Rétro schreef:'kleine' reeks baan diesellocomotieven bestellen die voorzien zijn om ook elektriciteit op te wekken voor de voeding van rijtuigen? (euro 4000 mss?? )
Indien er nog ééns een bovenleidings breuk is of stroompanne , kan de trein tenminste in een korte(re) tijd zijn rit verder zetten en de bestemming bereiken.
Een e-loc in reserve zetten lijkt mij toch vrij zinloos...
Uitgaande van de toch ruime beschikbaarheid van HLD 77’s: maak een soort generatorwagen (een betrekkelijk kleine dieselmotor gekoppeld aan een 1500 V wisselstroomgenerator en sluit die in tussen twee 77’s zodat je kunt frontwisselen zonder last te hebben van die aangekoppelde generatorwagen.
Het verdient dan aanbeveling om die generatorwagen te voorzien van bijkomende doorgaande luchtleidingen voor de doorverbinding van de voedingsleiding (9 bar) en ook van de rechtstreekse rem.
Verder moet er een doorverbinding (een soort verlengsnoer) aangebracht worden voor de veelpolige treinschakelingskabel.
De twee locs kunnen dan bediend worden als een normaal tweespan, de wagen tussenin loopt gedwee mee zoals een derde loc met stilgelegde motor zou doen. De gewone locs aan de uiteinden merken eigenlijk niet dat er nog een wagen met doorverbindingen (vergelijkbaar met een middenste loc met stilgevallen dieselmotor) tussen hangt.
De generatorwagen moet dan wel een dubbel remsysteem krijgen zoals een locomotief: met een rechtstreeks rem die meedoet met de bediende loc en de druk eveneens doorgeeft aan de bediende loc, en samenhangend daarmee een zgn. dubbele afsluitklep.
Er moet dan nog steeds een hoogspanningskabel gelegd worden vanaf die generatorwagen, hangend aan de voet van de relingen van de achterste loc, naar de weg te slepen in panne gevallen trein.
Je hebt dan dus een drieëenheid van twee locs en een generatorwagen er tussenin, en die drieëenheid kan bediend worden net zoals een driespan 77’s.
De simpeler variant hiervan is met slechts één van de diesels bediend, en dan loopt de andere mee als passief voertuig met hetzij stationair draaiende dieselmotor, hetzij passief voertuig met stilgelegde dieselmotor. Dan hoef je niets bijzonders te bedenken voor alle luchtleidingen en de treinschakelingskabel. De tweede loc levert dus geen tractie, maar de aanwezigheid van een locomotief vooraan én achteraan het hulpelement maakt het mogelijk om het geheel steeds vanop de voorste loc te bedienen.
Nog steeds praten we over een hulpelement samengesteld uit twee locs plus één generatorwagen.
Mooier zou zijn om die generatorwagen zo mogelijk laag en met een smalle opbouw te ontwerpen. Een beetje zoals een slug of booster. Of een slank 'kalf', om even dichter bij huis te blijven. Dan zou je zo'n generatorwagen aan één kant gewoon aan één enkele hulplocomotief kunnen hangen, dus geen treinschakeling, en het geheel zou op weg naar de gestrande trein vanaf de achteroplopende loc bediend kunnen worden omdat je voldoende zicht zou hebben óm en óver deze lage en slanke eenheid heen. Een beetje zoals de vroegere koe-en-kalf combinatie met een stuurpostloze in treinschakeling meewerkende krachtbron.
Als je nagaat wat er tegenwoordig voor low-slung huckepackwagens en Rollende Landstrassewagens bestaan, dan lijkt het mij niet ondenkbaar om een goed overzienbare wagen te ontwerpen die in de toekomst met elke locomotief gecombineerd kan worden om reizigersmaterieel van boordspanning te voorzien. Eventueel met een slimme voorziening zodat je elke soort automatische koppeling aankunt, zonder met noodkoppelingen te hoeven werken.
Een treinschakeling van 77’s is weliswaar krachtiger dan een enkele loc, maar ook een enkele 77 heeft trekkracht genoeg om elke denkbare reizigerstrein weg te sleuren, alleen is de maximum haalbare snelheid ingeval van een erg zwaar konvooi wat eerder beperkt. De hulplocs voor de hogesnelheidslijnen zijn dan wel dubbele, maar de hogesnelheidslijnen hebben ook steilere hellingen en een Eurostar of een dubbele TGV is ook meteen een hele hap, terwijl het ook verder rijden kan zijn naar een geschikt uitwijkstation.
Zo zijn we gekomen op een hulpelement bestaande uit slechts één loc met een slank gebouwde generatorwagen.
Maar ... het grótere probleem is misschien wel dat er ergens een reizigerstrein eerst geruime tijd zonder hoogspanning staat (enkel batterijspanning beschikbaar). Het zal altijd wel een tijdje duren voordat een hulploc met of zonder generatorwagen gereed is om op te treden. Met een generatorwagen er bij zal het normaal zelfs langer duren voor men op weg kan gaan naar de gestrande trein! Je moet namelijk eerst een loc en een generatorwagen samenbrengen en koppelen. Tenzij er ergens een loc apart gereed staat met generatorwagen voor zulke optredens.
Of de gestrande trein nu na twee uur door een hulpelement weggetrokken wordt mét ineens terug boordspanning, of dat er een loc voor staat die het reizigersmaterieel alleen passief weg kan trekken en daarbij nog steeds géén boordspanning kan leveren, dat maakt voor de korte duur van het evacueren naar een station in de buurt niet zo veel meer uit, denk ik?
Dit werpt dan eigenlijk terug een vervolgvraag op: zou je niet beter af zijn met een 1500 V AC generatoreenheid die over de weg achter een hulpvoertuig vervoerd kan worden naar een overweg nabij een reizigerstrein die door een defecte loc of door uitgevallen bovenleiding zonder boordspanning staat? Het generatorkarretje moet dan op de dichtstbijzijnde opwaartse overweg op de rails gezet worden en naar de kop of staart van de betroffen trein gerold kunnen worden.
Vervolgens zou je die mobiele generatoreenheid op een door de hulploc voortgeduwde lage wagen moeten kunnen duwen, zodat ook tijdens de wegsleepactie de onafhankelijke stroomvoorziening intact kan blijven.
Voor al deze ideetjes geldt datje een locomotieftype gebruikt dat volop in gebruik is. Daardoor heb je heb je in beginsel een grotere groep bestuurders die er bevoegd op zijn. En ja, als die dieselmannen geen lijnkennis hebben, dan moet er maar een extra man mee die wél de vereiste lijnkennis heeft.
Nou ja, dit zou allemaal voorstelbaar kunnen zijn.
Echter: enerzijds heeft men voor de hogesnelheidslijnen toch ook hulpelementen voorbereid, maar anderzijds werd het tot nu toe geaccepteerd dat er voor gewone treinen op gewone lijnen niet steeds hulpelementen gereed moeten staan ... je kunt je afvragen of je de meerkosten van zulke voorzorgen niet beter op een andere manier zou moeten aanwenden met meer effect voor de regelmaat van het treinverkeer ...
Ik dank Rétro voor de met zijn voorzet aangeleverde inspiratie!
Mocht u zich hierna realiseren dat het inderdaad allemaal nog niet zo heel simpel is, dan heeft mijn opstel toch ook effect gehad!