Beste TB_worden, toch enkele opmerkingen bij uw post "Niet echt lectuur voor een treinforum".TB_worden schreef: ↑09 feb 2022, 15:56 Niet echt lectuur voor een treinforum, maar je kan de moeder niet aansprakelijk stellen voor het overlijden van het kind als er ettelijke honderden meters afstand en een flinke tijd overheen gegaan is.
Nu soit, geen enkel parket gaat vervolgen en geen enkele rechter gaat veroordelen, natuurlijk. En dat is ook maar logisch, dit is een ongelooflijk spijtig voorval.
Beseft U +/-95 % van het spoorwegpersonneel kan op de een of andere dag te maken krijgen met art 419 SW, zonder het te beseffen zolang alles goed gaat. Dit is natuurlijk geen exclusiviteit voor hen.
Dit hangt hen als een zwaard van Damocles boven hun hoofd bij de uitvoering van hun job. En dit van een spoorlegger tot.....traffic controller.
Hebt U al gedacht aan de gevolgen van een noodremming uitgevoerd door een treinbestuurder en per ongeluk zijn er gewonden op zijn trein door dit voorval. Hoe denkt U dat dit afloopt? Treinreiziger gewond..legt klacht neer ...PV...gestuurd naar Parket....en dan ? Alles is mogelijk. Wat was de reden van de noodremming??
Slechte stop aan perron...deuren openen en treinreiziger valt in de ballast....
Een seingever geeft een overschreidingsbeval af aan een treinbestuurder op 100 km van zijn seinpost en doet een vergissing bij het aanleggen van een manuele reisweg...gevolg gekwetsten. Wat denkt U wat er gaat gebeuren??
Een spoorarbeider voert een slechte lokale beveiliging uit colega gaat werken op spoor dat nog in dienst is ...enz
Gelukkig door het professionalisme van hen gebeurt dit niet elke dag, maar het kan.
Dus de fysieke afstand tussen "de dader" en de plaats waar er doden/gewonden vallen volgens dit artikel 419 is niet belangrijk.
Daarom dat ik zeg dat het zeer goed kennen en uitvoeren van de reglementering zeer belangrijk is voor alle spoorpersonneel.
Gelukkig beperkt het spoorbedrijf zich niet enkel tot de kleur van de locomotiefjes of wagonnetjes.