De Gentse trolleybus
De Gentse trolleybus
Vandaag heb ik voor de eerste maal een ritje gemaakt in deze kruising van tram en bus!
Ik nam de bus aan de Korenmarkt tot aan het Dampoortstation. Het toffe was dat er tussen de Korenmarkt en Vrijdagmarkt een omleiding voorzien was.
Daarom moesten de bussen op deze omleiding het zonder bovenleiding stellen.
Wat me daarbij opgevallen is, is dat er geen gewone dieselmotor aanwezig is, maar een generator die de bus van stroom voorziet, want het toerental van de motor bleef zo te horen constant, onafhankelijk van de snelheid van de bus. Enkel bij stilstand stond de generator 'stationair' te draaien. Er kan dus eigenlijk gesproken worden van een diesel-elektrische bus! Het viel wel op dat de bus op dat moment maar met een beperkte snelheid kan rijden.
Aan het eindpunt van de omleiding stond er dan een werknemer klaar om de trolleystangen terug tegen de bovenleiding te plaatsen, zodat de toch wel luidruchtige generator kon stilgelegd worden en er op elektriek kon verder gereden worden.
Ik nam de bus aan de Korenmarkt tot aan het Dampoortstation. Het toffe was dat er tussen de Korenmarkt en Vrijdagmarkt een omleiding voorzien was.
Daarom moesten de bussen op deze omleiding het zonder bovenleiding stellen.
Wat me daarbij opgevallen is, is dat er geen gewone dieselmotor aanwezig is, maar een generator die de bus van stroom voorziet, want het toerental van de motor bleef zo te horen constant, onafhankelijk van de snelheid van de bus. Enkel bij stilstand stond de generator 'stationair' te draaien. Er kan dus eigenlijk gesproken worden van een diesel-elektrische bus! Het viel wel op dat de bus op dat moment maar met een beperkte snelheid kan rijden.
Aan het eindpunt van de omleiding stond er dan een werknemer klaar om de trolleystangen terug tegen de bovenleiding te plaatsen, zodat de toch wel luidruchtige generator kon stilgelegd worden en er op elektriek kon verder gereden worden.
Hoi,
De trolleybussen... Die dingskes zijn gewoon op . Men zou ze dringend eens moeten vervangen door nieuwe newAG300T, of de lijn gewoon uitbaten met dieselgeledes.
De trolleys hebben veel van hun vermogen verloren en rijden nog met moeite 40 per uur, of dat nu in elektrische of dieselmodus is.
In dieselmodus is er ook geen verwarming, dus als uw stangen moeilijk doen in de winter, kan je al eens pech hebben als chauffeur of reiziger...
In de dieselmodus zijn de bussen inderdaad vrij luidruchtig, terwijl ze in elektrische modus bijna niet te horen zijn en een vreemd zoemgeluid vertonen...
Grtz,
Maikel
De trolleybussen... Die dingskes zijn gewoon op . Men zou ze dringend eens moeten vervangen door nieuwe newAG300T, of de lijn gewoon uitbaten met dieselgeledes.
De trolleys hebben veel van hun vermogen verloren en rijden nog met moeite 40 per uur, of dat nu in elektrische of dieselmodus is.
In dieselmodus is er ook geen verwarming, dus als uw stangen moeilijk doen in de winter, kan je al eens pech hebben als chauffeur of reiziger...
In de dieselmodus zijn de bussen inderdaad vrij luidruchtig, terwijl ze in elektrische modus bijna niet te horen zijn en een vreemd zoemgeluid vertonen...
Grtz,
Maikel
Hier een link naar een site met vanalles over de trolleybus. Het is wel een franstalige site.
http://www.trams-trolleybus.be/TBGand.html
http://www.trams-trolleybus.be/TBGand.html
niet de trolley gaat dan van de kabels en de chauffeur moet met zen hulpmotor er trug onder grakenJeroen schreef:Misschien domme vraag maar ik zie nergens rails liggen dus die bussen zijn zeer beweeglijk. Hoe zorgt de chauffeur ervoor dat die stangen in contact blijven met de bovenleiding (vb. bij uitwijkmaneuver?)
Die stangen zijn wel zeer beweeglijk hoor, niet zoals een panto van een trein.
Bvb, een kleine foto van WP: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... s_Gent.jpg - hier zie je duidelijk hoe beweeglijk dat is.
Bvb, een kleine foto van WP: http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... s_Gent.jpg - hier zie je duidelijk hoe beweeglijk dat is.
Re: De Gentse trolleybus
Waarom stond er dan hier wel iemand om die stangen te helpen contact te maken en moet dit op andere plaatsen niet?Trainspotterke schreef:Aan het eindpunt van de omleiding stond er dan een werknemer klaar om de trolleystangen terug tegen de bovenleiding te plaatsen, zodat de toch wel luidruchtige generator kon stilgelegd worden en er op elektriek kon verder gereden worden.