Ik kom vaak in het station Rotterdam-Centraal.
Als ik zit te wachten op de trein zie ik altijd iets waar ik geen verklaring voor heb.
Telkens als er een intercity aankomt met 2 Traxx'en (1 vooraan en 1 achteraan), laat de treinbestuurder de tweede panto omhoog op de 2 loks van zodra de trein gestopt is.
Als hij vertekt gaan die panto's weer naar beneden.
Weet iemand wat de reden daarvoor is ?
Twee of vier panto's
Re: Twee of vier panto's
Bij de Traxx gaat dat automatisch (net als bij de mDDM/DDZ motorwagen na 5 minuten), bij ander materieel (bijvoorbeeld loc type 1700) moet de machinist dat handmatig doen. Overigens is het bij de Traxx maar op één van de twee locs: namelijk op de locomotief die de rijtuigen van stroom voorziet.
De tweede stroomafnemer komt omhoog om de stroomafname over beide stroomafnemers te verdelen en daarmee te voorkomen dat bij (te) lange stilstand de bovenleiding te warm wordt, met een mogelijke breuk van dien.
De tweede stroomafnemer komt omhoog om de stroomafname over beide stroomafnemers te verdelen en daarmee te voorkomen dat bij (te) lange stilstand de bovenleiding te warm wordt, met een mogelijke breuk van dien.
Laatst gewijzigd door Lynx op 08 sep 2019, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Twee of vier panto's
Bedankt voor de uitleg.
Het is inderdaad maar 1 van de locs, vandaag eens extra op gelet.
Het is inderdaad maar 1 van de locs, vandaag eens extra op gelet.
Re: Twee of vier panto's
Op onze HLE18 is het ook zo dat de 25 kv panto omhoog komt na een tiental minuten.