er in verschillende andere landen treinen van dit type rijden. Bij NS lijken ze verschillende kinderziekten te hebben, terwijl dat elders heel erg lijkt mee te vallen.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Technisch zijn de treinen die in Italië rijden behoorlijk verschillend, zo heb ik mij door Alstom laten vertellen. De Italiaanse versie zou (als ik het goed heb begrepen) niet alleen anders zijn door de andere eisen van de spoorwegonderneming, maar het interne treinnetwerk zou 'ouderwetse' technieken gebruiken, waar de NS-treinen een modernere variant hebben.
De ICNG is voor Alstom de eerste trein met dat type aansturing, als ik het goed heb begrepen. Daardoor moest dus ook de software zo ongeveer vanaf 0 ontwikkeld worden. Het heeft dan ook heel erg lang geduurd voor de basisfunctionaliteiten echt goed werkten, maar er zitten nog altijd bugs in die met komende softwareversies opgelost zouden moeten worden.
De ICNG is voor Alstom de eerste trein met dat type aansturing, als ik het goed heb begrepen. Daardoor moest dus ook de software zo ongeveer vanaf 0 ontwikkeld worden. Het heeft dan ook heel erg lang geduurd voor de basisfunctionaliteiten echt goed werkten, maar er zitten nog altijd bugs in die met komende softwareversies opgelost zouden moeten worden.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Dat lijkt mij een probleem dat je typisch eigenlijk alleen in NL kunt tegenkomen.
Nu vraag ik mij oprecht af of men hier een software bug ontdekt heeft of dat er ergens een instelling verkeerd is gedaan.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Stond de panto in de stand voor België ??? Is ooit nog gebeurd...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Dat gaat niet, je kiest in het systeem een land en daar horen spanningen bij die je kan kiezen. Je kan dus geen 3 kV kiezen en zo rijden in nederland want dan zegt hij dat de verkeerde spanning is gekozen. Tegenwoordig met alle software die je op een trein kan vinden zijn dergelijke dingen gemeten en gecontroleerd. Dit alles om de hoogspanningskringen van de trein te beschermen tegen verkeerde spanningen. Dit sluit echter nooit uit dat er alsnog iets fout gaat, software matig dan. Met een reeks 11 van de vroegere benelux had je dat soort beveiligingen niet.dentheo schreef: ↑22 nov 2023, 17:54Stond de panto in de stand voor België ??? Is ooit nog gebeurd...
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Er heeft ooit een Belgisch stel tests gereden in Nederland ... jaaren geleden, break ? Die kwam terug met een panto minder...
160kmh op Schiphollijn na Leiden ? Zitten daar bruggen ? Daar kom jij natuurlijk niet dikwijls meer...
160kmh op Schiphollijn na Leiden ? Zitten daar bruggen ? Daar kom jij natuurlijk niet dikwijls meer...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Op de Schiphollijn zit in brugje (het is echt niet groot) zonder bovenleiding tussen Sassenheim en Nieuw Vennep.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Vaststelling van de dag.
In de nmbs app zit vanaf 15 april 4x dag een ICNG naar Amsterdam. Deze relatie gaat rijden onder het treinnummer 95xx.
Vertrek
Brussel Amsterdam om 7u22/12u22/15u22/20u22
Vertrek
Amsterdam Brussel 8u38/12u38/17u38/19u38
Deze eerste diensten vallen perfect uit te voeren door 2 stellen ICNG.
In de nmbs app zit vanaf 15 april 4x dag een ICNG naar Amsterdam. Deze relatie gaat rijden onder het treinnummer 95xx.
Vertrek
Brussel Amsterdam om 7u22/12u22/15u22/20u22
Vertrek
Amsterdam Brussel 8u38/12u38/17u38/19u38
Deze eerste diensten vallen perfect uit te voeren door 2 stellen ICNG.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Dan is er toch ergens iemand met heel veel vertrouwen in dat materieel.
Op dit moment is de inzet in NL redelijk stabiel, maar om nu al een dienstregeling op te stellen met materieel dan nog moet afgeleverd worden, is toch misschien iets te ambitieus.
Op dit moment is de inzet in NL redelijk stabiel, maar om nu al een dienstregeling op te stellen met materieel dan nog moet afgeleverd worden, is toch misschien iets te ambitieus.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
2 stellen volstaan om deze dienst te doen. De 3312 is beschikbaar. De 3311 volgt snel als 3301/3302/3303 terug zijn van hun retrofit dan heb je plots als 5 stellen beschikbaar. Dus afwachten wat het gaat worden maar als die alle 5 beschikbaar zijn over een dikke 3 maand dan is dat zeker mogelijk.
Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland
Hebben ze het nu opnieuw in hun hoofd gehaald om Brussel-Centraal en zeker Brussel-Noord over te slaan?! Een paar dagen geleden nog eens bevestigd dat het het drukste station is van heel het land (Brussel-Zuid zelfs achter zowdl Noord als Centraal!), en het overslaan maakt dat iedereen die via noorden of oosten komt (L36, L50, L60, L161) al gauw 20 tot 30 minuten extra overstaptijd moet uittrekken.