Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
desperado
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desperado »

bram2727 schreef: 18 mei 2024, 07:59 Kan iemand dit bevestigen op de 528 en 508 zouw de 1820 en 2722 rijden zie ik via hyperail en halte link ?
Kijk op haltelink naar de andere loc en de rijtuigen op die trein. 1820 en de rijtuigen waren met 1839 op donderdag en gisteren. Vandaag staan ze op 508 met 1839. Dat is een sterke aanwijzing dat de verwijzing naar 2722 een invoerfout is.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
desirootje
Berichten: 686
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

bram2727 schreef: 18 mei 2024, 07:59 Kan iemand dit bevestigen op de 528 en 508 zouw de 1820 en 2722 rijden zie ik via hyperail en halte link ?
Ik betwijfel het, de 27 reeks kan maar 160 km/h halen en de 508 heeft momenteel slechts 1 minuut vertraging. Hij heeft zelfs zijn vertraging proberen weg te werken van 2 minuten in Leuven naar 1 minuut in Luik. Maar mss kan je sneller over L36 dan ik denk als je nergens moet stoppen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

desirootje schreef: 18 mei 2024, 11:09
bram2727 schreef: 18 mei 2024, 07:59 Kan iemand dit bevestigen op de 528 en 508 zouw de 1820 en 2722 rijden zie ik via hyperail en halte link ?
Ik betwijfel het, de 27 reeks kan maar 160 km/h halen en de 508 heeft momenteel slechts 1 minuut vertraging. Hij heeft zelfs zijn vertraging proberen weg te werken van 2 minuten in Leuven naar 1 minuut in Luik. Maar mss kan je sneller over L36 dan ik denk als je nergens moet stoppen?
Vergeet dat laatste maar: we hebben het al enkele keren meegemaakt en het scheelt 10 à 15 minuten. En de kans dat je inderdaad van Leuven naar Liège (of omgekeerd) kunt rijden zonder hinder is onbestaande.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Vertraging goedmaken lukt nooit, al heb ik al meegemaakt tijdens het weekend dat de vertraging slechts enkele minuten bedroeg. Het probleem is vooral dat je, zeker tijdens de week, bijna gegarandeerd achter de stoptrein naar Landen, of die van Waremme, of beiden hangt. 15' is zowat standaard tijdens de week.
desirootje
Berichten: 686
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

Ik wist niet hoe snel die lijn is zonder stops en zonder stoptrein ervoor. Ik schrik toch wanneer ik zie dat L36 tussen Leuven en Luik +- 15 minuten sneller zou kunnen zonder stops of Brussel-Gent via L50C en L50 +-25 minuten sneller. Je beseft niet hoeveel buffertijd er in de dienstregeling zit en hoeveel tijd een extra stop kost.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Lijn 36 is 2 km korter, maar met 140 km/u minder snel. Maar het grootste probleem voor snellere treinen via L.36 is de aanwezigheid van veel tragere treinen. De S44 van Waremme naar Luik is enorm traag, en ook de IC29 van Landen naar Brussels-Airport en verder zorgt voor oponthoud, zeker als je door de aanwezigheid van de IC03 en IC14 weinig marge hebt om ergens een trein voorbij te steken, zeker zolang de wissels en sporen in Tienen niet zijn hersteld. De keer dat de vertraging onder de 5' bleef, was het telkens weekend, wanneer er minder treinen rijden en het dus ook makkelijk is om ergens een trein kort op te houden en/of parallel te rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Ik las in een Facebook-post de volgende nieuwigheden qua materieel vanaf juni:

- Introductie Drielandentrein en daarmee dus uiteraard geen MS80 meer in Maastricht (onduidelijk of ze elders ingezet zullen worden maar veel zullen het er ook niet zijn)
- BR406 maakt z'n opwachting op de ICE Brussel
- Grote verrassing: op Luik - Aachen zouden de klassiekjes terugkeren, ter vervanging van de HLE 18 +I11 die ze er nog maar net vervangen hadden. Benieuwd wat daar achter zit en hoe het verder zal evolueren, want een toekomstgerichte inzet kun je dat niet meteen noemen...
jens123
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jens123 »

Ze hebben veel van die I11 rijtuigen nodig om in te zetten op de extra treinen naar Parijs tijdens de olympische spelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22564
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Het gaat om 2 treinen per dag naar Parijs. Zoveel materieel vergt dat niet. Vanaf december zal het een ander verhaal zijn want dan zijn er meer ritten zowel naar Parijs als naar Rotterdam met i11
Gydo
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Gydo »

Steven schreef: 21 mei 2024, 20:20 Het gaat om 2 treinen per dag naar Parijs. Zoveel materieel vergt dat niet. Vanaf december zal het een ander verhaal zijn want dan zijn er meer ritten zowel naar Parijs als naar Rotterdam met i11
Kunnen ze direct de IC-lijn 35 (IC direct) 9200 Rotterdam-Brussel en de EC (weet niet of deze een lijnnummer heeft of treinserie) Brussel-Paris aan elkaar doorkoppelen :D
BVG1988
Berichten: 578
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

Gydo schreef: 21 mei 2024, 21:43
Steven schreef: 21 mei 2024, 20:20 Het gaat om 2 treinen per dag naar Parijs. Zoveel materieel vergt dat niet. Vanaf december zal het een ander verhaal zijn want dan zijn er meer ritten zowel naar Parijs als naar Rotterdam met i11
Kunnen ze direct de IC-lijn 35 (IC direct) 9200 Rotterdam-Brussel en de EC (weet niet of deze een lijnnummer heeft of treinserie) Brussel-Paris aan elkaar doorkoppelen :D
De nieuwe EC naar de Franse hoofdstad werkt met plaatsreservering. Dat wordt dan wel een moeilijke zaak tenzij je al die Nederlanders zonder reservatie in Brussel van de trein gooit, maar dat lijkt mij toch niet de bedoeling. :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BVG1988
Berichten: 578
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

IC20 2219, 2220 en 2241 reden gisteravond (20/05/2024) allemaal met 2x AM08
2219: AM 08121 + 08105
2220: AM 08087 + 08060
2241: AM 08157 + 08145
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 276
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door DDietzen »

BVG1988 schreef: 21 mei 2024, 22:06
Gydo schreef: 21 mei 2024, 21:43
Steven schreef: 21 mei 2024, 20:20 Het gaat om 2 treinen per dag naar Parijs. Zoveel materieel vergt dat niet. Vanaf december zal het een ander verhaal zijn want dan zijn er meer ritten zowel naar Parijs als naar Rotterdam met i11
Kunnen ze direct de IC-lijn 35 (IC direct) 9200 Rotterdam-Brussel en de EC (weet niet of deze een lijnnummer heeft of treinserie) Brussel-Paris aan elkaar doorkoppelen :D
De nieuwe EC naar de Franse hoofdstad werkt met plaatsreservering. Dat wordt dan wel een moeilijke zaak tenzij je al die Nederlanders zonder reservatie in Brussel van de trein gooit, maar dat lijkt mij toch niet de bedoeling. :)
Hoezo een moeilijke zaak? Er zijn toch wel meer treinen die slechts op een deeltraject reserveringsplicht hebben. Mij schieten zo gauw te binnen: de EC/Railjet München-Verona (reserveringsplicht Brenner-Verona als ik het me goed herinner), EC Berlijn-Polen (reserveringsplicht Frankfurt/Oder-Polen), en überhaupt alle internationale langeafstandstreinen van/naar Duitsland deze zomer (reserveringsplicht enkel op het grenstraject, en waarschijnlijk tevens binnen Nederland) uitgezonderd die richting Zwitserland.
ovspotter_be
Berichten: 758
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ovspotter_be »

BVG1988 schreef: 21 mei 2024, 22:17 IC20 2219, 2220 en 2241 reden gisteravond (20/05/2024) allemaal met 2x AM08
2219: AM 08121 + 08105
2220: AM 08087 + 08060
2241: AM 08157 + 08145
Is 2x MR08 niet de normale samenstelling op deze IC-verbinding in het weekend.
BVG1988
Berichten: 578
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

ovspotter_be schreef: 21 mei 2024, 22:25
BVG1988 schreef: 21 mei 2024, 22:17 IC20 2219, 2220 en 2241 reden gisteravond (20/05/2024) allemaal met 2x AM08
2219: AM 08121 + 08105
2220: AM 08087 + 08060
2241: AM 08157 + 08145
Is 2x MR08 niet de normale samenstelling op deze IC-verbinding in het weekend.
Ik weet het niet. De Messenger App gaf voor de 2219 zelfs 3x AM08 aan.
De 08060 is in Gent aan de 08087 aangekoppeld want de 2240 was enkel met 08087.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie