Pagina 1 van 1

Brede middenberm E19

Geplaatst: 09 jun 2022, 11:10
door TKR
Het valt me op dat de middenberm van de E19 zeer breed is. Zijn of waren hier plannen om de L25N te verlengen langs de E19 tot in Kontich?
Misschien als snelle bypass van Mechelen voor de Thalys, Eurostar en Benelux?

Re: Brede middenberm E19

Geplaatst: 09 jun 2022, 11:23
door trainlovertje
Die brede middenberm lag daar niet voor spoorwegdoeleinden, maar wordt er nu wel voor gebruikt tussen Machelen en Mechelen-Zuid. Initieel wou men daar rijstroken leggen tussen Antwerpen en Brussel, waarbij enkel een afrit thv Mechelen-Noord zou komen.
Eigenlijk staat alles mooi uitgelegd op Wikipedia onder het kopje 'de middenstrook': https://nl.wikipedia.org/wiki/A1_%28Bel ... prov=sfla1

Re: Brede middenberm E19

Geplaatst: 09 jun 2022, 11:38
door Steven
Inderdaad. De ooit geplande maar nooit uitgevoerde supersnelweg Brussel Antwerpen.

Re: Brede middenberm E19

Geplaatst: 09 jun 2022, 11:44
door Shrek
L25N verlengen heeft niet veel zin vandaag, er is immers nog wat capaciteit over op L25. Bovendien zou je rond Berchem gigantische werken moeten uitvoeren om L25N op de rest aangesloten te krijgen, daardoor is de komende 50 jaar toch geen budget.

Re: Brede middenberm E19

Geplaatst: 09 jun 2022, 15:33
door jan_olieslagers
Toen het eenmaal duidelijk was dat die supersnelweg in het midden er niet ging komen, was Luc Versteylen slim genoeg om er in de plaats een bos te laten aanleggen; en omdat het toen juist de vreselijke dagen waren van het Dutrouxverhaal werd het het Witte Kinderbos. Een stuk van dat bos moest dan weer plaats maken voor L25N, ik herinner me dat Infrabel vervangend bos heeft aangeplant - in Vilvoorde, dacht ik?

Re: Brede middenberm E19

Geplaatst: 09 jun 2022, 15:38
door jan_olieslagers
Bovendien zou je rond Berchem gigantische werken moeten uitvoeren om L25N op de rest aangesloten te krijgen, daardoor is de komende 50 jaar toch geen budget.
Het enige mogeljke scenario in Berchem zou nmbm zijn om de HSL-sporen zuidwaarts vanaf Antwerpen-Centraal ondergronds te houden, met mogelijks ondergrondse perrons in Berchem. Inderdaad geen goedkope grap, temeer omdat men daar de Antwerpse ringautostrade ondergronds zou moeten kruisen, terwijl de huidige sporen eroverheen gaan. Wie weet valt zoiets te kaderen in de aangekondigde overkoepeling van die ringautostrade - maar dat gaat ook nog niet voor morgen zijn, zelfs niet voor overmorgen.

Bovendien is er verder naar het zuiden ook geen plaats voor een extra dubbelspoor: Mortsel, Hove, Kontich zitten allemaal eivol gebouwd. Pas ten zuiden van Duffel komt er wat ademruimte. En er waren plannen om L25N inderdaad tot zover door te trekken, vanuit het zuiden, maar zelfs die waren nu opgeborgen wegens gebrek aan budget, dacht ik?

Re: Brede middenberm E19

Geplaatst: 09 jun 2022, 15:58
door rdv
jan_olieslagers schreef: 09 jun 2022, 15:33 Toen het eenmaal duidelijk was dat die supersnelweg in het midden er niet ging komen, was Luc Versteylen slim genoeg om er in de plaats een bos te laten aanleggen; en omdat het toen juist de vreselijke dagen waren van het Dutrouxverhaal werd het het Witte Kinderbos. Een stuk van dat bos moest dan weer plaats maken voor L25N, ik herinner me dat Infrabel vervangend bos heeft aangeplant - in Vilvoorde, dacht ik?
Inderdaad, in Houtem (Vilvoorde) werd een bos van 50 ha aangelegd om de gekapte bomen op de middenberm van de E19 te vervangen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_Kinderbos
https://www.natuurenbos.be/sites/defaul ... sroute.pdf

Re: Brede middenberm E19

Geplaatst: 09 jun 2022, 19:20
door ovspotter_be
Laat ik nu net in Houtem (Vilvoorde) wonen, en ik kan inderdaad bevestigen dat er naast de E19 een prachtig stukje bos ligt dat is aangeplant ter compensatie van de gekapte bomen voor L25N.
Zeker eens de moeite waard voor een mooie wandeling over het vlonderpad.