Toch ook weer een goede kant aan basisbereikbaarheid. In hetzelfde kader zou ook Turnhout–Tilburg over de volledige lengte opgewaardeerd worden tot een halfuurdienst. Nog zien wanneer een en ander ook echt gebeurt...
Laatst gewijzigd door jknockaert op 23 aug 2022, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk, dát is nu eens goed nieuws. Reizen tussen het Belgische en Franse deel van de regio is nu nagenoeg onmogelijk met het openbaar vervoer: je kunt bijna niet anders dan de trein nemen naar Kortrijk, vervolgens Rijsel en daarna helemaal op je stappen terugkeren richting Armentiers, Hazebroek enzovoort. Op deze manier wordt er al een flink stuk kortgesloten.
Voor de volledigheid wel nog melden dat de bus ook nu al tot Le Bizet gaat, vlak aan de Franse grens met mogelijkheid om over te stappen op de lokale bussen richting station Armentiers en verder, maar dit verlaagt de drempel enorm, zeker als de De Lijn-tarieven tot het einde geldig zijn.
Je moet niet zover om, bijvoorbeeld vanuit Menen rijdt er regelmatig een Lianesbus van Rijsel, en in Le Bizet is er al een werkbare, maar niet aangekondigde overstap mogelijk tussen bussen van enerzijds De Lijn en TEC, en Ilévia anderszijds. Abele ziet geloof ik ook enkele Franse bussen passeren, paar gezien de lage frequenties...
Maar een rechtstreekse buslijn is inderdaad een pak beter.
Als Ieper-Armentiers kennelijk onvoldoende volk trok, dan vrees ik dat een verbinding Poperinge - Hazebroek het zeker niet beter zal doen als je weet dat Poperinge toch een stuk kleiner is en er een stuk minder Belgisch "hinterland" te bedienen is (enkel Abele). Uit Belgisch oogpunt is het enige echte voordeel dat je in Hazebroek (een drietal keer per dag...) de tgv naar nota bene Parijs kunt nemen, maar of veel mensen uit Poperinge en omstreken die gok zullen wagen met een bus om de twee uur?