een trein mag niet buitenrijden met een defekte waakinrichting, koplampen idem, zonder het nodige veiligheidsmaterieel, ontbreken van remmen, gebarsten remmen, ..... het lijstje is vrij lang
Steven schreef:een trein mag niet buitenrijden met een defekte waakinrichting, koplampen idem, zonder het nodige veiligheidsmaterieel, ontbreken van remmen, gebarsten remmen, ..... het lijstje is vrij lang
neen niet echt omdat die (afhankelijk van het materieel) gekoppeld is aan de waakinrichting en moet je bijgevolg beide afzonderen (dit is het geval indien het de voorganger betreft, gong fluit), zoals je merkt hebben een aantal onderdelen binnen een trein soms invloed op andere delen waardoor je dan bijgevolg niet meer mag rijden.
Ik begrijp niet dat men geen memor+ maakt, er kunnen toch gemakkelijk verschillende spanningen opgezet worden: negatief, positief +50V en positief + 500V ofzo.
er is dus een opvolger van memor, maar die noemt gewoon TBL en op zich heeft die ook een opvolger ETCS genaamd, in de voorgaande systemen heeft men besloten niet meer verder te investeren.
Wover schreef:Ik begrijp niet dat men geen memor+ maakt, er kunnen toch gemakkelijk verschillende spanningen opgezet worden: negatief, positief +50V en positief + 500V ofzo.
Memor+ bestaat, toch op papier en evt in test fase. Geen idee of ze het ooit zullen installeren.
Memor+ zou bestaan in een krokodil op 200m voor het sein. Als het sein een rood seinbeeld vertoond mag je niet sneller rijden dan 40 km/h anders een noodremming.
TBL1 is geen verplicht systeem. Ze hebben mij zelfs verteld dat de privé-maatschappijen er geen toegang tot hebben.
ETCS is idd de toekomst en moet geïnstalleerd worden op alle nieuwe of vernieuwde lijnen. ETCS is een onderdeel van het ERTMS.
info: https://www.infrabel.be/portal/page/por ... MS?lang=nl
heel eenvoudig, TBL 1 is nooit ver genoeg uitgewerkt, er zijn te weinig seinen van een baken tbl1 voorzien om dit te kunnen opleggen aan de operatoren. daarom de verplichting memor te hebben
Steven schreef:heel eenvoudig, TBL 1 is nooit ver genoeg uitgewerkt, er zijn te weinig seinen van een baken tbl1 voorzien om dit te kunnen opleggen aan de operatoren. daarom de verplichting memor te hebben
En op hoeveel lijnen ligt TBL2, alleen Hsl Leuven Luik ?
ja idd enkel op L2, maar tussen TBL 1 en 2 is dan ook een enorm verschil, bij TBL2 spreken we niet meer van laterale seinen (lichten) zoals dit wel het geval is bij TBL 1, TBL1 doet enkel maar een controle op de seinen en de aard van de beweging. TBL 2 doet ook snelheidscontroles en controle op de remming.
Steven schreef:ja idd enkel op L2, maar tussen TBL 1 en 2 is dan ook een enorm verschil, bij TBL2 spreken we niet meer van laterale seinen (lichten) zoals dit wel het geval is bij TBL 1, TBL1 doet enkel maar een controle op de seinen en de aard van de beweging. TBL 2 doet ook snelheidscontroles en controle op de remming.
En voor dat ene stukje moest men alle Thalyssen en ICes aanpassen ????
Lichtjes uit de hand gelopen hobby van enkele mensen bij de directie ????
neen, op de moment dat L2 in aanleg was, was er gewoonweg nog geen sprake van etcs overal te installeren. TBL2 stond volledig op punt en is best een compleet veilig systeem. je moet daar echt niet te veel verkeerd doen op die lijn om er afgestraft te worden door de tbl2. daar waar de etcs nu nog steeds kinderziektes vertoond. ter info op L96N staat ook TBL2 ondanks er laterale seinen staan.