Pagina 2 van 3

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 15 jul 2022, 10:56
door TB_worden
DR-fan schreef: 13 jul 2022, 08:21
ronny schreef: 24 jun 2022, 14:48 1. Mogelijks denkt NVA na volgende verkiezingen aan een staatshervorming waarbij de spoorwegen naar Vlaams niveau zou gaan. Dan is de aanleg van een treinverbinding naar Maastricht in de (verre) toekomst nog mogelijk.
Laat maar. Ze hebben De Lijn al de grond in gesaneerd dus laat ze aub niet in de buurt van de spoorwegen komen. Die partij is 100% anti-spoorvervoer zoals al meermaals werd bewezen: torpederen van tramplannen in Limburg, naar de luchthaven, in Vlaams-Brabant, naar Ekeren en Brasschaat...
Dat het geen OV-liefhebbende partij is, is een feit. Maar dat Spartacus begraven is, is een uitstekende zaak. Alleen jammer dat de fondsen die er niet meer aan uitgegeven worden niet integraal naar spoorontwikkeling gaan.

Anderzijds, waarom zou je (veel) geld investeren in het Limburgs spoor als de NMBS toch 0,0 interesse heeft om hier iets te doen?

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 15 jul 2022, 11:10
door trainlovertje
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 10:56 Anderzijds, waarom zou je (veel) geld investeren in het Limburgs spoor als de NMBS toch 0,0 interesse heeft om hier iets te doen?
Is dat zo?

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 15 jul 2022, 11:59
door Shrek
trainlovertje schreef: 15 jul 2022, 11:10
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 10:56 Anderzijds, waarom zou je (veel) geld investeren in het Limburgs spoor als de NMBS toch 0,0 interesse heeft om hier iets te doen?
Is dat zo?
20 jaar geleden wel, toen men begon met Spartacus. Maar intussen zijn de tijden veranderd, het vervoerspotentieel is overal toegenomen waardoor de interesse bij de NMBS ongetwijfeld gegroeid is. Maar eigenlijk maakt het niet uit, het is de politiek die beslist of er geïnvesteerd wordt of niet.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 15 jul 2022, 12:09
door trainlovertje
Shrek schreef: 15 jul 2022, 11:59
trainlovertje schreef: 15 jul 2022, 11:10
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 10:56 Anderzijds, waarom zou je (veel) geld investeren in het Limburgs spoor als de NMBS toch 0,0 interesse heeft om hier iets te doen?
Is dat zo?
20 jaar geleden wel, toen men begon met Spartacus. Maar intussen zijn de tijden veranderd, het vervoerspotentieel is overal toegenomen waardoor de interesse bij de NMBS ongetwijfeld gegroeid is. Maar eigenlijk maakt het niet uit, het is de politiek die beslist of er geïnvesteerd wordt of niet.
Dat is inderdaad waar ik op doelde: het probleem ligt momenteel niet bij het spoorbedrijf, maar bij de politiek.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 15 jul 2022, 12:35
door groentje
@TB_worden: waarom vind je het zo'n goede zaak dat de Spartacustramplannen voorgoed begraven lijken? Spartacus (met sneltrams!) is in mijn ogen the next best thing wanneer spoorlijn 20 niet heropend raakt, en ik betwijfel nog steeds dat er iets van in huis zal komen van een heropening. Mijn vrees is dat de hevige oppositie tegen de tram (zelfs wanneer dat voor een heropening is van spoorlijn 20) Limburg uiteindelijk met lege handen zal achterlaten...

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 15 jul 2022, 18:19
door TB_worden
groentje schreef: 15 jul 2022, 12:35 @TB_worden: waarom vind je het zo'n goede zaak dat de Spartacustramplannen voorgoed begraven lijken? Spartacus (met sneltrams!) is in mijn ogen the next best thing wanneer spoorlijn 20 niet heropend raakt, en ik betwijfel nog steeds dat er iets van in huis zal komen van een heropening. Mijn vrees is dat de hevige oppositie tegen de tram (zelfs wanneer dat voor een heropening is van spoorlijn 20) Limburg uiteindelijk met lege handen zal achterlaten...
Ik geloof gewoon niet in het concept van een sneltram in een ruraal gebied als Limburg.
Als frequent stoppend (toch frequenter dan een trein) OV in een dichtbevolkte cluster van steden zoals de Nederlandse Randstad, oké.
Of als pendelvervoer tussen een grote stad en haar hinterland (Brussel, Antwerpen,...) waar mensen owv bijvoorbeeld hun werk effectief in die steden moet zijn...
Hier moest het vooral dienen als Vlaams alternatief voor een (toen zeker) doodbloedend federaal spooraanbod.
Vanuit Noord-Oost-Limburg had ik er sowieso niks aan, maar als ik in pakweg Hechtel op een frequent stoppende tram moet stoppen om dan pas in Hasselt op een reguliere trein naar Brussel te stappen pas ik, en neem ik de auto tot Hasselt.
Hetzelfde voor plezierverplaatsingen. Men sprak bijvoorbeeld van een lijn van Hasselt over Genk tot Maasmechelen Village. Driekwart van de shoppers daar zijn niet eens van de buurt, die komen dus ook al met de auto, blijft over de shoppingtram tussen Hasselt en Maastricht.
Als dat al een succes zou worden, is het de hele investering m.i. niet waard.
Zet dan in op een heraanleg van spoorlijnen 20 en 18 met twee of drie stations met uitgebreide parkeermogelijkheid voor de zo gewilde intermodaliteit.
Maar dan is ook weer de vraag waarom daarin te investeren als er vanuit federale hoek - noch vanwege de regering noch vanwege de NMBS - nog maar de intentie is om er iets mee te doen?
En dat Limburg met lege handen gaat achterblijven, klopt. Maar dat is nog geen reden om geld weg te gooien aan een prestigeproject, om 'toch maar iets te doen'...

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 15 jul 2022, 19:23
door Paul
Ik heb horen waaien dat busconstructeurs (Van Hool?) ook ferm gelobbyd hebben om voor 'trambussen' te kiezen. Ik weet niet of dat klopt?

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 15 jul 2022, 22:56
door groentje
@TB_worden: OK, duidelijk. Ik ben het niet helemaal met je eens, een lightrail à la Kassel had volgens mij wel degelijk nuttig kunnen zijn, maar ik begrijp je scepsis.
Menige zijlijn wordt in het buitenland met relatief lichte voertuigen bediend, zonder doorgaande verbindingen. Ik denk o.a. aan de Noordelijke nevenlijnen in Nederland, de Nordjyske Jernbaner, menig privaat lijntje in Zwitserland... Hoewel ik ook graag een doorgaande verbinding tussen pakweg Maastricht en Antwerpen zou zien, denk in niet dat het zo'n probleem zou zijn mocht dit netwerk los staan van de rest van het spoornet. Maar dan zijn er wel voertuigen nodig die voldoende snelheid halen en (bijna) volledig in eigen bedding rijdt.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 16 jul 2022, 01:07
door Portbou
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 18:19 als ik in pakweg Hechtel op een frequent stoppende tram moet stoppen om dan pas in Hasselt op een reguliere trein naar Brussel te stappen pas ik, en neem ik de auto tot Hasselt.
Hoe frequent zou die tram eigenlijk stoppen dan ? Ik dacht dat de haltes ver uit elkaar zouden liggen (zoals bij de tram van Willebroek naar Brussel)

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 16 jul 2022, 10:50
door maarten
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 18:19
Ik geloof gewoon niet in het concept van een sneltram in een ruraal gebied als Limburg.
Als frequent stoppend (toch frequenter dan een trein) OV in een dichtbevolkte cluster van steden zoals de Nederlandse Randstad, oké.
Of als pendelvervoer tussen een grote stad en haar hinterland (Brussel, Antwerpen,...) waar mensen owv bijvoorbeeld hun werk effectief in die steden moet zijn...
Ik denk dat de aantrekkingskracht de potentiele rijtijdswinst was geweest. Het is een beetje vreemd dat je meer dan een uur bezig bent voor goed 30 km, en dat zul je ook niet gauw kunnen versnellen door de dorpen heen. Je moet dan al vanaf Bilzen via de E313 verder rijden.

Maar goed, het project was natuurlijk dood op het moment dat het nodig werd een tweede spoorlijn van Bilzen naar Hasselt te bouwen.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 16 jul 2022, 12:18
door giuseppe
De simpelste oplossing voor het geldtekort zou zijn geweest om enkel de stadstraces te schrappen en een wissel te plaatsen voor Diepenbeek en naar spoor 1 in Maastricht te gaan. In de plannen van De Lijn was de volledige onderbouw geschikt voor treinen alla Desiro of Flirt. En op het Nederlandse stuk zou dan enkel bovenleiding en ETCS aangelegd moeten worden.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 16 jul 2022, 15:10
door TB_worden
Portbou schreef: 16 jul 2022, 01:07
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 18:19 als ik in pakweg Hechtel op een frequent stoppende tram moet stoppen om dan pas in Hasselt op een reguliere trein naar Brussel te stappen pas ik, en neem ik de auto tot Hasselt.
Hoe frequent zou die tram eigenlijk stoppen dan ? Ik dacht dat de haltes ver uit elkaar zouden liggen (zoals bij de tram van Willebroek naar Brussel)
Dat was toch 1 van de argumenten pro-tram ipv trein? Frequentere stops, dichter bij de dorpskernen?

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 16 jul 2022, 15:26
door TB_worden
groentje schreef: 15 jul 2022, 22:56 @TB_worden: OK, duidelijk. Ik ben het niet helemaal met je eens, een lightrail à la Kassel had volgens mij wel degelijk nuttig kunnen zijn, maar ik begrijp je scepsis.
Menige zijlijn wordt in het buitenland met relatief lichte voertuigen bediend, zonder doorgaande verbindingen. Ik denk o.a. aan de Noordelijke nevenlijnen in Nederland, de Nordjyske Jernbaner, menig privaat lijntje in Zwitserland... Hoewel ik ook graag een doorgaande verbinding tussen pakweg Maastricht en Antwerpen zou zien, denk in niet dat het zo'n probleem zou zijn mocht dit netwerk los staan van de rest van het spoornet. Maar dan zijn er wel voertuigen nodig die voldoende snelheid halen en (bijna) volledig in eigen bedding rijdt.
Ik zou dat ook allemaal wel graag zien :wink: In de tijd van koning auto werd er een vierbaansweg aangelegd tussen Maaseik en Maasmechen, soms denk ik dan eens van wat als hier a la Kusttram een tram in het midden reed?
Wat betreft Spartacus vraag ik me specifiek voor Limburg ag of het sop de kool wel waard is. Een netwerk vanuit Brussel of Antwerpen naar het hinterland, of een netwerk vanuit Brussels Airport, allemaal verdedigbaar maar Limburgers zijn m.i. beter af met frequenter pendelvervoer en een meer uitgebreid en robuuster treinaanbod vanuit de bestaande stations.

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 17 jul 2022, 12:55
door groentje
Het originele concept voor Spartacus was hybride, een tram in Hasselt en Maastricht met weliswaar meer haltes, maar ook niet overdreven (in Hasselt eentje aan het station, eentje aan de Kanaalkom, aan het Kolonel Dusartplein en aan het provinciehuis), maar behalve de bediening van de universiteitscampus zou je verder een klassieke treinbediening krijgen tot aan Maastricht. Voor een plannetje:
https://m.standaard.be/cnt/dmf20190718_ ... 69d965944b

Re: LIJN 20 Y Beverst- Maastricht en mogelijke oplossingen

Geplaatst: 20 jul 2022, 22:46
door K V B
TB_worden schreef: 15 jul 2022, 10:56 Anderzijds, waarom zou je (veel) geld investeren in het Limburgs spoor als de NMBS toch 0,0 interesse heeft om hier iets te doen?
Waarom zou de NMBS geïnteresseerd moeten zijn? Bouw gewoon de lijn uit, en besteed de exploitatie aan. Hoeft niet door de NMBS gedaan te worden, toch?