Wat ik mij herinner, uit een verhaal van een machinist ( nu in de 80), is dat er bij het verdwijnen van de stoomtractie (1964 ofzo) al beslist was door de regering en directie dat de voordelen van het rijdend personeel zouden aangepast worden aan de dan verbeterde werkomstandigheden.dekooiker schreef: ↑20 jun 2018, 18:59
Blijft voorlopig nog dat rijdend personeel om een mij totaal duistere reden meer voordelen krijgt dan ander personeel.
Het is niet meer dan normaal dat er vroeg of laat iemand over zou vallen en met deze (door mij verfoeide) regering is het zover.
Liever een rechtvaardigere regering en jullie die extra's dan deze gewetenloze postjespakkers annex zakkenvullers!
De vakbonden hebben bij verschillende stakingen, in een voetnota bij de eindovereenkomst, handig laten invoegen dat de uitvoering van die beslissing weer een aantal jaren uitgesteld werd.
Belangrijk was daarin een staking in een koude winter met de dreiging van problemen met kolenverdeling in Belgie (Achille Charbon tijdperk ?).
Na een totale uitstel van ongeveer 20 a 25 jaar is ergens in een voetnota de beslissing zelfs volledig terug getrokken.
Sterk vereenvoudigend zou men kunnen zeggen dat een beslissing van het einde van het stoomtijdperk "misschien " deels uitgevoerd wordt.
Misschien mooi onderwerp voor een stukje geschiedenis over vakbondsstrategie in openbare diensten.
De correcte data van alle stapjes zitten niet in mijn geheugen, mijn MB zijn beperkt !