hier nog niet zien passeren, maar mss interessant voor België: een aantal ritten van de Flixtrein Keulen - Berlijn worden verlengd tot/start in Aken vanaf 15/12. Concreet gaat het om een
vertrek om 5:48 in Aken (12:06 in Berlijn) op maandag, vrijdag en zaterdag -> geen aansluiting uit BE
vertrek om 15:13 in Aken (21:30 in Berlijn Hbf) op maandag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag
Terugreizen
vertrek om 8:28 in Berlin Hbf (14:22 in Aken) op maandag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag
vertrek om 16:28 in Berlijn Hbf (22:23 in Berlijn Hbf) op op donderdag, vrijdag en zondag -> geen aansluiting meer naar BE
ianryckewaert13 schreef:
Nu de Vectron toelating gekregen heeft in belgië. zou flixtrain een licentie kunnen vragen om op Brussel te rijden van Berlijn
Dan zullen we ze wel andere Vectrons moeten voorzien, want ze rijden nu met Vectrons van het type AC (alternating current, enkel geschikt voor 15 kV of 25kV wisselstroom). Enkel de Vectron MS (meerspanningsloc) kan zowel in Duitsland als in België rijden, als ik dat goed begrepen heb.
ianryckewaert13 schreef:
Nu de Vectron toelating gekregen heeft in belgië. zou flixtrain een licentie kunnen vragen om op Brussel te rijden van Berlijn
Dan zullen we ze wel andere Vectrons moeten voorzien, want ze rijden nu met Vectrons van het type AC (alternating current, enkel geschikt voor 15 kV of 25kV wisselstroom). Enkel de Vectron MS (meerspanningsloc) kan zowel in Duitsland als in België rijden, als ik dat goed begrepen heb.
Voorlopig rijdt er helemaal niks meer van Flixtrain tussen Aken, Berlijn en Leipzig. FlixMobility heeft het contract met de exploitant, BahnTouristikExpress, verscheurd. Alleen de route FLX10 Berlijn - Stuttgart kan nog rijden (exploitant: LEO Express), totdat FlixMobility een nieuwe vervoerder heeft weten te strikken.
AlexNL schreef:Voorlopig rijdt er helemaal niks meer van Flixtrain tussen Aken, Berlijn en Leipzig. FlixMobility heeft het contract met de exploitant, BahnTouristikExpress, verscheurd. Alleen de route FLX10 Berlijn - Stuttgart kan nog rijden (exploitant: LEO Express), totdat FlixMobility een nieuwe vervoerder heeft weten te strikken.
NMBS zou de i6 en i10 rijtuigen kunnen laten ombouwen voor flixtrain en de verbinding naar Brussel verzekeren
AlexNL schreef:Voorlopig rijdt er helemaal niks meer van Flixtrain tussen Aken, Berlijn en Leipzig. FlixMobility heeft het contract met de exploitant, BahnTouristikExpress, verscheurd. Alleen de route FLX10 Berlijn - Stuttgart kan nog rijden (exploitant: LEO Express), totdat FlixMobility een nieuwe vervoerder heeft weten te strikken.
NMBS zou de i6 en i10 rijtuigen kunnen laten ombouwen voor flixtrain en de verbinding naar Brussel verzekeren
Waarom zou de NMBS daar in hemelsnaam aan meehelpen? Flixtrain is net een fenomeen dat bestreden moet worden. NMBS wil de service naar Duitsland verbeteren met IC's tot Aken of Keulen waar er goede aansluitingen zijn, de concurrentie met die reizigers gaan laten lopen is niet het plan.
Shrek schreef: ↑15 mei 2020, 01:51
Waarom zou de NMBS daar in hemelsnaam aan meehelpen? Flixtrain is net een fenomeen dat bestreden moet worden. NMBS wil de service naar Duitsland verbeteren met IC's tot Aken of Keulen waar er goede aansluitingen zijn, de concurrentie met die reizigers gaan laten lopen is niet het plan.
Het begrip 'bestreden worden' zou ik niet gebruiken; het zou een waardig alternatief zijn voor de reiziger die als hoofdcriteria goedkoop reizen voorop stelt. Ze zijn welkom in België als het van mij afhangt.
Zo denk ik er ook over, maar het is nu ook niet aan de NMBS om een potentiële concurrent binnen te halen.
Flixtrein is amper een vervoersmaatschappij, het gaat hooguit om een handig verkoopsplatform, voor al hun ritten zijn ze afhankelijk van derden. Vandaar dat de Flixtrain van HKX wegviel, de samenwerking werd stopgezet. De NMBS zou dan zelf moeten zorgen voor materieel, personeel én een flink deel van het commerciële risico dragen, enkel om hun trein te 'mogen' beschilderen in het Flix-groen en hun tickets daar te mogen verkopen. Dat is interessant voor kleinere spelers met een beperkt marktaandeel, maar NMBS lijkt me zelf groot genoeg om desnoods zo'n verbinding op eigen houtje te doen, als ze dat zouden willen. Of als samenwerking met DB, dat kan ook.
AlexNL schreef: ↑12 mei 2020, 00:24
Voorlopig rijdt er helemaal niks meer van Flixtrain tussen Aken, Berlijn en Leipzig. FlixMobility heeft het contract met de exploitant, BahnTouristikExpress, verscheurd. Alleen de route FLX10 Berlijn - Stuttgart kan nog rijden (exploitant: LEO Express), totdat FlixMobility een nieuwe vervoerder heeft weten te strikken.
De komende maanden zou de flixtrain zowieso niet rijden vanwege de corona crisis
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
AlexNL schreef: ↑12 mei 2020, 00:24
Voorlopig rijdt er helemaal niks meer van Flixtrain tussen Aken, Berlijn en Leipzig. FlixMobility heeft het contract met de exploitant, BahnTouristikExpress, verscheurd. Alleen de route FLX10 Berlijn - Stuttgart kan nog rijden (exploitant: LEO Express), totdat FlixMobility een nieuwe vervoerder heeft weten te strikken.
Shrek schreef: ↑15 mei 2020, 01:51
Waarom zou de NMBS daar in hemelsnaam aan meehelpen? Flixtrain is net een fenomeen dat bestreden moet worden. NMBS wil de service naar Duitsland verbeteren met IC's tot Aken of Keulen waar er goede aansluitingen zijn, de concurrentie met die reizigers gaan laten lopen is niet het plan.
Het begrip 'bestreden worden' zou ik niet gebruiken; het zou een waardig alternatief zijn voor de reiziger die als hoofdcriteria goedkoop reizen voorop stelt. Ze zijn welkom in België als het van mij afhangt.
Zeker niet, de Flixtrains haalden eerder mensen uit de Bussel dan uit de IC/ICE. En eens ze de weg anar het perron gevonden hebben... Flixtrain is/was een mooie aanvulling op het bestaande aanbod voor een ander publiek.
Moet Thalys Izy dan ook bestreden worden?
Joris schreef: ↑16 mei 2020, 04:33
Of tot Flix zelf vervoerder wordt?
Niet onmogelijk, maar niet waarschijnlijk. FlixMobility is een verkoopplatform, de daadwerkelijke exploitatie wordt gedaan door allerlei onderaannemers. Ze rijden zelf geen enkele bus, bijvoorbeeld.