Re: Nimes Pont du Gard / Montpellier Sud de France
Geplaatst: 10 jul 2023, 00:04
Toegegeven, daar heeft @Portbou wat mij betreft wél een punt. Sowieso, die tramlijn had er al moeten liggen, maar de afwerking heeft nog maar eens vertraging opgelopen. Maar al bij al is Montpellier-Sud de France verre van het slechtste bietenveldstation van Frankrijk, die prijs gaat voor mij tot op heden naar Meuse TGV, gevolgd door Aix-en-Provence-TGV. Als je van onbereikbaar spreekt...
Hebben we het over hetzelfde ?pietje schreef: ↑09 jul 2023, 21:42Misschien omdat in de richting van Bordeaux de klassieke lijn ook veelal geschikt is voor 200 km/h, waardoor je ook via de klassieke lijn snel in Poitiers en Tours kan geraken?Portbou schreef: ↑09 jul 2023, 21:14 Wat ik me ook afvraag : waarom hebben ze in Frankrijk voor de lijn naar Bordeaux expliciet NIET gekozen voor bietenstations ?
Daar is wel degelijk gekozen voor bediening van de stadscentra en heeft men geïnvesteerd in de nodige aansluitingen ter hoogte van Poitiers en Angoulême.
Ik ben ook absoluut niet tegen bypasses rond de steden en dus ook niet tegen de HSL richting Spanje die Nîmes en Montpellier vermijdt. Maar het moet dan ook een echte bypass zijn waarover de treinen aan hoge snelheid en zonder stops naar hun verder gelegen bestemming rijden.pietje schreef: ↑09 jul 2023, 21:42 Ik denk vooral dat het niet verkeerd is dat de HSL's rechtstreeks naar de centrale stations rijden, maar dat het op termijn voordelig kan zijn om rond steden als Antwerpen en Luik een bypass te voorzien.
Maar dan eerder binnen enkele decennia, want er zijn dringendere dingen te (ver)bouwen
Parijs-Barcelona met vliegtuig = minder dan 2h, per trein 6h30.groentje schreef: ↑09 jul 2023, 23:55 @Portbou: dat jij weinig belang hecht aan de snelheid waarmee je met de TGV in Barcelona geraakt, mag goed zijn, maar dat geldt niet voor de massa reizigers die tot op de dag van vandaag liever het vliegtuig nemen. De route via de HSL wint vandaag 'maar' 15 min, niet meteen gigantisch
Door welke ingreep ?maar dat zou binnenkort wel eens serieus meer kunnen worden.
Versnelling is zeker nuttig maar het zal meer moeten zijn dan 15'. De HSL die Nîmes en Montpellier links laat liggen vind ik daarvoor zeer bruikbaar. Maar laat het dan ook echt een by-pass zijn en laat de treinen geen tijd verliezen met stops in alibi-stations.
In de huidige organisatie van Frankrijk, met de keiharde scheiding tussen commercieel lange-afstandsverkeer en regionaal beheerde TER's, is dat toch redelijk utopisch ?En om even te vloeken in de kerk, mochten ze een deftige TER-dienst uitvoeren tussen Valence-TGV en Valence-Ville, zou ik er eigenlijk weinig tegen hebben dat alle TGV's via dat station worden geleid, ipv een handvol dat de laatste km komt boemelen op het lokale net. Het probleem is net dat dat die TER-dienst bijlange niet frequent genoeg is, en bovendien hopeloos traag. Maak daar voor mijn part een pendeltrein elke 10-15' die er 5' over doet, met inbegrepen TER in een TGV-ticket, en je spreekt over een heel andere dienst dan één die de stad links laat liggen en je afhankelijk maakt van de auto.
Spanje is inderdaad nog een serieuze graad erger.groentje schreef: ↑10 jul 2023, 00:23 En ik zie wél ruimte voor sommige stations op zo'n omleidingsspoor. Voorzichtig, en goed voor- en natransport is zeker nodig, maar geen probleem met stations als Kassel-Wilhelmshöhe, Avignon-TGV en in se zelfs niet met Lyon-St-Exupéry (wél met de afpersing die de Rhônexpress...). Ik zie zelfs Amsterdam-Zuid ooit nog goed komen (ja, ik weet het, Amsterdam-Centraal is waar iedereen naartoe wil, maar uitbreiding daar is zo goed als onmogelijk, en met de metro ben je op bijna alle bestemmingen in Amsterdam net zo vlot of zelfs vlotter vanuit Zuid...)
Kortom, er moet een goed plan zijn, en alles moet goed doorberekend worden. Maar de Franse nieuwe TGV-stations kunnen er al bij al mee door, in tegenstelling tot hun Spaanse collega's, die zelfs resoluut centraal gelegen stations sluiten ten voordele van een randligging.
Neen, jullie hebben het niet over hetzelfde. Pietje heeft het over de getrokken Corail-rijtuigen die aan 200km/h over de klassieke lijn voorbijflitsen, jij over de TGV's. Al snap ik het punt dat pietje wil maken niet echt, want er zijn namelijk geen zogenoemde bietenstations langs deze lijn (behalve evt St-Pierre-des-Corps dan, maar dat ligt eigenlijk niet langs de LGV zelf). Of heeft pietje het over omleidingen via de klassieke lijn bij problemen op de LGV?Portbou schreef: ↑10 jul 2023, 00:11Hebben we het over hetzelfde ?pietje schreef: ↑09 jul 2023, 21:42Misschien omdat in de richting van Bordeaux de klassieke lijn ook veelal geschikt is voor 200 km/h, waardoor je ook via de klassieke lijn snel in Poitiers en Tours kan geraken?Portbou schreef: ↑09 jul 2023, 21:14 Wat ik me ook afvraag : waarom hebben ze in Frankrijk voor de lijn naar Bordeaux expliciet NIET gekozen voor bietenstations ?
Daar is wel degelijk gekozen voor bediening van de stadscentra en heeft men geïnvesteerd in de nodige aansluitingen ter hoogte van Poitiers en Angoulême.
Ze hebben er nu net voor gekozen om zowel de non-stop TGV's als de TGV's die stoppen in Poitiers en Angouleme over de HSL te laten rijden en niet over de klassieke lijn.
En daartoe hebben ze zowel ter hoogte van Poitiers als ter hoogte van Angoulême aansluitingen gemaakt tussen de HSL en de centraal gelegen treinstations.
Dat is een radicaal andere keuze dan wat ze op alle andere HSL's in Frankrijk gedaan hebben en lijkt me veel beter. Maar waarom die keuze ?
De ambitie moet dan ook zijn om veel meer reizigers te vervoeren, niet enkel de reeds overtuigde liefhebbers. Die zouden zelfs met de trein reizen mocht dat met Corails zijn aan max. 200 km/u. Maar mits wat pedagogische uitleg dat je met de trein heel wat tijd kan winnen door het wegvallen van het voor- en natransport en de veel minder stringente veiligheidscontroles, ben ik wel hoopvol dat je behoorlijk wat van die reizigers kan overtuigen.Portbou schreef: ↑10 jul 2023, 00:35Parijs-Barcelona met vliegtuig = minder dan 2h, per trein 6h30.groentje schreef: ↑09 jul 2023, 23:55 @Portbou: dat jij weinig belang hecht aan de snelheid waarmee je met de TGV in Barcelona geraakt, mag goed zijn, maar dat geldt niet voor de massa reizigers die tot op de dag van vandaag liever het vliegtuig nemen. De route via de HSL wint vandaag 'maar' 15 min, niet meteen gigantisch
Wie vandaag voor de trein kiest gaat niet overstappen naar het vliegtuig omdat de reistijd stijgt naar 6h45.
Evenmin gaat iemand die vandaag voor het vliegtuig kiest van mening veranderen als de treinreistijd daalt naar 6h15.
Zoals @trainlovertje al zei, ik dacht aan de LGV naar Perpignan. Dan zou een Parijs-Barcelona in ca. 4u mogelijk moeten zijn... En indien de frequentie hoog genoeg is, kan je enkele treinen versnellen en tussenliggende stations overslaan. Maar de vraag rechtvaardigt denk ik wel enkele treinen mét halte in Nîmes en Montpellier, zelfs als dat in een station buiten de stad is.Door welke ingreep ?maar dat zou binnenkort wel eens serieus meer kunnen worden.
Kijk, nu zeg je het zelf : voor- en natransport zorgt voor een drempel.
De bietenstations zijn er nu dus ze zullen ook wel gebruikt gaan worden. Maar ik blijf van mening dat ze die stations niet hadden moeten bouwen.Zoals @trainlovertje al zei, ik dacht aan de LGV naar Perpignan. Dan zou een Parijs-Barcelona in ca. 4u mogelijk moeten zijn... En indien de frequentie hoog genoeg is, kan je enkele treinen versnellen en tussenliggende stations overslaan. Maar de vraag rechtvaardigt denk ik wel enkele treinen mét halte in Nîmes en Montpellier, zelfs als dat in een station buiten de stad is.
Amsterdam is groot genoeg om twee spoorwegknooppunten te hebben en Amsterdam-Zuid is dan de perfecte keuze. Het station bestaat al, de metro ligt er al,...groentje schreef: ↑10 jul 2023, 00:23 Ik zie zelfs Amsterdam-Zuid ooit nog goed komen (ja, ik weet het, Amsterdam-Centraal is waar iedereen naartoe wil, maar uitbreiding daar is zo goed als onmogelijk, en met de metro ben je op bijna alle bestemmingen in Amsterdam net zo vlot of zelfs vlotter vanuit Zuid...)
Amsterdam heeft meer dat twee grote spoorwegknooppunten. Grote knooppunten vind je bij Sloterdijk, Centraal, Schiphol, Zuid en iets minder groot ook Bijlmer ArenA en Amstel. Die liggen mooi gespreid over de stad (niet zoals in Brussel vlak bij elkaar) en zijn allemaal goed verknoopt met metro, tram en bus (als is Zuid al bij al niet erg efficiënt van/naar bus en tram). Enkel Duivendrecht is een beetje mislukt.
Dat kan allemaal wel zijn, maar de vraag is of er wel een alternatief is. Als de bestaande stations vol zitten, zitten ze vol. Er komen extra treinen bij, je kan die laten doorrijden of in een nieuw station laten stoppen. Waarmee zijn ze daar dan het best geholpen? Geen nieuwe treinen of nieuwe treinen die wat verderop stoppen?
Nîmes is het kleinste station met 4 sporen en ziet op een weekdag volgende treinen passeren.Shrek schreef: ↑10 jul 2023, 14:24Dat kan allemaal wel zijn, maar de vraag is of er wel een alternatief is. Als de bestaande stations vol zitten, zitten ze vol. Er komen extra treinen bij, je kan die laten doorrijden of in een nieuw station laten stoppen. Waarmee zijn ze daar dan het best geholpen? Geen nieuwe treinen of nieuwe treinen die wat verderop stoppen?