Nieuw type sein?
Nieuw type sein?
Op lijn 17 in Tessenderlo staat bij de uitrit van het station richting Diest een sein zoals ik er nog nooit een gezien heb, zie de foto hieronder.
Ik vermoed dat dit er gekomen is na de recente opheffing van de blokpost in Tessenderlo en de invoering van 'pendelverkeer' op lijn 17.
Kan iemand mij vertellen
1) wat de precieze betekenis is van dit sein?
2) waar er eventueel nog dergelijke seinen staan op het Belgische spoorwegnet?
Bij voorbaat dank.
Ik vermoed dat dit er gekomen is na de recente opheffing van de blokpost in Tessenderlo en de invoering van 'pendelverkeer' op lijn 17.
Kan iemand mij vertellen
1) wat de precieze betekenis is van dit sein?
2) waar er eventueel nog dergelijke seinen staan op het Belgische spoorwegnet?
Bij voorbaat dank.
Re: Nieuw type sein?
Je kan dit ook zien in Marbehan. Is inderdaad eigen aan lijnen met pendelverkeer. Dit heeft alles te maken met de overgang van verkeer. Dit om te voorkomen dat die trein er heel de tijd in kleine beweging aan het rijden is. Je zal het dus niet snel vinden aangezien het aantal lijnen met dit soort verkeer weinig voorkomt.
Re: Nieuw type sein?
Om het een klein beetje uit te leggen: dat bord is eigenlijk de representatie van een groot stopsein type I, met brandend groen licht.
Dus als je het overschrijdt wordt je grote beweging normaalspoor. Wordt inderdaad enkel gebruikt op lijnen met pendelverkeer, ofwel aan het begin van de lijn om kleine beweging om te zetten in grote als je de lijn oprijdt in kleine beweging, ofwel het vertrek uit de installatie toelaat na mondeling bevel.
Op lijn 87 bij Lessines kan je het ook terugvinden.
Dus als je het overschrijdt wordt je grote beweging normaalspoor. Wordt inderdaad enkel gebruikt op lijnen met pendelverkeer, ofwel aan het begin van de lijn om kleine beweging om te zetten in grote als je de lijn oprijdt in kleine beweging, ofwel het vertrek uit de installatie toelaat na mondeling bevel.
Op lijn 87 bij Lessines kan je het ook terugvinden.
Re: Nieuw type sein?
Ik probeer een manier te bedenken om dat deftig te beveiligen in ETCS, maar ik kan er niet meteen iets op vinden
Re: Nieuw type sein?
Of zo'n bord veel zin heeft is een andere vraag.
Op zulke lijnen is de refertesnelheid toch veelal 40 km/u, wat ook de maximum snelheid is van kleine beweging.
Voor de bestuurder vervalt de rit op zicht maar dat is ook het enige voordeel dat ik kan bedenken.
Op zulke lijnen is de refertesnelheid toch veelal 40 km/u, wat ook de maximum snelheid is van kleine beweging.
Voor de bestuurder vervalt de rit op zicht maar dat is ook het enige voordeel dat ik kan bedenken.
Re: Nieuw type sein?
Voor de treinbestuurders van de NMBS is ROZ in KB 30 km/h sinds december. En 30 km/h / 20 km/h in GB.Tim schreef:Of zo'n bord veel zin heeft is een andere vraag.
Op zulke lijnen is de refertesnelheid toch veelal 40 km/u, wat ook de maximum snelheid is van kleine beweging.
Voor de bestuurder vervalt de rit op zicht maar dat is ook het enige voordeel dat ik kan bedenken.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Nieuw type sein?
Aan de overzijde van het spoor, om Tessenderlo binnen te rijden dus, staat dit sein. Ook iets speciaals...
Re: Nieuw type sein?
Ook dit is eigenlijk niet eens zo vreemd.
Om Marbehan nog maar eens ter sprake te brengen; daar vind je ongeveer hetzelfde aan de olieaansluiting.
Daar is de ondertekst Franchissement sur ordre d'un agent qualifié en Franchissement sur ordre de la cabine.
Het bord eerste vertrek voor bediening met pendelverkeer (zo heet het dus officieel) heeft een groot voordeel voor de bestuurders.
Bij ongevallen maakt het net het verschil tussen ontslagen van het kunnen stoppen of wel moeten kunnen stoppen.
Ook te vinden op lijnen 207, 155, 155/1,...komt sinds een paar jaar maar voor en logisch dat je het niet meteen opgemerkt hebt.
Om Marbehan nog maar eens ter sprake te brengen; daar vind je ongeveer hetzelfde aan de olieaansluiting.
Daar is de ondertekst Franchissement sur ordre d'un agent qualifié en Franchissement sur ordre de la cabine.
Het bord eerste vertrek voor bediening met pendelverkeer (zo heet het dus officieel) heeft een groot voordeel voor de bestuurders.
Bij ongevallen maakt het net het verschil tussen ontslagen van het kunnen stoppen of wel moeten kunnen stoppen.
Ook te vinden op lijnen 207, 155, 155/1,...komt sinds een paar jaar maar voor en logisch dat je het niet meteen opgemerkt hebt.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Nieuw type sein?
Dat is dan een regel opgelegd door de NMBS zelf. Dat mag ook, operatoren mogen hun eigen strengere regels opleggen.HLE 2302 schreef: Voor de treinbestuurders van de NMBS is ROZ in KB 30 km/h sinds december. En 30 km/h / 20 km/h in GB.
Re: Nieuw type sein?
Men wil een algemene regel van 30 km/u opleggen voor ROZ in alle omstandigheden doch (volgens ik heb horen waaien) zou infrabel niet meewerken. Waardoor er momenteel nog een zekere keuze mogelijk is.
Re: Nieuw type sein?
Dat komt er vanzelf wel eens er overal ETCS ligtSteven schreef:Men wil een algemene regel van 30 km/u opleggen voor ROZ in alle omstandigheden doch (volgens ik heb horen waaien) zou infrabel niet meewerken. Waardoor er momenteel nog een zekere keuze mogelijk is.
Re: Nieuw type sein?
Vanwaar de term "pendelverkeer" ? Zijn dat heen en weer rijdende treintjes ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuw type sein?
Dat zijn lijnen waar amper een trein komt hoor dus in het meervoud schrijven zou ik al niet doen. Meestal is dat maar 1 trein per dag of zelfs maar 1 keer per week.
Re: Nieuw type sein?
'Pendelverkeer' betekent, dacht ik, dat er in principe maar één trein tegelijk op de hele lijn mag zijn. Pas als die weer terug is mag er een volgende op.dentheo schreef:Vanwaar de term "pendelverkeer" ? Zijn dat heen en weer rijdende treintjes ?
Re: Nieuw type sein?
Nu voor mij is pendelen hetzelfde treintje dat steeds heen en weer rijdt...maar ja...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide