Pagina 3 van 7

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 16 nov 2023, 13:33
door Steven
jknockaert schreef: 16 nov 2023, 12:26
Steven schreef: 16 nov 2023, 12:18 Als treinbestuurder krijg je alleen maar tenenkrommende gedachten als je ziet wat ze daar geplaatst hebben. Alsof men dit even heeft ontworpen tijdens het ontbijt op een stuk krantenpapier.
Ik bedenk me ook wel eens dat ze misschien teveel naar lijn 2 hebben gekeken waar na vertrek de lange neutrale secties bergop genomen moeten worden...
Goh bij ons is dat veruit het enige plekje waar je wat ?? bij kunt plaatsen en dan nog valt het mee, maar een spanningsluis (VC0) en een fasescheiding (PL) elkaar zomaar laten opvolgen is toch wat overdreven. Al een geluk dat we met de ICNG er iets vlotter kunnen door geraken, met een proefondervindelijke manier al op 1 VCO getest (vanuit Breda naar Noorderkempen en die gaat ook bergop). Hierbij kan ik zeggen dat je met de traxx in het beste gevallen met 80 km/u zit als je uw omschakeling start, bij de ICNG was dat afgelopen vrij (bij wat vettig weer) toch een 92 km/u om door diezelfde zone te geraken. De andere locaties op de HSL heb ik nog niet zelf bereden met de ICNG. Door de iets hogere snelheid ben je dus ook wat vlotter door de zone heen zonder spanning.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 16 nov 2023, 14:00
door Lynx
Inderdaad is het snellere optrekken op lage snelheden van de ICNG erg prettig bij deze situaties. Ook de vervelende situatie met het SMB vlak voor de spanningssluis van Breda -> Rotterdam is nu een stuk eenvoudiger (ook al was het met Traxx+ICR ook goed te doen, mits het niet te glad was).

Overigens gaat de PL daar als het goed is over niet al te lange tijd (lees: het zou ergens in 2024/2025 moeten gebeuren) verdwijnen en schuift ook dat vervelende SMB een stukje op, zodat je net even wat meer vaart kan maken tussen het SMB en de VCO.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 16 nov 2023, 14:29
door Steven
Is dat dan al beslist en vastgelegd? Ik had de indruk dat we nog een eeuwigheid konden wachten op het verplaatsen van die PL.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 16 nov 2023, 15:15
door Lynx
De PL gaat niet verplaatst worden, maar eenvoudigweg permanent geschakeld. De beslissing is al een tijdje terug genomen.
Er was eerst sprake van een tijdelijke situatie waarin de PL wel permanent geschakeld zou zijn, maar het ETCS commando voor de PL er nog in zou zitten (dan hoefde er bij stilstand in ieder geval niet geschakeld te worden), maar zoals ik het heb begrepen wilde men eigenlijk niet dat de ETCS niet overeen zou komen met de situatie buiten, dus is besloten om het allemaal gelijk te trekken met het verplaatsen van het SMB en het bijbehorende aanpassen van ETCS en de seinen op het klassieke net (omdat de remwegafstand korter wordt moeten er cijferbakken onder de seinen geplaatst worden).
De exacte planning ken ik niet, ik meende dus 2024 of 2025. Het kan echter net zo goed uitgesteld worden, het blijft immers het spoor :mrgreen:

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 16 nov 2023, 23:41
door pietje
Lynx schreef: 16 nov 2023, 14:00...schuift ook dat vervelende SMB een stukje op, zodat je net even wat meer vaart kan maken tussen het SMB en de VCO.
(Sorry, wat is een SMB nu weeral?)

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 16 nov 2023, 23:45
door DDietzen
SMB staat voor Stop Marker Board, als het ware het equivalent van een sein in ETCS. Kenmerkend verschil is dat het SMB zelf een statisch plaatje is (blauw vierkant met gele driehoek) en geen zichtbaar signaal geeft.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 17 nov 2023, 02:31
door Steven
Hier heb je een foto van zo’n SMB. Dit is de Nederlandse versie, de Belgische en Franse variant van dit bord is iets groter in afmeting maar ziet er verder hetzelfde uit. Dit specifiek SMB is dan nog voorzien van een oprijlamp (in België noemen we dat een overschrijdingslicht). Als de lamp gaat branden past de machinist de geldende regels toe om die SMB voorbij te rijden. Het oplichten van de lamp heeft niet noodzakelijk een belangrijke betekenis aangezien veel afhangt in welke hoedanigheid je daar aankomt (dit betreft ettelijke pagina’s ETCS regels waarbij ik dan nog onderscheid moet maken tussen regels in België en Nederland).

IN dit geval kan je het SMB 2208 terugvinden nadat je Hoofddorp bent voorbijgereden op weg naar Rotterdam, dit is het eerste SMB van de HSL Zuid. Hier schakelt in normale omstandigheden elke trein om van ETCS level 1 naar level 2. Dit gaat automatisch, de machinist ziet om scherm het symbool aanpassen van ETCS en volgt verder gewoon de opdrachten op die het te zien krijgt.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 nov 2023, 12:44
door KlaasjeNL
Lynx schreef: 16 nov 2023, 14:00
Overigens gaat de PL daar als het goed is over niet al te lange tijd (lees: het zou ergens in 2024/2025 moeten gebeuren) verdwijnen en schuift ook dat vervelende SMB een stukje op, zodat je net even wat meer vaart kan maken tussen het SMB en de VCO.
De maatregelen worden februari 2024 geëffectueerd.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 nov 2023, 19:25
door AlexNL
Off-topic, maar ik moet 'm toch even kwijt: Phase Lock (PL) is de meest gekunstelde Engelse term die ik ooit heb gehoord voor een fasescheiding.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 nov 2023, 19:30
door jan_olieslagers
KlaasjeNL schreef: 18 nov 2023, 12:44 geëffectueerd.
Huh. Hoe is dat in het Nederlands?
Phase Lock (PL) is de meest gekunstelde Engelse term die ik ooit heb gehoord voor een fasescheiding.
Tsja, "lock" kan ook staan voor "sas" of "sluis", dat is nog zo verkeerd niet... Maar "Phase separation" of "phase separator" waren misschien duidelijker geweest, jawel.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 nov 2023, 19:31
door Lynx
Klaag eens bij Rijkswaterstaat, die hebben de boel ontworpen :mrgreen:
Neutral section is de gebruikelijke term inderdaad, geen idee waarom PL gebruikt wordt. Maar goed, het staat zo in de officiële documentatie, dus is dat de formele term.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 nov 2023, 19:35
door Steven
PL staat voor phase lock. Dat is de Engelse term die men gebruikt in ETCS waar alle afkortingen uit het Engels komen.
Al is men in België niet consequent. Want we spreken bij ons van ETCS niveau 1 waar het eigenlijk ETCS level 1 moet zijn.

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 18 nov 2023, 23:49
door AlexNL
Lynx schreef: 18 nov 2023, 19:31 Klaag eens bij Rijkswaterstaat, die hebben de boel ontworpen :mrgreen:
Neutral section is de gebruikelijke term inderdaad, geen idee waarom PL gebruikt wordt. Maar goed, het staat zo in de officiële documentatie, dus is dat de formele term.
Ik gok op een ambtenaar of ingenieur die het Engelstalige jargon niet geheel machtig is en er daarom maar een Van Dale op heeft nageslagen. fase + sluis = phase lock. :lol:

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 19 nov 2023, 10:27
door Lynx
Dat klinkt inderdaad als een logische verklaring :lol:

Re: ICNG stellen voor inzet in Nederland

Geplaatst: 20 nov 2023, 20:15
door 4303
Voor de liefhebbers. In het Engels noemt dit neutral section. En in het Frans coupez courant.