Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Plaats reactie
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Nadleeh »

Een naar treinongeluk vanochtend in Luxemburg, nabij Bettembourg. Op de spoorlijn van de hoofdstad naar het Franse Thionville zijn een goederentrein en een reizigerstrein op elkaar geklapt. De machinist van de reizigerstrein is hierbij jammerlijk genoeg om het leven gekomen. Er zouden op moment van schrijven nog drie mensen zwaargewond zijn, waarvan een in kritieke toestand. De goederentrein werd als ik het goed zag getrokken door een Belgische loc van de HLE 13 serie, de reizigerstrein bestond uit de CFL 2200 serie.

Op wort.lu staan foto's waarop de ravage duidelijk zichtbaar is: http://www.wort.lu/fr/luxembourg/collis ... 63e13aa8e6

Geschreven wordt dat ETCS op dit baanvak nog niet geactiveerd is. Het is -logischerwijs- nog onduidelijk waarom MEMOR II+ hier heeft gefaald en of het met ETCS voorkomen kon worden. De plek van het ongeval is niet waar in 2006 bij Zoufftgen ook een groot ongeval plaats vond.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Steve »

Inderdaad duidelijk een HLE 13 (in de Duitse versie van hetzelfde artikel zie je een foto waaruit duidelijk blijkt dat het de 1309 is) en dus weer eentje die in die contreien sneuvelt. Erachter hangt er een tweede, die lijkt alvast minder toegetakeld. Verbleekt natuurlijk allemaal bij het menselijke leed...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef:Een naar treinongeluk vanochtend in Luxemburg, nabij Bettembourg. Op de spoorlijn van de hoofdstad naar het Franse Thionville zijn een goederentrein en een reizigerstrein op elkaar geklapt. De machinist van de reizigerstrein is hierbij jammerlijk genoeg om het leven gekomen. Er zouden op moment van schrijven nog drie mensen zwaargewond zijn, waarvan een in kritieke toestand. De goederentrein werd als ik het goed zag getrokken door een Belgische loc van de HLE 13 serie, de reizigerstrein bestond uit de CFL 2200 serie.

Op wort.lu staan foto's waarop de ravage duidelijk zichtbaar is: http://www.wort.lu/fr/luxembourg/collis ... 63e13aa8e6

Geschreven wordt dat ETCS op dit baanvak nog niet geactiveerd is. Het is -logischerwijs- nog onduidelijk waarom MEMOR II+ hier heeft gefaald en of het met ETCS voorkomen kon worden. De plek van het ongeval is niet waar in 2006 bij Zoufftgen ook een groot ongeval plaats vond.
ETCS is wèl actief op het baanvak, maar nog niet op de trein (HLE 13).
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Nadleeh »

Dankje. Dat verschil werd me niet duidelijk uit het artikel :oops: .
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Asterix »

Volgens een update in het artikel zou nochtans de passagierstrein een rood sein hebben genegeerd. De HKM lijkt wel te wisselen van spoor met een regimeverandering. Ik zie echter geen sein staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Volgens een update in het artikel zou nochtans de passagierstrein een rood sein hebben genegeerd. De HKM lijkt wel te wisselen van spoor met een regimeverandering. Ik zie echter geen sein staan.
Misschien is het artikel dan niet helemaal correct :wink:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Robin »

Shrek schreef:
Nadleeh schreef:Een naar treinongeluk vanochtend in Luxemburg, nabij Bettembourg. Op de spoorlijn van de hoofdstad naar het Franse Thionville zijn een goederentrein en een reizigerstrein op elkaar geklapt. De machinist van de reizigerstrein is hierbij jammerlijk genoeg om het leven gekomen. Er zouden op moment van schrijven nog drie mensen zwaargewond zijn, waarvan een in kritieke toestand. De goederentrein werd als ik het goed zag getrokken door een Belgische loc van de HLE 13 serie, de reizigerstrein bestond uit de CFL 2200 serie.

Op wort.lu staan foto's waarop de ravage duidelijk zichtbaar is: http://www.wort.lu/fr/luxembourg/collis ... 63e13aa8e6

Geschreven wordt dat ETCS op dit baanvak nog niet geactiveerd is. Het is -logischerwijs- nog onduidelijk waarom MEMOR II+ hier heeft gefaald en of het met ETCS voorkomen kon worden. De plek van het ongeval is niet waar in 2006 bij Zoufftgen ook een groot ongeval plaats vond.
ETCS is wèl actief op het baanvak, maar nog niet op de trein (HLE 13).
ik dacht dat deze al wel actief was anders (in de machinekamer moeten de nodige schakelaars toch op staan anders krijg je problemen)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Misschien is het artikel dan niet helemaal correct :wink:
Tja, leek me ook wel vreemd. Ik was er niet bij.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door dentheo »

Dit was toch komende uit richting Berchem ?
Sporenplan.nl blijkt hier niet meer te kloppen ? Vier sporen voor de perrons ?

opgelost: de goederentrein kwam vanuit Frankrijk en het gebeurde bij het kruisend binnenrijden van de goederenbundel. Dit in tegenstelling met de eerste berichten in de pers.
Laatst gewijzigd door dentheo op 15 feb 2017, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Shrek »

Robin schreef: ik dacht dat deze al wel actief was anders (in de machinekamer moeten de nodige schakelaars toch op staan anders krijg je problemen)
De ETCS-computer krijgt misschien wel stroom, maar deze doet niets meer dan de signalen van de antenne naar de TBL1+ doorgeven.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door Hobbes »

De goederentrein, komende uit Frankrijk, was inderdaad aan het wisselen om de bundel van Bettembourg binnen te rijden.

De (lege) reizigerstrein die richting Thionville reed is door het rode sein gereden en heeft zo de aanrijding veroorzaakt.
ETCS is in dienst op het materieel van CFL, het grensbaanvak Bettembourg-Thionville is reeds uitgerust met ETCS maar nog niet gehomologeerd, dus nog niet in gebruik...
Doordat de trein zich in de overschakelzone ETCS/MEMOR2+ bevond is dit kunnen gebeuren.

ETCS op de T13 had dit ongeval niet kunnen voorkomen, aangezien voor deze trein het sein open stond.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Treinbotsing Luxemburg - Thionville

Bericht door IGBT-6000 »

Memor2+, Memor , Crocodile ... : deze houden geen trein tegen om door rood te rijden . Nog maar eens een pleidooi om deze systemen uit de jaren 50 van de vorige eeuw op pensioen te sturen . En liefst zo rap mogelijk . En vervangen door ETCS (en niet een per land specifieke versie; dit jaagt alleen de kosten op, vertraagt de invoering doorheen Europa en dient alleen maar om de markt af te schermen).
Plaats reactie