Foto-topicje!

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Xistance

Bericht door Xistance »

hmmz, toch effe een vraagje over die panto's, wanneer moet je nu welke panto "hijsen"?
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

De algemene regel was om altijd de achterste omhoog te steken, behalve als er 'glas' (zoals een stuurstand, autotransporter,.. ) direct achter de locomotief hing. Had gewoon te maken met het spattend vuil dat zo'n panto schraapt dacht ik.
Nu of toch weldra wordt de algemene regel om altijd uw voorste te gebruiken.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Deze regel geldt bij alle eenspanningslocs nummers 2XXX. Bij meerspanningslocs (1XXX) hangt het ervan af.
Bij de 11 zijn de 2 panto's hetzelfde en geldt ook deze regel. Als de Benelux in duw rijdt dan is de voorste panto omhoog (die tegen de rijtuigen).
Bij de 12 en 15 weet ik het niet. Ik vermoed dat er net zoals bij de 13 1 panto op staat voor 3KV en 1 panto voor 25KV. Deze kun je dus met de voorste of de achterste tegen komen afhankelijk van hoe de loc gericht is.
Bij de 16 liggen er zelfs 3 panto's (en bij een paar een tijdje zelfs 4) op het dak, eentje voor 3 en 1,5 KV, eentje voor 15KV en eentje voor 25 KV.

Als er veel stroom getrokken wordt (bijvoorbeeld bij het aanzetten) zie je soms dat beide panto's tegen de draad gezet worden. Dit is om te voorkomen dat de panto tegen de draad smelt, want dan wordt de stroom die door de panto gaat in 2 verdeeld.
Laatst gewijzigd door SteC op 02 feb 2006, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

voila, en nu nog dubbeltractie en treinschakeling:
altijd de 2 buitenste (bij 2xxx), dit om het wiebelen van de draad tegen te gaan, buiten terug uitzondering van glas, maar dan is het nog zo ver uit telkaar als mogelijk. TS van 1xxx is terug afgankelijk onder welke spanning e rijdt.
En nog dit: bij een 18 zijn er ook 4 panto's (3Kv= 1,5Kv= 15Kv~ 25Kv~)
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Shrek schreef:ze late da gevaarlijk spul daar gewoon bovenop staan?
is het niet veiliger om zoiets in ne container te steken? :roll:
Lijken mij vaten van 'Air Liquide', zit er waarschijnlijk vloeibare zuurstof of stikstof in.
Als bijvoorbeeld zo'n zuurtsofvat in een container zit en het moest beginnen lekken, wordt het pas gevaarlijk. Het gas stapelt zich dan op in de container en dan heb je enkel nog een vonk nodig om het spel in de lucht te laten vliegen. Terwijl het anders zou vervliegen, wat geen kwaad zou kunnen met zuurstof of stikstof.

Het kan ook zijn dat er iets anders in die vaten zit natuurlijk...
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

SIMPY.be schreef:... bij een 18 zijn er ook 4 panto's (3Kv= 1,5Kv= 15Kv~ 25Kv~)
Had de 18 ook niet 3 panto's? Heb die 18'en jammerlijk genoeg maar ene keer in het echt gezien, maar ik dacht dat ik die op foto's altijd maar met 3 pantografen gezien had.

Nog een vraagje: bij trek-duw, als uw locomotief duwt, dewelke moet je dan omhoog steken?
Laatst gewijzigd door Elgar op 02 feb 2006, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

yep 3 panto's
3Kv= en 1,5= zijn dezelfden
denk ik
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Elgar schreef:
Shrek schreef:ze late da gevaarlijk spul daar gewoon bovenop staan?
is het niet veiliger om zoiets in ne container te steken? :roll:
Lijken mij vaten van 'Air Liquide', zit er waarschijnlijk vloeibare zuurstof of stikstof in.
Als bijvoorbeeld zo'n zuurtsofvat in een container zit en het moest beginnen lekken, wordt het pas gevaarlijk. Het gas stapelt zich dan op in de container en dan heb je enkel nog een vonk nodig om het spel in de lucht te laten vliegen. Terwijl het anders zou vervliegen, wat geen kwaad zou kunnen met zuurstof of stikstof.

Het kan ook zijn dat er iets anders in die vaten zit natuurlijk...
voila logisch nagedacht norem ik dat :-)
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

SteC schreef: Bij de 11 zijn de 2 panto's hetzelfde en geldt ook deze regel. Als de Benelux in duw rijdt dan is de voorste panto omhoog (die tegen de rijtuigen).
Als ie trekt dan staat de panto tegen de rijtuigen toch ook omhoog? :oops:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ja ma nimeer voor lang, binnekort komen de nieuwe regels in voege en dan zal het voorste zijn :-)
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

ah ok! Wel spijtig, heb ik tijdens mijn ritten weer minder om naar te kijken! :wink:

Mja terug on topic zeker? :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nog eentje uit het verleden, FNNd in het jaar 2000 ergens :-) (ik had effe tijd voor een foto :-))
Bijlagen
5168 copy.jpg
5168 copy.jpg (155.66 KiB) 8516 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

enkel foto's van mijn zwitserlandvakantie (nog met vorige fototoestel)
Bijlagen
swiss12 copy.jpg
swiss12 copy.jpg (75.55 KiB) 8506 keer bekeken
swiss29 copy.jpg
swiss29 copy.jpg (77.13 KiB) 8506 keer bekeken
sable

Bericht door sable »

Ik dacht dat het achterste panto omhoog gehesen wordt om te vermijden dat det tweede panto kapot geraakt door vligende metaal als de eerste tegen iets stoot en zo kapot is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

nee das een fabeltje :-)
Plaats reactie