Goedenavond,
In de periode voor 2005 (of voor 1999?) bestonden er kennelijk meerdere graden van onderstationchef.
De huidige verdeling (binnen Infrabel) is zo (dank aan dekooiker):
Verkeersleider N3: onderstationschef, adjunct-onderstationschef = openbare proef of gesloten proef
Verkeersleider N2: eerste onderstationschef = openbare proef of gesloten proef
Verkeersleider N1: adjunct-stationschef = gesloten proef
Hoofdverkeersleider N2: eerste adjunct-stationschef = gesloten proef
Hoofdverkeersleider N1: inspecteur van de beweging
Bij de NMBS bestaat nog de functie/graad OSTCH perron. Het lijkt erop dat deze functie nog het meest onbeschadigd uit de veranderingen is gekomen.
In Brussel-Leopoldswijk (pardon, ik bedoel natuurlijk "Brussel-Luxemburg" ) zie ik nog "Adjunct-Onderstatonschef" op de deur hangen.
Mijn vraag is nu, hoe ging het er vroeger aan toe? Waren er meerdere OSTCH in de grote stations? En wat voor een graad had de OSTCH van een klein station als Gijzegem indertijd? Had dat bijvoorbeeld OSTCH 4e klasse geweest?
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)
Vroeger had je nog klerken van de beweging.
Bv In FGSP deden de onderstations chef 1 ste klasse of de 2 de klasse de hoge sporen en de Klerken van de beweging en of de Onder stations chef 2 de klasse de lage sporen (geen "Internationale treinen") Dan had je ook nog sommige klerken van de beweging op kontrakt.
Of in kleinere stations was de klerk van de beweging alleen of een 2 de klasse onderstationschef.
Bv In FGSP deden de onderstations chef 1 ste klasse of de 2 de klasse de hoge sporen en de Klerken van de beweging en of de Onder stations chef 2 de klasse de lage sporen (geen "Internationale treinen") Dan had je ook nog sommige klerken van de beweging op kontrakt.
Of in kleinere stations was de klerk van de beweging alleen of een 2 de klasse onderstationschef.
Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)
De nieuwe graden zijn er gekomen omdat sinds de opdeling in spoorwegonderneming en infrastructuurbeheerder het loon hetzelfde bleef maar de taken totaal verschilden.
Op een perron heb je weliswaar lastige reizigers maar is een fout tegen de veiligheid veel minder voor de hand liggend.
Ik zie het positief in dat men de seingevers eindelijk eens wat meer gaat betalen; het zijn zij die dikwijls het verschil maken door hun ervaring.
Lang(?) geleden was er ook een graad toegevoegd onderstationschef; iemand die kan verduidelijken wat en hoe dat juist zat?
Op een perron heb je weliswaar lastige reizigers maar is een fout tegen de veiligheid veel minder voor de hand liggend.
Ik zie het positief in dat men de seingevers eindelijk eens wat meer gaat betalen; het zijn zij die dikwijls het verschil maken door hun ervaring.
Lang(?) geleden was er ook een graad toegevoegd onderstationschef; iemand die kan verduidelijken wat en hoe dat juist zat?
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)
die was buiten kader. met eigen verloning bv voor vrijgestelden of vakbondsafgevaardigden te vergelijken met dienstdoenden.dekooiker schreef:De nieuwe graden zijn er gekomen omdat sinds de opdeling in spoorwegonderneming en infrastructuurbeheerder het loon hetzelfde bleef maar de taken totaal verschilden.
Op een perron heb je weliswaar lastige reizigers maar is een fout tegen de veiligheid veel minder voor de hand liggend.
Ik zie het positief in dat men de seingevers eindelijk eens wat meer gaat betalen; het zijn zij die dikwijls het verschil maken door hun ervaring.
Lang(?) geleden was er ook een graad toegevoegd onderstationschef; iemand die kan verduidelijken wat en hoe dat juist zat?
Re: Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)
Ik ben eens benieuwd wat ze in Brussel met de eentaligen gaan doen. Ze konden zich als seingever er van af maken met de uitleg dat ze niet geacht worden om contact te hebben met bestuurders maar in de nieuwe taakverdeling zal het voor hen zijn. Zij die graag afgeven op de ondercheffen trekken nu al een lange lip.dekooiker schreef: Ik zie het positief in dat men de seingevers eindelijk eens wat meer gaat betalen; het zijn zij die dikwijls het verschil maken door hun ervaring.
Rangen Onderstationschef (vroeger vs nu)
Die hebben altijd een lange lip getrokken dus veel verschil is er niet.
Er zullen altijd mensen zijn die afgunstig zijn naar iemand in een hogere rang.
Er zullen altijd mensen zijn die afgunstig zijn naar iemand in een hogere rang.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.