rdv schreef:De verbindingen ts de grote steden van centrum naar centrum zijn vrij goed, maar eens je naar de stadsrand moet is het problematisch. Als ik van Zwijnaarde naar mijn kantoor in Jette ga, doe ik daar anderhalf tot twee uur over met de trein (incl. voor- en natransport). Met de auto, zelfs met files, is dat zelden meer dan 75 minuten.
Wat mij het meest stoort is, na de belabberde communicatie, het feit dat je eigenlijk niet op het OV kan rekenen. Als je een belangrijke afspraak hebt, moet je eigenlijk een verbinding vroeger nemen. Ik moet regelmatig naar Namen. Door de slechte aansluitingen vanuit Gent betekent dat een trein een uur vroeger nemen om zeker op tijd te zijn. Om zeker te zijn dat ik mijn vergadering in Namen haal om 12u, vertrek ik om 9u in Gent. Gelukkig heb ik in Namen een plaats waar ik kan werken.
Daarom dat je, als je als OV geloofwaardig met de auto wil concurreren je minstens een halfuursdienst nodig hebt.
Ik woon en werk nu al 12 jaar in Zwitserland. Bij mijn vorige werkgever was het zo dat je voor zakelijke verplaatsingen verplicht het OV moest nemen. En vergaderingen werden zo gepland dat je makkelijk met de trein kan.
Maar de spoorwegen werken daar dus wel aan mee, door in de grote knooppunten de treinen allemaal op hetzelfde moment te laten aankomen en vertrekken, zodat je bijvoorbeeld in Zürich een vergadering om 9:15 kan laten beginnen, en iedereen dan ongeveer op hezelfde moment toekomt, ongacht waar hij vandaan moet komen.
Ik woon in Bern, mijn bureau voor mijn huidige job is in Basel. Onze datacenters bevinden zich in de buurt van Brügg, Baden en Zürich. Al deze plekken kan ik met het OV bereiken in een tijd die vergelijkbaar is met de auto, en dat elk halfuur.
Ik heb dus niet eens een auto, en niemand hier die dat vreemd vindt...
De burgemeester van Bogota zei ooit: Een rijk land is een land waar de rijken met het OV reizen, niet een waar de armen een auto hebben. Zwitserland is een rijk land