Heel wat buslijnen van de TEC worden enkel op schooldagen bediend, en soms vind je enkel op woensdagmiddag en alleen tijdens de examenperiodes ook op andere weekdagen een geschikte rit. Dat is bijvoorbeeld het geval als je in Maissin wilt starten met je wandeling. Daarom sla ik het traject Chanly - Maissin van de GR 'Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie' voorlopig over en wandel ik vandaag de ca. 15 km van Maissin naar Offagne over de GR129, met een zijsprongetje naar de Frans-Duitse militaire begraafplaats van Anloy (1914-18). Vijf treinen en twee bussen brachten me heen en terug.
Heenreis:
Sint-Niklaas - Brussel-Noord IC3231 08:24 09:30 (stipt) break 398
Brussel-Noord - Libramont IC2109 09:44 (stipt) 11:52 (-4) I11 + I10 + HLE1356
Libramont (Gare) - Maissin (Dépot) TEC 61 12:11 (stipt) 12:56 (+10) Mercedes Citaro LE busnummer 490684 (Penning)
De bus met bestemming Libin rijdt in Libramont eerst langs de verschillende scholen om scholieren op te laden en die vervolgens te droppen in de dorpen onderweg. Bij de eerste halte is er controle van de vervoerbewijzen door drie controleurs, vandaar de vertraging.
Maissin lag op de buurtspoorlijn Poix - Paliseul, geopend in 1903, stilgelegd in 1956 (reizigers) en 1958-59 (goederen) en opgebroken in 1961. De haltenaam Maissin (Dépot) verwijst nog naar de voormalige NMVB-stelplaats, waarvan de gebouwen - twee grote loodsen en een kleiner dienstgebouw - nog steeds staan te verkommeren tussen het groen in dit stille dorp.
Terug:
Offagne (route de Paliseul) - Pailiseul (Gare) TEC 66 16:50 (stipt) 17:00 (-3) Mercedes Citaro LE busnummer 420116 (Penning)
Paliseul (Gare) is een overstaphalte waar verschillende TEC-bussen voorbeeldig aansluiting geven op elkaar. Tegenover het station is er een taverne waar de vermoeide wandelaar zijn dorst kan lessen in afwachting van de trein.
Paliseul - Namur L6089 17:35 19:02 (stipt) desiro 08510
Namur - Brussel-Noord IC2140 19:17 (+10) 20:17 (+7) HLE1358 + I10 + I11
Brussel-Noord - Sint-Niklaas IC3218 20:29 (stipt) 11:36 (+12) HLE1886 + M6
De IC naar Sint-Niklaas reed stipt tot voorbij Zele, maar stond vervolgens 10' stil voor het inrijsein van Lokeren, zonder aanwijsbare reden (er reed tijdens het wachten geen enkele trein voorbij op L. 59) en daarna was er ook nog een korte (nood)stop vlak voor het binnenrijden van Sint-Niklaas, vandaar de twaalf minuten vertraging op het einde van deze voor het overige probleemloze reis.
16 juni 2022 - Maissin-Offagne
Re: 16 juni 2022 - Maissin-Offagne
Die controles op de bussen van de TEC (en ook De Lijn trouwens) zijn stilaan een klassiek probleem aan het worden. In de tijd van de NMVB reden de controleurs in duo met een R4'ke achter de bus (of vaker nog: ze stonden de bus op te wachten): één controleur stapte in de bus en deed de controles, de andere volgde in de auto. Totaal tijdverlies: enkele seconden.
Tegenwoordig zijn de controleurs vaak in trio's op stap en de bus wordt dan opgehouden tot alle biljetten gecontroleerd zijn. Op een drukke bus of bij problemen duurt dat al snel enkele minuten. Ik begrijp dat we in deze tijden geen enkeling meer voor de controle kunnen laten instaan, maar ik vraag me toch af of er geen andere mogelijkheden zijn. Let wel: ik ben absoluut voor (meer) controles. Verleden week nog kon je aan de snuit van enkele scholieren zien dat ze eigenlijk geen biljet hadden. Ik zei dat ook luidop toen ze passeerden en ook de chauffeuse had het gehoord. Ze keek eens even om en maakte een gebaar van wat wil je er aan doen. Het is allemaal begonnen, lang geleden, toen de chauffeurs blijkbaar niet langer biljetten moesten controleren. Die enkele witte raven die dat nog wel doen staan eigenlijk ook machteloos.
Tegenwoordig zijn de controleurs vaak in trio's op stap en de bus wordt dan opgehouden tot alle biljetten gecontroleerd zijn. Op een drukke bus of bij problemen duurt dat al snel enkele minuten. Ik begrijp dat we in deze tijden geen enkeling meer voor de controle kunnen laten instaan, maar ik vraag me toch af of er geen andere mogelijkheden zijn. Let wel: ik ben absoluut voor (meer) controles. Verleden week nog kon je aan de snuit van enkele scholieren zien dat ze eigenlijk geen biljet hadden. Ik zei dat ook luidop toen ze passeerden en ook de chauffeuse had het gehoord. Ze keek eens even om en maakte een gebaar van wat wil je er aan doen. Het is allemaal begonnen, lang geleden, toen de chauffeurs blijkbaar niet langer biljetten moesten controleren. Die enkele witte raven die dat nog wel doen staan eigenlijk ook machteloos.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 16 juni 2022 - Maissin-Offagne
Mijn spontaan idee : ze volgen de bus met de hedendaagse variant van dat R4-tje. Aan een halte stappen twee van de drie op om controle te doen tijdens de rit en de derde rijdt achter de bus aan.
Of zouden ze echt met drie aan boord moeten zijn om de huidige "klanten" de baas te kunnen ?
Re: 16 juni 2022 - Maissin-Offagne
Ziek denk dat je het aantal controleurs bij de TEC, net als bij De Lijn, niet moet overschatten...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13