Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Steve schreef:

Interessante plaatsen genoeg langs de potentiële tramlijn, behalve Brussel: Keerbergen en Haacht, alles rond de Haachtstesteenweg, Brucargo en natuurlijk de vlakbij gelegen luchthaven. Ook interessant vanuit Heist, temeer daar er momenteel zeer weinig goede verbindingen zijn tussen Heist en westelijk Vlaams-Brabant. Alles is zeer sterk gericht op de as Leuven - Antwerpen.
alles staat en valt met de reistijd.
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

groentje schreef:een trein over Heist-op-den-Berg die zelf de boog neemt lijkt me net iets teveel eer, momenteel.

waarom zou Heist-op-den-Berg geen directe p-treinen met Brussel mogen hebben?

In het huidige aanbod van directe P-treinen tussen Aarschot en Brussel kan men nog makkelijk complementaire tijdstippen vinden voor meerdere p-treinen:

voorbeeld
trein 1a: vertrek in Heist-op-den-berg 6u47, haltes in Booischot & Begeijnedijk; vertrek in Aarschot 7u00, halte in Wezemaal en direct door de bocht van Leuven en verder naar Brussel (aankomst Brussel Zuid 7u40)
trein 2a: vertrek in Heist-op-den-berg 7u47, haltes in Booischot & Begeijnedijk; vertrek in Aarschot 7u30, halte in Wezemaal en direct door de bocht van Leuven en verder naar Brussel (aankomst Brussel Zuid 8u20)
trein 3a: vertrek in Heist-op-den-berg 7u47, haltes in Booischot & Begeijnedijk; vertrek in Aarschot 8u00, halte in Wezemaal en direct door de bocht van Leuven en verder naar Brussel (aankomst Brussel Zuid 8u40)



eventueel kan er per trein nog 1 stop te Zaventem of Diegem


trein 1b: vertrek in Brussel Zuid 16u29, haltes in Brussel Centraal en Noord dan direct via de bocht van Leuven naar Wezemaal, Aarschot, Begijnendijk, Booischot & Heist-op-den-Berg (aankomst 17u22)
trein 2b: vertrek in Brussel Zuid 16u59, haltes in Brussel Centraal en Noord dan direct via de bocht van Leuven naar Wezemaal, Aarschot, Begijnendijk, Booischot & Heist-op-den-Berg (aankomst 17u52)
trein 3b: vertrek in Brussel Zuid 17u29, haltes in Brussel Centraal en Noord dan direct via de bocht van Leuven naar Wezemaal, Aarschot, Begijnendijk, Booischot & Heist-op-den-Berg (aankomst 18u22)
groentje
Berichten: 7288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

@pietmol: Maar er is inderdaad geen optimale verbinding tussen Haacht en Heist. Via Keerbergen of via Tremelo hebben allebei hun merites, maar je kan moeilijk langs beide een tramlijn aanleggen. Ik zeg voor alle duidelijkheid niet dat die tram er van mij niet mag komen tot Heist-op-den-Berg, maar soms is het interessanter om stapsgewijs uit te breiden. Een keer dat de tramlijn er ligt tot pakweg Haacht, kunnen Heist en co beter inschatten wat de impact is van een tram, positief zowel als negatief. Een sneltram is momenteel behoorlijk abstract, mensen weten niet goed hoe dat er wel moet uitzien, of hoe dat moet gebruikt worden.
En snelheid is niet onbelangrijk, maar alles is relatief. Betrouwbaarheid is vaak doorslaggevender dan de absolute snelheid, en gezien de structurele files op delen van de Haachtsesteenweg, kan een sneltram hier een concurrentieel voordeel hebben. Ik ben behoorlijk optimistisch, en denk dat een goed halfuur tussen Haacht en de luchthaven haalbaar moet zijn. Vandaag doe je er er net geen uur over.
Bedenk ook dat de NMBS net de treinen buiten cadans wil verminderen. P-treinen met een compleet afwijkende dienstregeling zullen er zo niet gauw bijkomen. Maar met een vlotte overstap in respectievelijk Aarschot of Leuven voor treinen naar Brussel de NMBS broedt op een IC-verbinding die Leuven overslaat) en de luchthaven, is men in Heist-o/d-Berg ook al een pak beter af.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

Het draagvlak voor een tram hier in de buurt is (jammer genoeg) zeer klein.
Daarom denk ik dat een gefaseerde aanpak beter is. Vanuit Haacht heb je sowieso al volk genoeg om die tram te vullen. Er rijdt nu immers om het kwartier een bus richting brussel of de luchthaven en die zitten redelijk gevuld. Als je dan de reistijd in belangrijke mate kan inperken is er voor de tram Haacht-Luchthaven-Brussel zeker potentieel genoeg.
Keerbergen zal dan wel zien dat er ofwel veel mensen met de auto naar Haacht rijden ofwel de bus tot daar nemen zodat blijkt dat een tramlijn misschien wel nuttig is.
Maar Heist lijkt mij persoonlijk net iets te ver om een nuttige verbinding te vormen. Heist-Brussel zal nooit sneller zijn dan met de trein, en alle tussenliggende gemeenten zijn niet echt op Heist gericht. Het woon-school verkeer tussen Keerbergen, Haacht en Kampenhout is vrij groot terwijl ook Haacht voor woon-winkel verkeer een aantrekkingspool is, Heist is dat niet of veel minder.
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

groentje schreef: Maar met een vlotte overstap in respectievelijk Aarschot of Leuven voor treinen naar Brussel de NMBS broedt op een IC-verbinding die Leuven overslaat) en de luchthaven, is men in Heist-o/d-Berg ook al een pak beter af.
u zegt het: vlotte overstap...

het is daar dat NMBS zeer slecht scoort:

ter illustratie:

zo'n 10 jaar geleden
kon je vanuit Heist naar Brussel met de volgende treinen:
IR naar aarschot, overstap op l-trein naar Leuven, en daar overstap op IC trein naar Oostende
IR trein naar Antwerpen, overstap in Berchem (IC-N naar Charleroi) (overstap was vaak problematisch omdat men in Berchem de IC trein niet wilde of niet mocht laten wachten ofschoon beide treinen toen aan hetzelfde perron kwamen; als de IC weg was had je nog altijd de Benelus naar Brussel)
L-trein Naar aarschot en Leuven: overstap in aarschot op IC trein naar Knokke-blankenberge; overstap in Leuven IC trein naar Quievrain
L-trein naar Antwerpen: overstap in Lier naar Brussel.

toestand vandaag:

IR naar aarschot, overstap op l-trein naar Leuven, en daar overstap op IC trein naar Oostende, overstap is niet gegarandeerd
L-trein Naar aarschot en Leuven: overstap in Leuven IC trein naar Quievrain (geen aansluiting meer met Knokke -Blankenberge) overstap is niet gegarandeerd
dus geen enkele overstap meer via Lier of Antwerpen
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5331
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

pietmol schreef: IR naar aarschot, overstap op l-trein naar Leuven, en daar overstap op IC trein naar Oostende, overstap is niet gegarandeerd
L-trein Naar aarschot en Leuven: overstap in Leuven IC trein naar Quievrain (geen aansluiting meer met Knokke -Blankenberge) overstap is niet gegarandeerd
dus geen enkele overstap meer via Lier of Antwerpen
De overstap naar Quievrain is misschien niet gegarandeerd, maar met 8 minuten heb je toch al een zekere marge (en sta je vooral ook niet te lang wortel te schieten als alles normaal rijdt).

Via Lier kan het ook (IR en dan de IC Brussel-Zuid), maar dan heb je inderdaad wel de tijd om nog een koffie te halen (en ook nog wel een croissant). Toch doe je er in totaal "maar" een tiental minuten langer over dan via Leuven. Hetzelfde geldt trouwens voor de combinatie L tot Berchem en (snelle) IR tot Brussel.

Deze drie varianten staan trouwens gewoon in de routeplanner (aangevuld met nog een aantal andere mogelijkheden met P-treinen in de spits). Niets dat echt "ideaal" is, maar vroeger toch ook niet...
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Steve schreef: Niets dat echt "ideaal" is, maar vroeger toch ook niet...

we spreken wel over een effectieve afstand van ...40km

eigenlijk is dan 1 u reeds zeer lang, vooral als je meerekent dat je langs beide zijden van de verbinding naar je uiteindelijke bestemming moet gaan, dan is de auto vaak de voor de handliggende keuze
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5331
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

pietmol schreef:
Steve schreef: Niets dat echt "ideaal" is, maar vroeger toch ook niet...

we spreken wel over een effectieve afstand van ...40km

eigenlijk is dan 1 u reeds zeer lang, vooral als je meerekent dat je langs beide zijden van de verbinding naar je uiteindelijke bestemming moet gaan, dan is de auto vaak de voor de handliggende keuze
Zeker, maar wat is het alternatief als je zit in een situatie waarbij al het verkeer (spoor- maar ook grotendeels weg-) geconcentreerd is op de as Antwerpen - Aarschot - Leuven/Hasselt? Een nieuwe spoorverbinding aanleggen? Strategisch gezien zou dat misschien niet eens zo'n slecht idee zijn als je dan meteen doortrekt naar Limburg (Brussel - luchthaven - Haacht - Heist - Geel - Mol - Lommel - Bree - Maaseik, ik zeg maar wat!), maar het zou wel stukken van mensen kosten. Een rechtstreekse en snelle tramlijn lijkt me al een zeer goede stap voorwaarts.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:we spreken wel over een effectieve afstand van ...40km

eigenlijk is dan 1 u reeds zeer lang, vooral als je meerekent dat je langs beide zijden van de verbinding naar je uiteindelijke bestemming moet gaan, dan is de auto vaak de voor de handliggende keuze
Neen, want de auto zit met net hetzelfde probleem: er ligt geen weg, je moet rond langs Mechelen of Aarschot...
pietmol

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:we spreken wel over een effectieve afstand van ...40km

eigenlijk is dan 1 u reeds zeer lang, vooral als je meerekent dat je langs beide zijden van de verbinding naar je uiteindelijke bestemming moet gaan, dan is de auto vaak de voor de handliggende keuze
Neen, want de auto zit met net hetzelfde probleem: er ligt geen weg, je moet rond langs Mechelen of Aarschot...

als een treinrit van Heist naar Brussel 1u duurt en je telt 10 minuten om naar het station te gaan in Heist en 15 min in Brussel dan zit je al aan 1u25, en dat om 40 km af te leggen maw minder dan 30km/u... dat haal je zelfs in volle spits nog wel per auto
carlos

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door carlos »

Steven schreef:welke mens verlaat zijn auto voor de tram .... dan denk ik aan het succes dat de kusttram al jaren is die (grotendeels) in eigen bedding langs de kust te vinden is.
.

Steven,

de vraag blijft welke mens verlaat zijn auto voor een tram?

dat de kusttram vol zit is geen bewijs dat het wel kan, immers er is een wezenlijk verschil tussen zijn auto verlaten (dwz men rijdt tot aan een tramhalte en neemt dan de tram) en zijn auto laten staan (men gaat te voet tot aan de tramhalte en stapt dan op de tram). Bij de kusttram is het meestal dat men zijn auto laat staan, dit om diverse redenen (men heeft een parkeerplaats, en als men wegrijdt heeft men er geen meer wanneer men terugkomt;+ op de bestemming is er waarschijnlijk ook geen parkeerplaats; plus velen rijden gratis; plus het is leuk voor de kinderen om ook eens met de tram te rijden, dat hebben ze bij ons niet;...)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door kika »

Kijk eens naar de parking in Melsele bij Antwerpen. Het idee dat je een hoop mensen uit de wagen haalt is ook te beperkt. Er zijn extra reizigers, er zijn er die afgezet worden door familie/buren/... en dus niet de wagen/trein/fiets/... nemen en er zijn er die van daar verder carpoolen. Trams zijn geen hocus-pocus middel tegen files.
franksken

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door franksken »

kika schreef:Kijk eens naar de parking in Melsele bij Antwerpen. Het idee dat je een hoop mensen uit de wagen haalt is ook te beperkt. Er zijn extra reizigers, er zijn er die afgezet worden door familie/buren/... en dus niet de wagen/trein/fiets/... nemen en er zijn er die van daar verder carpoolen. Trams zijn geen hocus-pocus middel tegen files.
Trams zijn inderdaad geen wondermiddel,maar alle beetjes helpen
carlos

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door carlos »

HLN
Rotselaar verkiest beter busaanbod boven nieuwe tramlijn

Eerder dan een nieuwe tramlijn aan te leggen wil de gemeente Rotselaar dat De Lijn haar busaanbod in deze regio optimaliseert en meer met de NMBS gaat samenwerken om het spoor- en busvervoer beter op elkaar af te stemmen. Een van de mogelijke trajecten van de nieuwe tramverbinding tussen Heist-op-den-Berg en Brussel die De Lijn overweegt, loopt over het grondgebied van de Rotselaarse deelgemeente Werchter.

Rotselaar ontving al een dertigal bezwaarschriften in het kader van het openbaar onderzoek rond het project 'Mobiliteitsvisie 2020' dat De Lijn zopas organiseerde. Dat project omvat in totaal vier nieuwe tramlijnen in Vlaams-Brabant. Drie daarvan verbinden Boom, Ninove en Heist-op-den-Berg met Brussel, de vierde, een ringtram, loopt van Jette naar Tervuren. Velen stellen zich vragen bij de financiële haalbaarheid van het tramproject en wijzen op negatieve effecten op mens en milieu.

Rotselaar wil positief meewerken aan de ontsluiting van de regio op vlak van mobiliteit, maar verkiest het aanbrengen van verbeteringen aan de huidige openbare vervoersmogelijkheden bovenop een tramverbinding. Hiervoor zijn geen grote infrastructuurwerken nodig. Zo vraagt men dat De Lijn de lokale treinstations Wezemaal, Haacht en Wijgmaal veel beter zou bedienen. Rotselaar stelt voor dat De Lijn tijdens piekmomenten van en naar deze stations een speciale shuttle zou inleggen voor pendelaars.

De tramlijn van Heist-op-den-Berg naar Brussel wordt overigens ook in Kortenberg en Keerbergen negatief onthaald.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Stijn91 »

BRUSSEL/KEERBERGEN/HEIST-OP-DEN-BERG - Door een verkavelingsvergunning van de gemeente Keerbergen krijgen de plannen voor een nieuwe tramlijn tussen Brussel en Heist-op-den-Berg een serieuze opdoffer. Dat maakte de VRT zaterdag bekend en wordt bevestigd door de bevoegde schepen Marc Van Grunderbeeck (CD&V).

Het schepencollege van Keerbergen heeft een tijd terug een vergunning afgeleverd voor de verkaveling van een terrein langs de Putsebaan. Deze vergunning maakt het voor vervoersmaatschappij De Lijn onmogelijk om langs het door haar voorgestelde tracé een nieuwe tramlijn aan te leggen tussen Heist-op-den-Berg en Brussel.

De Lijn plant in Vlaams-Brabant in het kader van ‘Mobiliteitsvisie 2020' in totaal 4 nieuwe tramlijnen. Drie daarvan verbinden respectievelijk Boom, Ninove en Heist-op-den-Berg met Brussel. De vierde, een ringtram, loopt van Jette naar Tervuren. Diverse gemeenten, waaronder Keerbergen, dienden in het kader van het openbaar onderzoek over deze plannen bezwaarschriften in. Keerbergen wees onder meer op de schade voor een natuurgebied en het ontbreken van een draagvlak bij de bevolking.

‘De verkaveling bevat vier loten van elk negen are tussen de Oude Putsebaan en de Raambeek. De Lijn voorzag het nieuwe tramtracé langs de Raambeek, maar dat zal nu niet meer kunnen. In het kader van het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaarschriften ingediend, ook niet van De Lijn. We dienden de vervoersmaatschappij evenwel niet om advies te vragen. Inmiddels is de termijn verlopen om tegen de vergunning nog in beroep te gaan. Deze kon perfect worden afgeleverd, aangezien dit terrein volgens het gewestplan in een woongebied met landelijk karakter ligt', aldus Van Grunderbeeck.


Bron: Tramlijn tussen Heist-op-den-Berg en Brussel wordt onmogelijk
Plaats reactie