Voorstadsnetten in België (S-Net)
Voorstadsnetten in België (S-Net)
Weet er iemand waarom er vanaf 3 September een S-Net (voorstadsnet) word gevestigd in Gent?
Alvast Bedankt Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Alvast Bedankt Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
Dat zal wel puur een commerciële zet zijn. Ze noemen dan ook enkel de stoptreinen die tussen Sint-Pieters en Dampoort rijden S-treinen. Misschien omdat de City Passes niet goed verkopen?
In Antwerpen, Charleroi en Luik gebeurt trouwens ongeveer hetzelfde:
Antwerpen: S3x
Luik: S4x
Gent: S5x
Charleroi : S6x
In Antwerpen, Charleroi en Luik gebeurt trouwens ongeveer hetzelfde:
Antwerpen: S3x
Luik: S4x
Gent: S5x
Charleroi : S6x
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
Maakt deel uit van het project AnGeLiC dat in die steden ook een S aanbod wil maken. Er zal echter nog veel water naar zee stromen voor we overal van een echt GEN kunnen spreken.
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
Voorlopig gaat het inderdaad puur om rebranding, maar laat ons hopen dat het de (vroege) voorbode is van een frequentieverhoging.
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
In 2021 komen er een heleboel MW41 vrij uit Limburg, die zouden misschien iets mogelijk maken.
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
Al is een hoge frequentie op die verbinding niet evident gezien de grote stukken enkelspoor ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
Als het in de spits lukt in beide richtingen een halfuurfrequentie aan te houden op nagenoeg al die verbindingen (door de P-treinen), dan zou je toch verwachten dat dat ook mogelijk moet zijn buiten de spits? Dat zou al een grote eerste stap zijn om die verbindingen aantrekkelijker te maken.
-
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
Heeft dat ook niets te maken met de goederentreinen die op lijn 58 rijden? Tussen Gentbrugge en Wommelgem moeten de treinen naar de westelijke kant van de kanaalhaven daar het spoor delen met de S51.
Vreemd trouwens dat de L-2 Zeebrugge-Mechelen niet is opgenomen in het S-net. Zijn er geen plannen om die halfuurlijks te maken als de werken aan spoorlijn 50A klaar zijn?
Vreemd trouwens dat de L-2 Zeebrugge-Mechelen niet is opgenomen in het S-net. Zijn er geen plannen om die halfuurlijks te maken als de werken aan spoorlijn 50A klaar zijn?
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
Ik denk dat je gerust kan stellen dat de naamgeving geen enkel verband houdt met capaciteit of frequentie. Dus als ze die trein vaker willen laten rijden (het stuk Brugge-Mechelen dan toch) dan zal dat wel gewoon gebeuren.BlackEagle schreef: ↑28 aug 2018, 12:22 Vreemd trouwens dat de L-2 Zeebrugge-Mechelen niet is opgenomen in het S-net. Zijn er geen plannen om die halfuurlijks te maken als de werken aan spoorlijn 50A klaar zijn?
-
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
Weet ik wel, maar als de ambitie is om voorstadsvervoer aantrekkelijker te maken, moet men die S-netten op termijn toch uitbouwen tot aantrekkelijke producten. En dus de frequentie opvoeren rond de steden en dit consequent marketen als S-treinen.Shrek schreef: ↑28 aug 2018, 12:58Ik denk dat je gerust kan stellen dat de naamgeving geen enkel verband houdt met capaciteit of frequentie. Dus als ze die trein vaker willen laten rijden (het stuk Brugge-Mechelen dan toch) dan zal dat wel gewoon gebeuren.BlackEagle schreef: ↑28 aug 2018, 12:22 Vreemd trouwens dat de L-2 Zeebrugge-Mechelen niet is opgenomen in het S-net. Zijn er geen plannen om die halfuurlijks te maken als de werken aan spoorlijn 50A klaar zijn?
Momenteel rijden slechts 7 van de 26 S-verbindingen 2x/u (S1, S2, S5, S8, S20, S32 en S61). Het zou toch de bedoeling moeten zijn om dit aantal met de volgende vervoersplannen op te trekken en daarvoor de nodige infrastructuurinvesteringen te doen?
Re: Voorstadsnet Gent (S-Net)
De nodige infrastructuurwerken zijn bezig, maar dat neemt natuurlijk zijn tijd. Zolang FGSP niet afgewerkt is zou ik op niet teveel hopen.BlackEagle schreef: ↑28 aug 2018, 14:45 Momenteel rijden slechts 7 van de 26 S-verbindingen 2x/u (S1, S2, S5, S8, S20, S32 en S61). Het zou toch de bedoeling moeten zijn om dit aantal met de volgende vervoersplannen op te trekken en daarvoor de nodige infrastructuurinvesteringen te doen?
Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)
het belangrijkste verschil zou volgens mij wel eens de "besparing" erop kunnen zijn tijdens de vakantie maanden:
S-treinen blijven rijden, en de L treinen niet (altijd)
S-treinen blijven rijden, en de L treinen niet (altijd)
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)
Maar wat is de reden dat de stoptrein van Gent naar Aalter/Brugge en naar Dendermonde geen S-Trein wordt maar een "gewone L-trein"?
Dit is toch verwarrend voor de reiziger!!!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dit is toch verwarrend voor de reiziger!!!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Voorstadsnetten in België (S-Net)
Dat lijkt mij wel heel ver van de pot gerukt, er zijn echt geen plannen in die richting. Ik zou het niet verder zoeken dan: die trein bedient ook de agglomeraties van Mechelen en Brugge en is dus niet specifiek Gents of Oost-vlaams.
Hetzelfde geldt voor de L Antwerpen-Leuven die ook geen Antwerps S-nummer gekregen heeft hoewel hij tussen Lier en Antwerpen even goed dienst doet als.