NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
treinfan93
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door treinfan93 »

De tekst van nahoj is volledig juist ... De wc's en de deuren zijn een probleem maar dat is allemaal op te lossen ... Er is ook een probleempje met de laagspanning ( batterij ) en de rest van dat krantenartikel is NONSENS ... En ik kan het weten want ik rij er bijna dagelijks mee ...
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door jotie »

Je kan Siemens moeilijk verwijten geen prototype te hebben gebouwd als de aanbestedingsprocedure dat niet voorziet. Daar zit m.i. het probleem: men zou als vervoerder een opdracht moeten kunnen uitschrijven voor het (door)ontwikkelen van een treinstel, en pas nadat alles op punt staat kunnen beslissen over de te bouwen aantallen, etc. Maar hoe je dat in overeenstemming brengt met de dwaze EU-richtlijnen? Het lijkt me nochtans wel duidelijk dat treinen bouwen typisch iets is wat 'made to measure' geschiedt. Kijk nu maar naar DB: die hebben net Bombardier in gebreke gesteld voor de vertraagde levering en problemen met nieuw materieel voor S-Bahn en RB/RE. Het is dus echt een algemeen probleem.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

msts.be schreef:Kijk eens naar alle prototypes van de SNCF: voor de draaistroomtractie nog maar ingang vond is die minstens 5 jaar uitgetest geweest in de BB10004. De BB26000 en de TGV-A hebben daardoor stukken minder problemen gehad, doordat dat allemaal in dat prototype eerst is getest geweest.
De asynchrone draaistroomtractie van Alstom is op punt gesteld op de Eurostar-stellen, met alle problemen bij de inddienststelling tot gevolg.

Problemen bij nieuw treinmaterieel is van alle tijden. Met of zonder prototypes. De extra complexiteit van software-integratie verbetert de situatie echter niet.
Daarbij komt dat de mentaliteit van zowel constructeurs- als spoorweg-management veel commerciëler is geworden (techniek komt zelfs niet meer op de tweede plaats) en het aantal, en de verhoudingen tussen bij homologatie betrokken instanties veel complexer. Wat leidt tot fiasco's als V250, en daaropvolgende paniekreacties die gèèn oplossingen bieden.
Lukas
Berichten: 1671
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik ben vanavond(Vertrek Leuven 18u58-Aankomst Ottignies 19u38-Vertrek Ottignies 19u52-Aankomst Leuven 20u32) eens met een Desiro van Leuven naar Ottignies gereden(en terug) en alles is perfect verlopen.Het stel in kwestie was de 08030.

In tegenstelling wat de kranten schrijven ben ik WEL tevreden van de Desiro's!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

Lukas schreef:Ik ben vanavond(Vertrek Leuven 18u58-Aankomst Ottignies 19u38-Vertrek Ottignies 19u52-Aankomst Leuven 20u32) eens met een Desiro van Leuven naar Ottignies gereden(en terug) en alles is perfect verlopen.Het stel in kwestie was de 08030.
Rijden er momenteel soms Desiro's op lijn 139?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door K V B »

jotie schreef:Je kan Siemens moeilijk verwijten geen prototype te hebben gebouwd als de aanbestedingsprocedure dat niet voorziet. Daar zit m.i. het probleem: men zou als vervoerder een opdracht moeten kunnen uitschrijven voor het (door)ontwikkelen van een treinstel, en pas nadat alles op punt staat kunnen beslissen over de te bouwen aantallen, etc. Maar hoe je dat in overeenstemming brengt met de dwaze EU-richtlijnen?
De EU richtlijnen houden dat helemaal niet tegen. (Het zijn overigens WTO richtlijnen, niet EU richtlijnen...)
Een voorbeeld is de recente aanbesteding voor de U-Bahn Berlin. Daar heeft men bij verschillende leveranciers telkens twee prototypes bestelt, die uitgebreid getest gaan worden.
bahnrunner
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 jan 2007, 17:55
Locatie: Stolwijk (Z-H Nederland)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bahnrunner »

De öbb besteld ook enkele stellen van de Desiro, ben benieuwd hoe het daar mee gaat.
http://www.bahnforum.ch/index.php?page= ... adID=16513
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wrpint »

Dieselfreak schreef:
Lukas schreef:Ik ben vanavond(Vertrek Leuven 18u58-Aankomst Ottignies 19u38-Vertrek Ottignies 19u52-Aankomst Leuven 20u32) eens met een Desiro van Leuven naar Ottignies gereden(en terug) en alles is perfect verlopen.Het stel in kwestie was de 08030.
Rijden er momenteel soms Desiro's op lijn 139?
Jawel, de 08030 rijdt de ganse dag heen en weer tussen Leuven en Ottignies. Bestuurders zijn van depot LT.
Lukas
Berichten: 1671
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ondanks de negatieve berichten blijft het actieterrein van de Desiro's uitbreiden:De L trein naar Nijvel werd gisteren gereden met Desiro 08035.

Ik ben gisteren en eergisteren meegereden met de Desiro's en ik heb geen enkel probleem gehad.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
bobke90

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobke90 »

bahnrunner schreef:De öbb besteld ook enkele stellen van de Desiro, ben benieuwd hoe het daar mee gaat.
http://www.bahnforum.ch/index.php?page= ... adID=16513
Is al ouder nieuws, ik had zo'n bericht ook al vorige week gedaan ofzo. Het viel mij toen op dat de kostprijs per stuk een heel stuk hoger lag dan bij die voor de nmbs. Wat mij doet denken, dat nmbs zo goedkoop mogelijk wou kopen, wat nu lijdt tot problemen, terwijl öbb waarschijnlijk meer kwaliteitsvolle (=>duurder) desiro's bestelt heeft (betrouwbaarder, zoals in duitsland).
Boris

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Boris »

Rond 10u daarjuist waren er 5 "desiro's" in Duffel (L treinen in de 2 richtingen), ze waren op tijd en reden vlot weg. Er is dus nog hoop. :)
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

bobke90 schreef:Wat mij doet denken, dat nmbs zo goedkoop mogelijk wou kopen, wat nu lijdt tot problemen, terwijl öbb waarschijnlijk meer kwaliteitsvolle (=>duurder) desiro's bestelt heeft (betrouwbaarder, zoals in duitsland).
Of de kostprijs voor de ÖBB-Desiro's ligt hoger (vanwege de 15 kV-installatie wellicht?) waardoor de totaalprijs ook hoger wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

De kostprijs zal wel bepaald zijn door meerdere factoren waardoor je voor twee verschillende landen nooit aan dezelfde prijs kan leveren.

- grootorde van de bestelling
- spanning waarop de motorstellen moeten werken
- de gevraagde veiligheidssystemen waarom het motorstel moet rijden.
- De lengte van de rijtuigen
- de afwerking van het interieur.
- kostprijs van de materialen en uurloon voor het maken van.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Steven schreef:De kostprijs zal wel bepaald zijn door meerdere factoren waardoor je voor twee verschillende landen nooit aan dezelfde prijs kan leveren.

- grootorde van de bestelling
- spanning waarop de motorstellen moeten werken
- de gevraagde veiligheidssystemen waarom het motorstel moet rijden.
- De lengte van de rijtuigen
- de afwerking van het interieur.
- kostprijs van de materialen en uurloon voor het maken van.
Plus een hele reeks contractuele zaken waar je geen zicht op hebt: hoe is de garantie geregeld? Het onderhoud? Leveringstermijn? Uitbesteding? Homologatie? Op vreemde netten? Boeteregelingen en de ermee verbonden risico's? ...?
Zomaar de prijs van twee verschillende contracten vergelijken zonder de inhoud te kennen is absurd.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Glodenox »

Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit echt problemen gehad met treinen die door Desiros gereden werden, tot vandaag. Trein 6366 werd zoals gebruikelijk met 3 Desiro-stammen gereden. De eerste stam was volledig donker vanbinnen en daarvan wist ik meteen dat het niet toegankelijk ging zijn (heb ik al meerdere malen gezien, maar meestal is het de laatste stam die dat probleem heeft). Ik probeerde zoals gebruikelijk in de laatste stam in te stappen aangezien ik aan mijn eindhalte ook aan die kant de uitgang heb. Dat lukte niet, want de deuren wilden niet open gaan. Dan pas zag ik dat het licht daar wel aan was, maar er niemand binnen zat - handig. Resultaat: de mensen moesten allemaal instappen in de middelste stam (08004), aangezien 2/3 van de trein niet beschikbaar was.

De treinbegeleider riep om dat we wegens technische problemen een vertraging hadden van 10 tot 15 minuten. Toen hij het in het Nederlands ging zeggen vielen echter na 2 woorden alle reizigersvoorzieningen uit. Al bij al zorgde dat maar voor 3 extra minuten aangezien zo'n Desiro blijkbaar vrij snel terug in orde is, maar een goede indruk liet het niet achter voor sommige mensen.
Plaats reactie